Unicon Group køber virksomhed i USA inden for betonpumpning

Med købet af aktiverne i det amerikanske selskab Concrete Placement, Inc. (CPI) overtager Unicon America, Inc. endnu en stor udbyder af fabriksbetonpumpning i de to stater North og South Carolina.

Det nye selskab vil blive sammenlagt med og videreført som en selvstændig enhed under Unicon America's datterselskab Carolina Concrete Pumping, Inc. (CCP), der med overtagelsen af CPI bliver North og South Carolina's største udbyder af pumpebeton med en samlet årlig omsætning på ca. DKK 125 mio.

Unicon Group gik ind på det amerikanske marked for pumpebeton i september 1998 med overtagelsen af CCP, en af USA's største virksomheder inden for betonpumpning. Pumpning af fabriksbeton har i USA hidtil overvejende været drevet af selskaber uafhængige af betonleverandørerne. I Danmark har denne ydelse derimod altid været en naturlig del af leverancerne fra Unicon, og selskabets know-how inden for pumpning af beton har - sammen med det amerikanske selskabs erfaringer - givet muligheder for en udvidelse af servicen over for kunderne i forbindelse med levering af fabriksbeton.

Kun ca. 25% af den leverede fabriksbeton bliver pumpet i USA, men der forventes en stigning i denne ydelse i de kommende år. Købet af CPI skal således ses som en yderligere befæstelse af markedspositionen, og CCP vil kunne opnå en væsentlig synergieffekt med bedre udnyttelse af maskinparken på i alt 75 betonpumper samt en reducering af de samlede kapacitetsomkostninger.

Med overtagelsen af CPI forventer Unicon Group en samlet årsomsætning i USA på over DDK 1 milliard og en samlet medarbejderstab på ca. 775 ansatte.

Købet af CPI vil ikke indebære en opjustering af Unicon's resultatforventninger i indeværende år, da der vil være forbundet en række engangsomkostninger i forbindelse med integrationen af CPI i Unicon Koncernen.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.