Opptattsignalet forsvinner

Tilbakeringtjenesten er muligheten for å be om å bli automatisk oppringt når den andre blir ledig. Talemeldingen legges ut for å gjøre kunder oppmerksomme på muligheten for å benytte en tilleggstjenesten som hittil har vært lite kjent/brukt. Tele Danmark gjorde det samme for ca. 1 år siden, i begge land forteller en stemme hvordan tjenesten "Tilbakering" iverksettes.. Tjenesten er tilgjengelig for alle som er tilknyttet en moderne digital sentral (nå ca. 97 % av kundene).

Fra 1. juli kl. 12.00 vil følgende talemelding erstatte opptattsignalet:

(tonesignal) "Nummeret er opptatt. Du kan bli oppringt når det blir ledig. Tjenesten koster 90 øre. Trykk R, få ny tone, avslutt med 5 og firkanttast."

Dersom Tilbakeringtjenesten (R 5 #) aktiviseres kommer følgende kvitteringsmelding:

"Du blir oppringt hvis nummeret blir ledig innen 45 minutter"

Talemelding i stedet for opptattsignal har siden 14. april vært testet i Larvik (13.000 abonnenter) med godt resultat. Tjenesten benyttes langt oftere nå enn før talemeldingen ble innført. En undersøkelse foretatt av Norsk Gallup i testområdet viser at ca. 40 % av kundene i Larvik bruker tjenesten. Halvparten av disse bruker den hver gang de møter opptattsignal.

Ca. 700.000 kunder får talemeldingen nå, og ytterligere 100.000 innen september. Øvrige kunder vil få talemeldingen i slutten av 1998, når nødvendige oppgraderinger av telenettet er gjennomført. Tilbakeringtjenesten stenger ikke for andre inn- og utgående samtaler og annulleres automatisk dersom ikke samtalen er oppkoblet innen 45 minutter. Tjenesten virker ikke mot sentralbord. Talemeldingen koster ingenting i likhet med opptattsignalet.

Innføring av pris fra 1.juli
Fra 1. juli vil Tilbakeringtjenesten få en pris på 90 øre. Prisen registreres hver gang aktiviseringen (R 5 #) leder til en samtale, og vil fremkomme under "bruk av tilleggstjenester" på regningen. Prisen gjelder alle abonnenter tilknyttet moderne sentraler - uavhengig av om de får talemelding eller vanlig opptattsignal. Tjenesten har i testperioden vært gratis.