Telenor og A-pressen skal samarbeide om bredbånd

Rammeavtalen og aksjekjøpet er i tråd med strategien til Telenor Bredbåndstjenester om å ta et sterkere engasjement for å utvikle innhold for distribusjon gjennom Telenors eksisterende og framtidige bredbåndsnett.

«For å lykkes med en rask utvikling og gjennomslag for bredbåndstjenester er vi avhengige av et konkurransedyktig nasjonalt og lokalt innhold. Dette vil vi gjøre gjennom å inngå avtaler med flere av de viktigste nasjonale og internasjonale innholdsleverandørene i det norske markedet. A-pressen er en slik aktør med hele sitt nett av lokale medier og en samkjørt strategi for elektronisk publisering», sier Stig Eide Sivertsen, administrerende direktør i Telenor Bredbåndstjenester.

Konsernsjef Alf Hildrum i A-pressen sier rammeavtalen med Telenor gir konsernet betydelige muligheter for å utvikle og distribuere innholdsprodukter. «A-pressen utgir 49 aviser og har 7 lokal-TV stasjoner. Denne lokale nyhetsproduksjonen vil danne grunnlag for konsepter som vil passe for lønnsom bredbåndsdistribusjon. Avtalen er også intensjon om forretningsmessig samarbeid på andre områder, noe som er av stor betydning for A-pressen», sier Alf Hildrum.

Rammeavtalen omhandler distribusjon av A-pressens innhold via Telenors distribusjonsnett og innebærer et tettere samarbeid mellom de to selskapene på bredbåndssiden. Slikt samarbeid vil i framtiden være viktig for Telenor. Kjøpet og rammeavtalen markerer starten på denne prosessen. Rammeavtalen vil ikke utelukke samarbeid med andre innholdsleverandører i det norske bredbåndsmarkedet.

Forretningsområdet Telenor Bredbåndstjenester er et av fire kjerneområder i Telenor og ble etablert i 1999 i forbindelse med sammenslåingen av forretningsområdene Telenor Satellitt, Telenor TV-distribusjon og deler av elektronisk handel. Telenor Bredbåndstjenester er den største distributøren av analoge og digitale betal-TV-tjenester i Norden. Forretningsområdet hadde en omsetning i 1999 på rundt 2,8 milliarder kroner og om lag 1 000 årsverk i inn- og utland.

1.314.819 aksjer ble kjøpt i markedet i løpet av onsdag og før børsen åpnet torsdag til en gjennomsnittskurs på kroner 204,90 per aksje.