Rekordresultater og ordreinngang på NOK 1,5 mrd i 3. kvartal 2000

Høydepunkter
· ProSafe legger frem sitt hittil beste kvartalsresultat:
- Driftsinntektene økte med 76% til NOK 693 mill sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
- Driftsresultatet økte med 331% til NOK 250 mill sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
· ProSafe når to strategiske milepæler:
- ProSafe kjøper MSV Regalia fra Halliburton for USD 97,3 mill. Samtidig inngås det en 5-års samarbeidsavtale som omfatter bruk av riggen i det internasjonale subsea konstruksjons-markedet.
- ProSafe og Schlumberger inngår samarbeid om brønnintervensjon av subsea brønner.
· ProSafe sikrer seg ordre i størrelsesorden NOK 1.500 mill i perioden.

(Tall i parentes refererer til tilsvarende periode i fjor)

Hovedtall
ProSafe hadde i 3. kvartal et driftsresultat på NOK 250 mill (NOK 58 mill). Økningen i driftsresultatet sammenlignet med tilsvarende periode i fjor skyldes rekordresultater innen Offshore Support Services. Driftsresultatet fra dette området økte fra NOK 39 mill i 3. kvartal i fjor til NOK 236 mill i samme kvartal i år. Offshore Drilling & Related Services viste nedgang i driftsresultatet som følge av forbigående lavere aktivitet, mens driftsresultatet innen Other Business økte som følge av noe høyere aktivitet samt kostnadsbesparende tiltak.

Resultat etter skatt utgjorde i 3. kvartal NOK 116 mill (NOK -23 mill), mens kontantstrømmen utgjorde NOK 253 mill (NOK 79 mill). USD vekslingskursen har styrket seg i forhold til NOK i løpet av perioden. En sterk USD-kurs er positivt for ProSafe fordi en stor del av rateinntektene er i USD samt at selskapets rigger verdsettes i USD. Den driftsmessige inntjeningen samt verdien av eiendelene styrkes således ved en høy USD-kurs. Den sterke kursen har imidlertid medført at regnskapet for 3. kvartal er belastet et regnskapsmessig urealisert valutatap på NOK 76 mill relatert til selskapets langsiktige lån i USD.

Korrigert for det urealiserte valutatapet utgjorde resultat pr aksje i 3. kvartal NOK 7,29. Kontantstrøm pr aksje utgjorde NOK 9,61 (NOK 3,06).

Akkumulert driftsresultat pr 30. september 2000 utgjorde NOK 458 mill (NOK 146 mill), resultat etter skatt NOK 229 mill (NOK 5 mill) og kontantstrøm pr aksje NOK 15,99 (NOK 8,96). Korrigert for et akkumulert valutatap på NOK 151 mill utgjorde resultat pr aksje NOK 14,47.

Forretningsområdene
Offshore Support Services hadde i 3. kvartal et driftsresultat på NOK 236 mill (NOK 39 mill). Inkludert i driftsresultatet er en gevinst på NOK 20 mill relatert til salget av boreskipet Discoverer 1 til Seatankers Management. Utnyttelsesgraden for riggene var 100%, en økning på 50%-poeng sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Den høye riggutnyttelsen samt utvidelse av riggflåten ga rekordhøye resultater innen dette området.

Offshore Drilling & Related Services hadde i 3. kvartal et driftsresultat på NOK 17 mill (NOK 23 mill), en økning på NOK 7 mill sammenlignet med forrige kvartal. Økningen skyldes oppstart av lettvektsriggen Rubicon på Snorre TLP samt Oseberg Sør-operasjonen for Norsk Hydro. Nedgangen i driftsresultatet sammenlignet med tilsvarende periode i fjor skyldes at Rubicon var i drift i hele 3. kvartal i fjor samt bortfall av Valhall-operasjonen.

Other Business hadde i 3. kvartal et driftsresultat på NOK 4 mill (NOK 1 mill). Det har vært moderat aktivitet i perioden. Ordrereserven ved utløpet av 3. kvartal utgjorde NOK 172 mill.

Fremtidsutsikter
Mens det til enhver tid arbeides målbevisst med organiske utviklingsmuligheter, vil ProSafe parallelt opprettholde en kontinuerlig vurdering av nye markeder, eiendeler og samarbeidspartnere. Kjøpet av MSV Regalia og inngåelse av samarbeidsavtaler med Halliburton og Schlumberger innen henholdsvis subsea konstruksjon og brønnintervensjon er således viktige skritt på veien mot å bringe ProSafe inn i nye internasjonale vekstmarkeder.

ProSafes styre har sterk fokus på selskapets sammensetning. Som et resultat av dette ble salget av boreskipet Discoverer 1 gjennomført i 3. kvartal. Videre har selskapet valgt å omdefinere det tidligere forretningsområdet Technology & Engineering til Other Business for klarere å illustrere at dagens kjernevirksomhet er innen forretningsområdene Offshore Support Services og Offshore Drilling & Related Services.

For rapport med tabeller, følg linken nedenfor:

3. kvartal 2000