Kemira Chemicals myy natriumtripolyfosfaattiliiketoimintansa hollantilaiselle Thermphosille

Nyt toteutunut kauppa on Kemiran strategisten linjausten mukainen ja se liittyy Kemiran liiketoimintojen uudelleenjärjestelyihin. Kemira keskittyy pesuainemarkkinoilla valituille alueille, erikoisesti natriumperkarbonaattiliiketoimintaan.

Natriumperkarbonaatti, jota markkinoidaan kauppanimellä ECOX, on ympäristöystävällinen valkaisuaine. Sitä käytetään pääasiallisesti pyykinpesu- ja astianpesuaineissa. Natriumperkarbonaatti on osa Kemiran ympäristöliiketoimintaa. Lisäksi yhtiö kehittää uusia tuotteita pesuaineteollisuuden tarpeisiin.

Thermphos International B.V. on maailmanlaajuisesti toimiva kemianalan yritys. Sen tuotteita ovat fosfori ja sen johdannaiset, fosforihappo ja natriumtripolyfosfaatti. Vuonna 1999 yrityksen myynti oli 307,8 miljoonaa euroa eli 1,8 miljardia markkaa (USD 270 miljoonaa) ja yhtiön palveluksessa oli 900 henkeä.

Kemira Chemicals on osa Kemira-konsernia. Kemira Chemicalsin suurimmat asiakasryhmät ovat paperi- ja selluteollisuus, kunnalliset ja teollisuuden vesienkäsittelylaitokset ja muu teollisuus. Yritys toimii maailmanlaajuisesti ja sillä on tuotantoa yli 30 maassa. Vuonna 1999 liikevaihto oli 697 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä oli noin 3100.

Lisätietoja:
Kemira Chemicals Oy, Industrial Chemicals SBU,