ASPO-KONSERNIN OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-30.9.2000

LIIKEVAIHTO JA TULOS

Aspo-konsernin liikevaihto 1.1.-30.9.2000 oli 77,4 milj. euroa, kun se viime vuonna (pro forma) vastaavalla jaksolla oli 59,3 milj. euroa. Kaikki liiketoimintaryhmät kasvattivat liikevaih-toaan. Chemicals-toimialan tulos oli viimevuotista jonkin verran heikompi ja Systems-toimialan selvästi heikompi. Shipping-toimiala paransi tulostaan. Liikevaihto yhtiöittäin ja liikevoitto liike-toimintaryhmittäin on esitetty erikseen taulukossa.

Konsernin liikevoitto oli 3,7 milj. euroa eli 4,8 % liikevaihdosta (0,8 milj. euroa; 1,3 % 1999). Suunnitelman mukaiset poistot pienenivät 0,8 milj. eurolla 5,2 milj. euroon. Nettorahoituskulut olivat 0,7 milj. euroa (0,1).

Voitto ennen satunnaiseriä ja veroja oli 3,1 milj. euroa (0,7 milj. euroa). Voitto ennen veroja oli 2,8 milj. euroa (0,7 milj. euroa). Tulos osaketta kohden oli 0,25 euroa (0,10 euroa). Osakekohtaiset tunnusluvut on laskettu rahastoannin jälkeisellä osakemäärällä. Satunnaisiin kuluihin sisältyy Aspoyhtymän Eläke-säätiön vakuutuskannan siirtoon liittyvän vakuutusmaksun loppuosan suoritus.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Rahoitustilanne on säilynyt tyydyttävänä. Konsernin likvidit varat olivat katsauskauden lopussa 5,4 milj. euroa. Investoinnit olivat yhteensä 5,5 milj. euroa, joista merkittävin oli ESL Shipping Oy:n ennakkomaksu uudesta, vuoden 2001 alussa toimitettavasta laivasta. Konsernituloslaskelman nettorahoituskulut olivat 0,8 % liikevaih-dosta (0,2).

Konsernin omavaraisuusaste oli 51,7 % (51,7 %). Vuodenvaihteessa omavaraisuusaste oli 53,2 %.

OSAKEPÄÄOMA JA OSAKKEET

Yhtiön osakepääoma 30.9.2000 oli 17 540 832 euroa ja osakkeiden lukumäärä 8 770 416. Osakkeen kirjanpidollinen vasta-arvo on 2 euroa. Aspo Oyj:n varsinainen yhtiökokous päätti 13.4.2000 korottaa yhtiön osakepääomaa rahastoannilla 8 770 416 eurosta 17 540 832 euroon siirtämällä vapaasta omasta pääomasta 8 770 416 euroa osakepääomaan. Osakepääoman korotus merkittiin kaupparekis-
teriin 18.4.2000. Rahastoannissa annetut uudet osakkeet on notee-rattu Helsingin Pörssissä 19.4.2000 alkaen samanlajisina yhdessä vanhojen osakkeiden kanssa. Uudet osakkeet tuottavat osakas-oikeudet rekisteröintipäivästä alkaen.

Aspo Oyj:n osakkeen vaihto Helsingin Pörssissä oli tammi-syys-kuussa yhteensä 13 637 971 euroa ja 1 681 081 osaketta. Ulkomaa-laisomistus 30.9.2000 oli 4,2 %. Osakkeen alin kaupantekokurssi tammi-syyskuussa oli 4,50 euroa ja ylin osakeantioikaistu 11,20 euroa.

Otto Henrik Bernhard Nyberg ilmoitti 5.5.2000, että hänen osuu-tensa Aspo Oyj:n osake- ja äänimäärästä on noussut yli 10 %:n. European Strategic Investors Holdings NV ilmoitti 18.5.2000, että sen osuus on alittanut 5 % Aspo Oyj:n osakkeista ja äänistä. Aatos Ensio Vehmas ilmoitti 8.8.2000, että hänen osuutensa yhtiön osake- ja äänimäärästä on ylittänyt 5 %.

