Ahold-dochter Etos koopt drogisterijen van Boots in Nederland

Zaandam/Beverwijk, 17 augustus 2000 – Vandaag heeft Etos, de drogisterijketen van Ahold in Nederland, een overeenkomst getekend voor de overname van de 17 drogisterij- en parfumeriewinkels van Boots Nederland B.V. Onder de overeenkomst, die op 6 november a.s. ingaat, gaat de Ahold-dochter ook exclusief de eigen merkproducten van Boots verkopen in de Etos-winkels. Boots heeft in Nederland een jaaromzet van circa Euro 18 miljoen. De winkels liggen op aantrekkelijke locaties in diverse steden. De samenwerking versterkt de marktpositie van Etos. Etos heeft momenteel ongeveer 420 winkels en een omzet op jaarbasis van circa
Euro 400 miljoen.

Commentaar Etos-directeur John van der Ent
John van der Ent, directeur van de Etos Groep (Etos en de Tuinen), reageert enthousiast op de voorgenomen overname: “Hiermee halen we additionele kennis binnen, vooral op het gebied van drogisterijartikelen. Boots is in Engeland bekend vanwege haar goede winkels en de kwalitatief hoogwaardige eigen merkproducten, die circa 40% van de Britse omzet genereren. Onze klanten vinden die producten dus binnenkort in de Etos-winkels. De producten passen perfect in ons assortiment en bij onze energie-filosofie, die wij begin dit jaar introduceerden. Etos zal zich nog meer onderscheiden op de Nederlandse health & beauty markt.”

Commentaar Boots-directeur Jon Gladstone
Jon Gladstone, managing director van Boots in Nederland, zegt in een reactie: “We stoppen met onze retailactiviteiten in Nederland, maar zorgen ervoor dat veel meer klanten dan tot dusver de populaire Boots-producten in de ruim 400 Etos-winkels kunnen kopen.”

Werkgelegenheid
Vanaf 6 november a.s. neemt Etos het personeelsbestand, ruim 400 personen, over van
Boots Stores Nederland BV. De ondernemingsraden, medewerkers, vakbonden en mededingingsautoriteiten zijn inmiddels geïnformeerd. Van der Ent: “Alle bestaande arbeidscontracten zullen worden overgenomen. De Boots-vestigingen zullen voor eind 2000 uit het Nederlandse straatbeeld verdwijnen en overgaan in de onlangs door Etos geïntroduceerde
4-wereldenwinkels.”

Etos
Etos behoort sinds 1974 bij Ahold. De afgelopen vier jaar is Etos -zowel qua omzet als aantal winkels- verdubbeld. In 1999 bedroeg de totale omzet van Etos Euro 348 miljoen, met zo’n 420 winkels. Etos wil voor het einde van 2001 het aantal winkels uitbreiden naar 500, met een omzet van circa Euro 450 miljoen. Hiertoe voerde Etos aan het begin van dit jaar een belangrijke herpositionering door. Dit resulteerde onder meer in een nieuw logo, waarbij de ‘E’ van Etos én ‘energie’ centraal staat.

Boots UK en Nederland
Boots bestaat al ruim 125 jaar en is met 1.400 winkels en 63.000 medewerkers veruit de grootste drogisterij-, parfumerie- en apotheekketen in Groot-Brittannië. Eén op de drie Britten doet wekelijks boodschappen bij Boots. In 1997 kwam Boots naar Nederland en is in relatief korte tijd gegroeid naar 17 vestigingen op belangrijke winkellocaties in diverse steden, met een totale omzet op jaarbasis van ongeveer Euro 18 miljoen. Behalve in Nederland is het Britse bedrijf onder andere ook actief in Thailand en Japan.

Ahold Public Relations: tel. 075 - 659 57 20
Mobiel: Hans Gobes 06 - 55 82 22 98