Telenor - 3. kvartal 2000

Driftsinntektene for årets ni første måneder var 27.244 millioner kroner. Dette er en vekst på 11,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Telenors driftsresultat hittil i år, justert for netto salgsgevinster, viser en reduksjon på 353 millioner kroner, eller 11,8 prosent i forhold til samme periode i fjor. Nedgangen i resultatet skyldes økt satsing innen nye vekstområder som gir negativt resultat i en oppstartfase, samt økte avskrivninger. Driftsresultatet i tredje kvartal ble i hovedsak positivt påvirket av utviklingen innen mobilvirksomheten i Norge.

Til tross for fortsatt økende konkurranse innen fasttelefoni i Norge, var Telenors markedsandel målt i antall trafikkminutter 78 prosent ved utgangen av 3. kvartal i år mot 79 prosent ved utgangen av 1. halvår.

Antall GSM-abonnenement i Norge (inkl. Zalto) var ved utgangen av tredje kvartal i år 2.070.000. Dette tilsvarer en netto tilgang på 286.000 i løpet av årets ni første måneder.
Antall Telenor Internett-abonnement i Norge var 548.000 ved utløpet av tredje kvartal, en økning på 148.000 siden årsskiftet.

På ett år har den forholdsmessige andelen av inntektene fra tilknyttede selskaper økt fra 4,115 millioner ved utgangen av tredje kvartal i fjor til 7,123 millioner ved utgangen av tredje kvartal i år. Dette skyldes i første rekke økningen i kundemassen i tilknyttede utenlandske mobilselskaper. Fra årsskiftet til utgangen av tredje kvartal har det totale antall mobilabonnement i mobilselskaper der Telenor er deleier økt fra 4,3 millioner til 11,1 millioner. I samme periode økte Telenors forholdsmessige andel av disse abonnementene fra 1,2 millioner til 3,1 millioner.

Tilknyttede selskap viste et regnskapsmessig underskudd på 767 millioner kroner for årets ni første måneder, sammenlignet med 815 millioner kroner for samme periode i fjor. Justert for salgsgevinster er underskuddet om lag 200 millioner kroner høyere enn for samme periode i fjor.

I løpet av årets første ni måneder har Telenor konsernet investert for om lag 45 milliarder kroner, hvorav 34 milliarder utenfor Norge. Investeringstakten har vært høy i tredje kvartal der investeringene i hovedsak har vært knyttet til det danske mobiltelefonselskapet Sonofon (14,1 mrd.), konsernets andel av Viag Intercoms UMTS lisens i Tyskland (7,0 mrd.) og mobilselskapet TAC i Thailand (6,8 mrd.). Som følge av høye investeringer i tredje kvartal, var konsernets netto rentebærende gjeld per 30.09.00 på 51,7 milliarder kroner.

Her finner du mer informasjon om regnskapstallene for årets tre første kvartaler:
Sidene åpnes i nye vinduer.

• Resultatregnskap

• Balanse