Ahold winst 1e kwartaal 2000 stijgt 31,5% naar Euro 230,2 miljoen

Zaandam, 7 juni 2000 - Koninklijke Ahold N.V. heeft over het eerste kwartaal 2000 (16 weken, eindigend per 23 april 2000) een nettoresultaat behaald van Euro 230,2 miljoen (1999: Euro 175,1 miljoen), een stijging van 31,5%. Het nettoresultaat na aftrek van het preferent dividend bedroeg Euro 226,5 miljoen (1999: Euro 171,4 miljoen).
Het resultaat per gewoon aandeel bedroeg Euro 0,35 (1999: Euro 0,27), een stijging van 30,8%. Exclusief mutaties in de valuta's, met name het effect van de hogere koers van de Amerikaanse dollar bedraagt de stijging van de winst per aandeel 18,8%. De omzet en het resultaat in Euro's werden positief beïnvloed door de hogere gemiddelde omrekenkoers van de dollar (Euro 1,02 vs Euro 0,90).

De geconsolideerde omzet in Euro's groeide met 18,0% tot Euro 11,0 miljard (1999: Euro 9,3 miljard). Het bedrijfsresultaat steeg met 30,8% naar Euro 452,4 miljoen (1999: Euro 345,9 miljoen). Als percentage van de netto-omzet nam het bedrijfsresultaat toe van 3,7% naar 4,1%. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) steeg met 27,3% tot Euro 743,8 miljoen (1999: Euro 584,2 miljoen). Als percentage van de netto-omzet nam EBITDA toe van 6,3% naar 6,8%.

Verenigde Staten
In de Verenigde Staten groeide de omzet met 5,0% naar USD 6,4 miljard (1999: USD 6,1 miljard). Met name Stop & Shop en Giant Landover hebben bijgedragen door sterke identieke omzetgroei. Ook de andere ketens droegen bij aan de groei van de omzet.
Het bedrijfsresultaat steeg met 17,6% tot USD 313,7 miljoen (1999: USD 266,7 miljoen). Alle ketens, in het bijzonder Giant Landover en Stop & Shop behaalden hogere resultaten. De voortgaande synergieeen en goede beheersing van de kosten hebben aanzienlijk bijgedragen aan de verbetering van het bedrijfsresultaat.

Europa
In Europa groeide de omzet met 11% naar Euro 3,2 miljard (1999; Euro 2,9 miljard). In Nederland steeg de omzet met 8,8%. Ook de winkelbedrijven in Polen, Portugal, Spanje en Tsjechië hebben sterk bijgedragen aan de omzetgroei. Het bedrijfsresultaat steeg met 9,5% tot Euro 122,4 miljoen (1999: Euro 111,8 miljoen). In Nederland nam het bedrijfsresultaat toe met 8,5%.

Latijns Amerika
In Latijns Amerika groeide de omzet met 44,7% naar Euro 1,1 miljard (1999: Euro 769,4 miljoen). Deze aanzienlijke groei van de omzet wordt grotendeels verklaard door de consolidatie van La Fragua in Guatemala. Ook de omzet van Bompreço in Brazilië en Disco in Argentinië nam sterk toe. Het bedrijfsresultaat steeg met 47,9% naar Euro 28,7 miljoen (1999: Euro 19,4 miljoen), voornamelijk door de consolidatie van La Fragua in Guatemala en de betere resultaten van Disco in Argentinië.

Azië
In Azië bedroeg de omzet Euro 103,3 miljoen (1999: Euro 131,9 miljoen). Als gevolg van de eind 1999 verkochte activiteiten in China en Singapore was de omzet in Azië lager dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat was Euro 6,1 miljoen negatief (1999: Euro 14,2 miljoen negatief).

Corporate kosten
De corporate kosten bedroegen Euro 13,0 miljoen (1999: Euro 11,6 miljoen).

Financiële baten en lasten
Het saldo financiële baten en lasten bedroeg Euro 128,4 miljoen negatief (1999: Euro 119,1 miljoen negatief). De stijging komt mede door de financiering van acquisities en door de consolidatie van de rentelasten van La Fragua.

De rentedekking (interest coverage) bedroeg 3,40 (1999: 3,51) en de voortschrijdende jaarratio netto rentedragende schulden / EBITDA 2,1 (1999: 1,8).

Belastingdruk
De belastingdruk, uitgedrukt als een percentage van de winst voor belasting, bedroeg 26,5% (1999: 25,3%).

Solvabiliteit
Het groepsvermogen, uitgedrukt in een percentage van het balanstotaal was 15,6% (ultimo 1999: 17,2%). Na conversie van de converteerbare achtergestelde obligatielening zou het groepsvermogen 19,3% bedragen. Het garantievermogen bedroeg 20,3% (ultimo 1999: 23,3%).

Het eigen vermogen bedroeg Euro 2,5 miljard (ultimo 1999: Euro 2,1 miljard). Aan het eigen vermogen werd toegevoegd het nettoresultaat over het eerste kwartaal 2000 onder aftrek van het preferent dividend. Tevens werd toegevoegd de opbrengst van uitgeoefende optierechten en het positieve saldo koersverschillen. De bij acquisities betaalde goodwill werd geheel ten laste gebracht van het eigen vermogen.
Het per 12 april 2000 gekochte bedrijf U.S. Foodservice wordt met ingang van het tweede kwartaal in de consolidatie opgenomen. De voor deze acquisitie betaalde koopprijs ten bedrage van Euro 2,8 miljard werd in de balans opgenomen onder "Financiële vaste activa".

Commentaar van Ahold President Cees van der Hoeven
In een commentaar zei Ahold President Cees van der Hoeven dat 'de resultaten ruimschoots beantwoorden aan de verwachtingen. Ahold ligt uitstekend op koers. De acquisitie van U.S. Foodservice en het 50% belang in de ICA Group worden met ingang van het tweede kwartaal geconsolideerd en zullen dan bijdragen aan de groei van de onderneming. Onze strategie om de consument van dienst te zijn via onze winkels, op de buitenshuismarkt en door middel van e-commerce biedt nieuwe groeiperspectieven in alle regio's, voor zowel de bestaande als nieuwe activiteiten. Ahold verkeert in een voortreffelijke conditie.'

Verwachting geheel 2000
Ahold bevestigt de eerder afgegeven verwachting dat omzet en bedrijfsresultaat in het gehele jaar 2000 in alle werkgebieden zullen toenemen, zowel als gevolg van gezonde autonome groei als van acquisities. Het nettoresultaat zal naar verwachting sterk hoger zijn dan in 1999. De winst per aandeel zal, inclusief de acquisitie van U.S. Foodservice en exclusief valuta-effecten, naar verwachting met 17 tot 20% toenemen.