Jaakko Pöyry Group laajentaa telekommunikaatiotoimintaansa

Jaakko Pöyry Group Oyj on 12.6.2000 merkinnyt suunnatussa osakeannissa kolmekymmentä prosenttia telekommunikaatioalan konsultointia ja verkkosuunnittelua harjoittavan Star Communications Oy:n osakekannasta. Yhtiön pääomistaja on 1.7.2000 Elisa Communications Oyj:nä toimintaansa jatkava Helsingin Puhelin Oyj, jonka omistusosuus on annin jälkeen seitsemänkymmentä prosenttia.

Jaakko Pöyry Group Oyj on uudistanut Infrastruktuuri & ympäristö ﷓liiketoimintaryhmänsä strategiaa ja päättänyt valita telekommunikaatioalan yhdeksi pääkasvualueeksi. Jaakko Pöyry Group Oyj on toteuttanut noin sata erilaista telekommunikaatioprojektia eri puolilla maailmaa. Viimeisimpiä telekommunikaatioverkko-projekteja on toteutettu mm. Sveitsissä, Espanjassa ja USA:ssa. Jaakko Pöyry Group Oyj on vastannut ko. projekteissa mm. verkkojen projektin johdosta, antennipaikkojen hankinnasta, lupakysymyksistä, suunnittelusta ja rakennuttamisesta. Star Communications Oy:n tarkoituksena on täydentää Jaakko Pöyry Group Oyj:n palvelupakettia verkkosuunnittelun ja verkkojen integroinnin osalta. Jaakko Pöyry Group Oyj:n tavoitteena on lähivuosina laajentaa toimintaansa telekommunikaatioalalla ja kyetä tarjoamaan sekä operaattoreille että laitetoimittajille myös telekommunikaatioverkkojen kokonaistoimituksia. Toteutuksissa voidaan käyttää hyväksi Jaakko Pöyry Group Oyj:n maailmanlaajuista toimistoverkkoa 34 maassa ja konsernin kokemusta projektien toteutuksista yli 100 maassa.

Star Communications Oy:n toiminta käsittää telekommunikaatioalan konsultoinnin ja verkkosuunnittelun. Telekommunikaatioalan kokonaismarkkinat maailmassa ovat arviolta noin 1000 miljardia euroa. Tästä Star Communications Oy:n toimintaa vastaavan palvelualan suuruus on noin 3 miljardia euroa ja sen arvioidaan kasvavan yli 20 prosenttia vuodessa.

Star Communications Oy:n toimitusjohtajaksi on valittu Gunnulf Mårtenson, jonka aikaisempia työnantajia ovat olleet mm. Oy Omnitele Ab, Swedtel AB, Nokia Telecommunications Ltd, Maailmanpankki ja Finnet International Oy. Yhtiön johdon ja avainhenkilöiden sitouttamiseksi Helsingin Puhelin Oyj on varautunut myöhemmin myymään heille omistuksestaan kymmenen prosenttiyksikön osuuden. Tämän jälkeen yhtiön omistusosuudet olisivat Helsingin Puhelin Oyj 60 prosenttia, Jaakko Pöyry Group Oyj 30 prosenttia, johto ja avainhenkilöt 10 prosenttia.

Star Communications Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimii Helsingin Puhelin Oyj:n johtaja Ilpo Aarni ja hallituksen jäseninä Helsingin Puhelin Oyj:n yrityssuunnittelujohtaja Vesa-Pekka Silaskivi ja Jaakko Pöyry Group Oyj:n varatoimitusjohtaja Teuvo Salminen.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen