PhotoCure ASA presenterer langtids respons for basalcelle karsinom (BCC)

PhotoCure (PHO) har nylig rapportert positive resultater for Metvix® fotodynamisk behandling (PDT) for pasienter med basalcelle karsinom (BCC - hudkreft) og såkalt høyrisiko basalcelle karsinom, som er uegnet for andre behandlingsformer.

I denne pressemeldingen rapporterer vi resultater for langtids respons for BCC lesjoner som har vist en komplett respons 3 måneder etter behandling. Gjennomsnittlig oppfølgingstid var 35 måneder. Det deltok 59 pasienter i studien som ble behandlet for 310 lesjoner. Pasientene hadde mellom 1 og 23 lesjoner, hvorav 27 pasienter hadde mer enn 3 lesjoner. Gjennomsnittlig komplett respons var 89 %, varierende mellom 86 % og 93 % avhengig av lesjonstype. Lesjonene var inndelt i høyrisiko BCC og primær BCC. Langtids respons rater var 71 % for høyrisiko BCC og 94 % for primær BCC. Primær BCC lesjoner var inndelt i overfladiske og nodulære lesjoner, og viste langtids respons rater på henholdsvis 93% og 95%.

Av lesjonene som viste langtids komplett respons hadde 98 % et svært godt eller godt kosmetisk resultat. Vevsprøver ble tatt fra 22 tidligere behandlede områder, hvorav 21 viste normal tilheling av huden.

41 pasienter sammenliknet PDT med tidligere alternative behandlingsmetoder for BCC, hvorav 40 av disse (98 %) rapporterte PDT som svært bra.

"Resultatene fra denne oppfølgingsstudien av pasienter med BCC lesjoner behandlet med PDT er svært oppløftende og støtter vårt syn på at dette vil bli en viktig behandlingsmetode for pasienter med denne sykdommen" sier adm. direktør Vidar Hansson i PhotoCure.

Dataene fra denne studien vil bli presentert på den 28. årlige konferansen til American Society for Photobiology i San Francisco, 1 - 6. juli d.å.