Telenor Avidi lanserer digitale tv-sendinger

De første 9 000 av Telenor Avidis totalt 350 000 kunder har nå mottatt digitale dekodere. Kundene fikk vederlagsfritt byttet inn sin gamle analoge dekoder med en ny digital fra Telenor Avidi. Samtidig leies det nå ut digitale dekodere i disse områdene til de som ikke tidligere har hatt dekoder, men som ønsker å utforske den digitale tv-verdenen. Til sammen gjelder dette nærmere 160 000 av Telenor Avidis kunder.

Digitaliseringen av kabelnettene betyr at kundene nå kan nyte godt av en rekke nye tjenester:

Betydelig økning i kvaliteten på lyd og bilde. Man snakker gjerne om cd-lyd og dvd-kvalitet på bildene.

KIOSK, en slags videobutikk der kunden kan velge fra et utvalg på 15-20 filmer til en pris på mellom 29 og 39 kroner.

En elektronisk programguide (EPG) med en funksjon som forteller kunden hva som sendes på de andre kanalene akkurat nå og hvilket program som følger, uten at kunden må forlate kanalen hun/han ser på.

Foreldrekontroll, som kan begrense adgangen til enkelte kanaler og programmer.

Flere kanaler, gode pakkeløsninger og i tillegg gode muligheter til å velge kanaler fritt.

Foreløpig er dette et tilbud til Telenor Avidis kunder i nettene i Oslo, Bergen, Trondheim og Vestfold/Grenland, men det jobbes kontinuerlig med å oppgradere nettene slik at tilbudet blir tilgjengelig for alle Telenor Avidis kunder på landsbasis så raskt som mulig.

«Gjennom denne digital-lanseringen viser Telenor Avidi at vi er en ledende aktør på bredbåndsmarkedet i Norge,» sier administrerende direktør Svein Aarvik. «I tiden framover vil vi se en stadig økning i omfanget av interaktive tv-tjenester som spill, tipping og lignende, og Telenor Avidis digitale plattform er klargjort for å innpasse disse i sitt tilbud til kundene,» sier Aarvik.
For ytterligere spørsmål, se: http://www.telenor.no/avidi/- eller kontakt:
Prosjektkoordinator Trym Ulstein, tlf. 90 60 46 66 (trym.ulstein@telenor.com)
Informasjonssjef Atle Lessum, tlf, 23 13 80 26/41 50 56 45(atle.lessum@telenor.com)

Telenor Avidi
Telenor Avidi er en del av forretningsområdet Telenor Bredbåndstjenester, et av fire kjerneområder i Telenor. Bredbåndstjenester ble etablert i 1999 i forbindelse med sammenslåingen av forretningsområdene Telenor Satellitt, Telenor TV-distribusjon og deler av elektronisk handel.
Telenor Avidi er Norges største kabel-tv-selskap med over 350 000 abonnenter fordelt over hele landet. Selskapet skal være ledende tilbyder av hjemmeunderholdning og tilleggstjenester til konkurransedyktige priser. Per i dag er Telenor Avidi sammen med Avidi-eide Alfanett den eneste kabel-tv-operatøren i Norge som kan tilby digitale tv-sendinger til sine kunder.