Aspo Oyj:n hallitus päätti 29.5.2000 yhtiökokoukselta saamansa valtuutuksen nojalla hankkia markkinahintaan Helsingin Pörssin julkisessa kaupankäynnissä enintään 219 260 yhtiön omaa osaketta, mikä vastaa noin 2,5 % yhtiön koko osakemäärästä. Osakkeet hanki-taan yhtiölle käytettäväksi vastikkeena, kun yhtiö hankkii liike-toimintaansa kuuluvaa omaisuutta sekä vastikkeena mahdollisissa yrityskaupoissa tai muissa yritysjärjestelyissä taikka pääoma-rakenteen järjestelyissä taikka edelleen luovutettavaksi hallituk-sen päättämällä tavalla ja laajuudessa. Hallitus voi myös esittää omien osakkeiden mitätöimisen yhtiökokouksen päätettäväksi. Yhtiökokouksen antama valtuutus on voimassa 13.4.2001 saakka.

Aspo Oyj on ostanut 7.6.-30.9.2000 Helsingin Pörssistä yhteensä
143 234 yhtiön omaa osaketta 5,57 euron keskihintaan. Ostettujen osakkeiden yhteenlaskettu hankintahinta, 797 558 euroa, on vähen-netty konsernin vapaasta omasta pääomasta. Yhtiön hallussa olevat omat osakkeet, 143 234 kappaletta per 1.11.2000, edustavat 1,6 % osakkeiden ja äänten kokonaismäärästä.

Hallituksella on valtuudet myös yhtiölle hankittavien omien osakkeiden luovuttamiseen osakkeenomistajien etuoikeudesta poiketen. Lisäksi hallituksella on valtuutus päättää osakepääoman korotta-misesta uusmerkinnällä ja/tai vaihtovelkakirjalainan ottamisesta ja/tai optio-oikeuksien antamisesta niin, että uusmerkinnässä sekä vaihtovelkakirjojen että optiotodistusten perusteella osakepääomaa voidaan korottaa enintään 1 315 562 eurolla antamalla merkittäväksi enintään 657 781 uutta osaketta. Valtuutus sisältää oikeuden poiketa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta. Valtuutukset ovat voimassa 13.4.2001 asti.

ESL SHIPPING OY:N OSAKKEIDEN LUNASTUS

Aspo Oyj:n hallitus on päättänyt käyttää OYL 14 luvun 19 §:n mukaista oikeuttaan lunastaa kaikki tytäryhtiö ESL Shipping Oy:n osakkeet. Lunastuksen tuloksena Aspo Oyj:n osuus ESL Shipping Oy:n
osakkeista ja äänistä on noussut noin 99,9 %:iin. Asiaa käsitel-lään lunastushinnan osalta välimiesoikeudessa. Aspo Oyj:n tavoit- teena on saada sataprosenttinen omistusosuus ESL Shipping Oy:ssä ennen vuodenvaihdetta.

OIKEUSASIAT

Jakautumissuunnitelmassa yhtiön vastattavaksi siirtynyt vero-vuotta 1994 koskeva verovalitusasia on Uudenmaan lääninoikeuden 15.10. 1999 antamalla päätöksellä palautettu Uudenmaan vero-virastolle. Yhtiö on hakenut valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta siltä osin kuin lääninoikeus on palautuspäätöksessään ottanut kantaa asiaratkaisuihin. Asiaa on tarkemmin selostettu yhtiön pörssitiedotteissa 23.12.1999 ja 3.3.2000.

HENKILÖSTÖ

Aspo-konsernin henkilöstön keskimäärä 1.1.-30.9.2000 oli 378, viime vuonna vastaavalla jaksolla 295 ja 300 koko tilivuonna 1999.

NÄKYMÄT VUODELLE 2000

Konsernin vuoden 2000 liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan kas-vavan huomattavasti viimevuotisesta. Näkemys perustuu tarkastelu-hetken arvioon markkinatilanteesta.

Loppuvuonna kaikkien liiketoimintaryhmien liikevaihdon odotetaan kasvavan, Systemsin suhteellisesti eniten. Shipping-toimialan ennustettavuus on melko hyvä ja se perustuu olemassa olevaan tilauskantaan. Chemicals- ja Systems- toimialojen tilauskannat ovat lyhyemmät, mutta markkinatilanteeseen ei odoteta nopeita muutoksia.

