Lindab: Delårsrapport januari - juni 2000

Investeringar
För perioden januari – juni uppgick investeringarna exklusive företagsförvärv till 143 (117), varav maskiner och inventarier står för 75 (78) och fastigheter för 68 (39). De enskilt största investeringarna är en förvärvad produktionsfastighet i Schweiz och ny- och tillbyggnad av produktions- och lagerfastigheter i Sverige, Danmark och Kroatien. Företagsförvärv under första halvåret har inneburit investeringar i maskiner och inventarier på 3 (36) och fastigheter 42 (0). Periodens förvärv har dessutom medfört ökad goodwill på 105 (16). Investeringar i anläggningar, exklusive företagsförvärv, fördelar sig med 55 (47) i Sverige och 88 (70) i utlandet.

Företagsförvärv
Under perioden förvärvades Scandab AB. Bolaget, som är verksamt inom miljöområdet, utvecklar, mark-nadsför, lagerhåller och distribuerar produkter och system till industrin. Förvärvet stärker Lindabs affärsområde Ventilation där samordningsfördelar finns inom produktområdet Transfer. På rullande 12 månaders period beräknas Scandab omsätta 65.

Den 8 maj lade Lindab AB ett bud på det på OM Stockholmsbörsen noterade bolaget Folkebolagen AB. Budet var totalt värt 148. Förvärvet av Folkebolagen kommer att stärka Lindabs affärsområde Profile, framförallt på den svenska marknaden. Per den 30 juni hade aktieägare motsvarande 99,5 procent av kapitalet och 99,7 procent av rösterna accepterat erbjudandet. Det förväntas att Folkebolagen kommer att öka Lindabs resultat och vinst per aktie, dock kommer resultateffekterna att bli marginella under innevarande år. Bolaget konsolideras från och med 1 juni och beräknas idag omsätta 500 på årsbasis. Personal Antalet anställda var vid utgången av första halvåret 3 401 jämfört med 3 004 vid årsskiftet. Antalet anställda i Sverige ökade under första halvåret med 291 till 1 292. Av ökningen står förvärvade bolag för 257. I utlandet steg antalet anställda med 106 till 2 109.

Moderbolaget
Faktureringen avsåg uteslutande fakturering till koncernföretag. Bolagets försäljning uppgick under första halvåret till 27 (25). Resultatet efter finansiella poster blev –2 (3) varav SPP medel 4 (0). Investeringar i anläggningstillgångar utgjorde 16 (2). Moderbolagets likvida medel uppgick vid halvårsskiftet till 28 (37).

Aktiedata
Lindab har i enlighet med bolagsstämmans beslut börjat återköpa egna aktier. Lindab har per halvårsskiftet återköpt 220 800 aktier, vilket utgör 0,9 procent av totalt antal aktier. Mandatet från bolagsstämman uppgår till totalt 960 000 aktier motsvarande 4 procent av aktiestocken. Återköpen har gjorts till en genomsnittskurs på 95 SEK vilket motsvarar cirka 21. Totalt antal utestående aktier uppgår per halvårsskiftet till 23 779 200 st.

Vinst per aktie har beräknats på ett vägt snitt av antal aktier under perioden januari – juni, vilket har beräknats till 23 963 175 st. Vinsten efter full skatt uppgick till 3,00 SEK för årets första sex månader att jämföra med 2,32 SEK föregående år.

Under andra kvartalet erbjöds ledande befattningshavare att teckna syntetiska optioner i Lindab AB. Op-tionerna har en löptid om tre år och teckningspriset är 115 SEK. Totalt antal tecknade optioner uppgick till 34 500 st. Optionsprogrammet har ej påverkat resultatet per halvårsskiftet 2000.

Noterad kurs för Lindab på OM Stockholmsbörsen var vid periodens utgång 95,50 SEK. Kursen vid årsskiftet var 9 SEK.

Utsikter för 2000
Den kraftiga volymökningen beräknas fortsätta och försäljningen bedöms uppgå till ca 4 300 (3 596). Råmaterialpriserna har under första halvåret stigit extremt mycket och ytterligare höjningar är aviserade under tredje kvartalet. Vår bedömning är att dessa höjningar blir de sista i denna konjunkturfas.

Under förutsättning att genomförda prishöjningar får avsedd effekt, kvarstår tidigare lämnad prognos om ett bättre resultat jämfört med föregående år, exklusive SPP medel.

Grevie den 11 augusti 2000

LINDAB AB (publ)

Carl-Gustaf Sondén
Verkställande direktör och koncernchef

Granskningsrapport
Vi har översiktligt granskat denna halvårsrapport enligt den rekommendation som Föreningen Auktori-serade Revisorer FAR utfärdat.

En översiktlig granskning är väsentligt begränsad i förhållande till en revision. Det har inte framkommit något som tyder på att halvårsrapporten inte uppfyller kraven enligt börs- och årsredovisningslagarna.

Grevie den 11 augusti 2000
Yngve Lindells SET Revisionsbyrå AB
Revisionsbyrå AB

Anders Argelius Willard Möller

Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk.

Delårsrapport januari - juni 2000