Telenor-avtale med BT om aksjer i Viag Interkom

BT kan overta det tyske E.ONs 45 prosent andel av Viag Interkom for 6,65 milliarder Euro (nærmere 54 milliarder kroner). E.ON kan på sin side selge sin andel til BT for et noe lavere beløp. Etter overtakelsen vil BT eie 90 prosent av Viag Interkom. En avtale mellom Telenor og BT innebærer at Telenor kan velge å selge sin ti prosents andel til BT til samme vilkår som BT/E.ON-avtalen før utløpet av året. Alternativt kan BT etter denne perioden utøve en rett til å kjøpe Telenors aksjer innen en frist på tre måneder. Ingen beslutning er tatt om salg av Telenors andel, og begge selskapene fortsetter som viktige strategiske partnere.

”Kjøpet vil ikke få noen innvirkning på deltakelsen i den pågående UMTS-auksjonen i Tyskland, og vil ytterligere styrke Viag Interkom,” sier adm. direktør i Telenor Mobile Communications, Arve Johansen. Telenor har investert i alt vel 3,5 milliarder kroner i Viag Interkom siden 1997.