Tuloksen osalta Shippingin kannattavuuden ennakoidaan parantuvan. Chemicalsin odotetaan yltävän samantasoiseen tulokseen kuin viime vuonna. Systems-toimiala tulee jäämään viimevuotisesta tuloksestaan.

LIIKETOIMINTARYHMÄT

CHEMICALS

Aspon Chemicals-liiketoiminnan muodostaa Aspokem Oy tytäryhtiöi-neen. Ne tuovat maahan, varastoivat ja markkinoivat kemikaaleja, muoviraaka-aineita ja kiinteitä polttoaineita. Lisäksi Aspokem Oy harjoittaa kemikaalien itä-länsi-tradingtoimintaa. Aspokem Oy:llä on tytäryhtiöt Virossa, Latviassa ja Liettuassa sekä myynti-konttorit Moskovassa ja Pietarissa.

Kotimaan toiminnassa teollisuuskemikaalit sekä muovit kasvattivat liikevaihtoaan. Autokemikaalien liikevaihto sen sijaan kehittyi epätyydyttävästi. Ulkomaisten tytäryhtiöiden liikevaihto yli kaksinkertaistui viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.
Myös tradingtoiminnan liikevaihto jatkoi voimakasta kasvuaan.

Autokemikaalien kannattavuus oli epätyydyttävä. Teollisuuskemi-kaalien ja muovien kannattavuus oli jonkin verran heikompi kuin viime vuonna. Tradingtoiminta sekä ulkomaiset tytäryhtiöt vahvis-tivat tulosta.

Loppuvuoden aikana Chemicals-liiketoiminnan tuloksen odotetaan parantuvan jonkin verran ja yltävän viimevuotiselle tasolle. Koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan selvästi viimevuotiseen verrattuna.

SHIPPING

Aspon Shipping-liiketoimintaan kuuluvat ESL Shipping Oy sekä sen kokonaan omistamat tytäryhtiöt Oy Bomanship Ab ja O.Y. Näppärä.

Varustamon pääosin Itämerellä ja Pohjan merellä liikennöivien viiden aluksen kysyntä pysyi vakaana. Vähäinen telakointitarve ja korkealla pysynyt dollari vaikuttivat varustamon liikevaihtoon ja tulokseen myönteisesti.

Kuljetetuista lasteista pääosa oli kivihiiltä ja rautamalmia. Kivihiilen käyttö kasvoi edelleen viimevuotisesta. Loppuvuoden kehitys näyttäisi olevan alkuvuoden mukainen sekä liikevaihdon että tuloksen osalta.

SYSTEMS

Aspon Systems-toimialaan kuuluvat Aspo Systems Oy tytäryhtiöineen sekä Navintra Oy. Aspo Systems Oy on maan johtava polttoaineiden maksuautomatiikan valmistaja. Navintra Oy keskittyy merenkulun navigointijärjestelmiin ja laitteisiin.

Aspo Systems Oy jatkoi kauden aikana viime vuonna ostetun liike-toiminnan yhdistämistä. Tampereen yksikkö muutti kolmannen vuosi-neljänneksen aikana uusiin toimitiloihin ja uusi tiedonhallinta-järjestelmänsä. Toiminta oli tappiollista. Liikevaihto kasvoi yrityskaupan ansiosta voimakkaasti. Myös vienti kasvatti liikevaihtoa.

Navintra Oy:n toiminta alkoi 1.3.2000. Sen myynti on kehittynyt odotetusti eikä myynnin kehityksessä odoteta suuria muutoksia loppuvuoden aikana alkuvuoteen verrattuna.

Aspo Systems Oy:n liikevaihdon odotetaan pysyvän alkuvuoden tasol-la myös loppuvuonna. Tulos jää kuitenkin viimevuotista selvästi heikommaksi.

Kokonaisuutena Systems-toimialan vuoden 2000 liikevaihto kasvaa merkittävästi. Tuloksen ennakoidaan muodostuvan edellisvuotista heikommaksi.

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-30.9.2000