SpareBank 1 Midt-Norge selger eiendommer til nytt eiendomsselskap

Som et ledd i bankens langsiktige strategi med å avhende egen fast eiendom er det nå offisielt at en gruppering av næringsdrivende i Nord-Trøndelag danner et nytt eiendomsselskap med arbeidsnavnet ARKEN AS. ARKEN AS kjøper i dag bankens eiedommer i Nord-Trøndelag.

- Banken selger sine eiendommer først og fremst fordi det gir oss fleksibilitet i forhold til nye krav til areal i fremtiden samtidig som det gir mulighet for sterkere lokalt engasjement for videreutvikling og revitalisering bankbyggene, sier adm direktør Finn Haugan i SpareBank 1 Midt-Norge. - Men dette er ikke et signal om at vi har planer om å trekke oss ut av noen geografiske områder når det gjelder selve bankdriften, presiserer Haugan.

- Når vi nå ønsker å bidra til å etablere et eiendomsselskap i Nord-Trøndelag har det vært viktig for oss at de er langsiktige, at de har det nødvendig økonomisk fundament, at eierne er godt spredt i Nord-Trøndelag og at det hele bygges opp med nødvendig profesjonalitet.

- Vi selger ca 15 000 kvm (13 eiendommer) til en pris på totalt 83 mill kr. I handelen inngår også to aksjeposter i to eiendommer i Ytre Namdalen. Etter dette har banken ingen eiendommer igjen i Nord-Trøndelag.

- Vi vil til høsten intensivere salgsarbeidet vedr. våre bankbygg i Sør-Trøndelag - tilsammen 14 eiendommer. Bankens eindommer i Trondheim finner sin løsning i E C Dahl Eiendom AS i samarbeide med Reitan Invest. Det er viktig å presisere at banken ikke har hastverk i denne sammenheng - Vi selger bare om vi får riktig pris og til kjøpere som har utviklingsplaner for eiendommene, avslutter Haugan.

Deltakere i det nye eiendomsselkapet ARKEN AS
Jubar Eiendom AS: Lokalt eiendomsselskap Namsos. Daglig leder Øystein Tungseth
AS Trelast: Lokalt eiendomsselskap Steinkjer og Levanger. Daglig leder Eirik Tronstad.
Eida Holding AS: Lokalt investeringsselskap Steinkjer. Daglig leder Arnfinn Kolberg.
SpareBank 1 Midt-Norge

Mål for selskapet:
Etablere, drive og utvikle et stort privat eiendomsselskap i Nord-Trøndelag.
Være i posisjon for å ta del i utviklingen i distriktet og være et alternativ til kapital utenfor vårt område.

Ideen bak selskapet
Deltakerne ser at Nord-Trøndelag har behov for et større eiendomsselskap. Dette er muligheten for å etablere et slikt selskap, og med dette kjøpet er en med en gang blant de største aktørene. Deltakerne legger vekt på, gjennom geografisk spredt eierstruktur, at selskapet har større lokal forankring i eiendomsutviklingen. Deltakerne har en forretningside som forteller at selskapet skal kjøpe, utvikle, eie og foredle eiendommer.