Nextra åpner senter for Web-hosting i Frankfurt

Hosting, en tjeneste som baserer seg på utleie av serverplass for lagring av internettjenester, er et av Nextras satsingsområder. Med det nye 600 kvadratmeter store senteret i Frankfurt, har Nextra styrket sitt utgangspunkt i kampen om andeler i dette voksende markedet. Med økende fokus på e-handel og -tjenester i Europa vokser behovet for utleie av denne typen infrastruktur. Bedriftene har muligheten til å dele serverplass, og dermed sikre en langt mer kostnadseffektiv løsning for lagring og teknisk drift av sine internettløsninger. Bedriftene kan også leie såkalte dedikerte servere, en løsning som innebærer at tjenestene vil ligge på egne servere, som plasseres i senteret og eies av Nextra. Fra før har Nextra et tilsvarende senter i Bergen som betjener både det norske og det europeiske markedet.

Nextras CTO, Per Björck, ser et betydelig markedspotensiale for denne typen tjenester, i en tid der stadig flere europeiske virksomheter planlegger satsing innen e-handel og -tjenester:
”Ettersom strategiene for e-handel og -tjenester utvikler seg i dette markedet, vil bedriftene søke hosting-tilbydere for bedre skalerbarhet, service, sikkerhet og fleksibilitet. Våre hosting-løsninger gjør det mulig for disse selskapene på en enkel og kostnadseffektiv måte å etablere en tilstedeværelse på Internett. Ved å sette bort disse oppgavene til Nextra, sikres bedriftene dessuten at hostingen utføres i et pålitelig og driftssikkert miljø. Åpningen av hosting-senteret i Frankfurt er en meget viktig brikke i vår strategi for å bli en betydelig aktør innen det europeiske hosting-markedet,” sier Björck.

Med dette videreføres det tidligere lanserte samarbeidet mellom Compaq og Nextra, som har ført til implementeringen av en meget vellykket plattform for NT-basert hosting i det norske markedet. Neste skritt, å utvikle dette samarbeidet i et paneuropeisk perspektiv, er nå realisert. I følge analysebyrået Ovum vil økt behov for datasentertjenester og fasiliteter for samlokalisering, hvor selskaper deler infrastruktur, kunne skape et globalt marked på om lag 500 milliarder kroner innen 2005.