Nutri Pharma-resultater i tråd med prognoser og planlagt utvikling

(København, 1. November, 2000) det skandinaviske bioteknologi-selskapet Nutri Pharma (OSE: NUT), rapporterte i dag følgende resultater for tredje kvartal, 2000.

· Resultat før skatt, NOK –9,3 (-0,8) millioner. Samlet for årets tre første kvartaler, NOK –47,6 millioner.
· Inntektene ble på NOK 3,0 millioner (1,8) millioner for tredje kvartal. Akkumulert for årets tre første kvartaler NOK 5,2 millioner(2,8 millioner).

Resultatet er i overensstemmelse med forventningene.

· Driftsresultatet for tredje kvartal var NOK –17,7 millioner (-2,8millioner). Akkumulert for de tre første kvartalene NOK –61,4 millioner.
· Driftskostnader var NOK 20,7millioner (4,6millioner.).
· Finansielle poster resulterte i NOK 8,4 millioner (2,0 millioner). Akkumulert for de tre først kvartalene NOK 13,8 millioner.

Kommentarer til resultatet
Inntektene skriver seg primært fra royalties fra utlisensierte produkter, i hovedsak vektreduseringmidlet Nutrilett/ ScanDiet, som selges på det nordiske markedet gjennom Nycomed og på det amerikanske markedet gjennom GNC (Numico).

De økte driftskostnadene ut over dette kan tilskrives grunnlagsinvesteringer i markedsføring av fremtidige produkter og kostnader knyttet til forhandlinger med kommende lisenstakere og samarbeidspartnere. En ikke ubetydelig del stammer fra innkjøp av konsulenttjenester som kompletterer bedriftens fåtallige administrasjon.
På Research & Development har selskapet kostnader på NOK 13 millioner hittil i år.

Forskning og utvikling
Forskningsorganisasjonen vil i løpet av fjerde kvartal bli forsterket med etablering av en forskningsenhet i Berlin under ledelse av den nyutnevnte forskningsdirektøren Dr. Jörg Grünwald.

Et antall studier hovedsakelig i tilknytning til utviklingen av Abacor er pågående. Abacor er et kolesterolsenkende produkt som skal introduseres i løpet av første halvår 2001. I tillegg pågår flere studier av bl. a Nutrilett/ ScanDiet i kombinasjon med vektreduksjonmedisinen Xenical. Dette skjer i regi av det internasjonale farmasi-selskapet Roche.

I løpet av inneværende uke presenterer NAASO (North American Association for the Study of Obesity) en studie utført av forskere ved Columbia University, som påviser at Nutrilett/ ScanDiet er mer effektiv ved vektreduksjon enn kjente legemidler.

Patenter
Nutri Pharma offentliggjør i dag at USAs patentmyndighet har godkjent et patent som beskytter sammensetningen av bedriftens unike soyaprodukter. Denne sammensetningen er utgangspunktet for alle Nutri Pharmas produkter og dekker et flertall av kombinasjoner av isolerte soyaproteiner med soyafibrer og/ eller soya-fosfolipider. Prosessen med å få patentet i USA har tatt over fem år.
Nuti Pharmas administrerende direktør, Michael Oredsson, beskriver hendelsen som et gjennombrudd for selskapet på USA-markedet og sier at dette tilfører Nutri Pharma betydlig konkurenskraft til den selskapets produktlinje.
Dette patentet er Nutri Pharmas andre patent [innenfor dette området]. Dessuten finnes ytterligere 6 andre patentsøknader i prosessen.
Se også separat pressemelding sendt ut i dag.

Forretningsutvikling
Intensive forberedelser pågår i tilknytning til markedsintroduksjonen av det kolesterolsenkende produktet Abacor. Den første introduksjonen vil skje på den svenske “Riksstemmen for leger” ultimo november i år. En bredere markedsintroduksjon skjer etter årsskiftet.

Neste generasjon av Abacor - Abacor Forte - er presentert i løpet av tredje kvartal. Abacor Forte vil bli markedsført som et diettilskudd eller et reseptfritt legemiddel som senker kolesterolverdet i blodet. Markedet for kolesterolsenkende legemidler er beregnet til å være verd cirka USD 14 milliarder. I randomiserte, placebokontrollerte dobbeltblindetest er det blitt bevist at Abacor i form av Abacor Forte, senker blodets kolesterolinnhold med opp til 20 prosent i løpet av en fire måneders periode.

ScanDiet har vært vellykket introdusert på det amerikanske markedet og nådd et bredt publikum blant annet ved hjelp av omfattende presentasjoner i relevante media. Etterspørselen er likevel årstidsrelatert, derfor forventes en viss avmattning i løpet av siste del av høsten som bør følges av en økt etterspørsel i begynnelsen av det nye året.

Kursutviklingen
Nutri Pharma-aksjen, blev introdusert på Oslo Børs 5 mai i år. Kursen har variert mellom NOK 24 og 53. I forbindelse med børsintroduksjonen hentet selskapet inn NOK 500 millioner i ny kapital.

Fremtidsutsikter
Virksomheten utvikler seg som forutsatt. Selskapet fortsetter å oppleve sterk etterspørsel etter selskapets produkter fra mulige samarbeidspartnere.

For rapport med tabeller, følg linken nedenfor:

3. kvartal 2000