Delårsrapport 2000 1januari- 31 september

FÖRVALTNING

Sedan 1976 har Kinnevikaktien, genom kursstegring och utdelningar, inklusive värdet av erbjudanden om teckning av aktier, givit en genomsnittlig effektiv avkastning om 27% per år. Under de senaste 5 åren har Kinnevikaktien givit en genomsnittlig effektiv avkastning om 47% per år.

Värdet av koncernens innehav av börsnoterade värdepapper uppgick per den 30 september 2000 till 19.516 Mkr. Den 6 november 2000 uppgick värdet till 18.065 Mkr, vilket innebär att den s.k. dolda reserven på koncernens börsportfölj vid samma datum uppgick till 14.805 Mkr.

Försäljningen av aktierna i SEC till NetCom AB i utbyte mot nya aktier i NetCom slutfördes i början av oktober. Under fjärde kvartalet kommer Kinnevik att redovisa en reavinst av försäljningen av aktierna i SEC om ca 8.000 Mkr.

Nettoomsättningen de första nio månaderna uppgick till 5.037 (4.601) Mkr. Korsnäs Holdingkoncernens nettoomsättning uppgick till 3.814 (3.718) Mkr. För övriga dotterbolag uppgick nettoomsättningen till 1.231 (898) Mkr.

Rörelseresultatet uppgick till 1.178 (281) Mkr. I resultatet ingår resultat av företagsutveckling och resultat vid försäljning av värdepapper med 774 (4) Mkr, varav huvuddelen härrör från försäljningen av rörelsen i TV1000 Sverige AB. I resultatet ingår återbetalning av överskottsmedel från SPP med 65 Mkr.

Resultatandelar i intresseföretag uppgick netto till -595 (-955) Mkr, varav Millicom International Cellular S.A. (MIC) uppgick till -97 Mkr. Bokfört värde av andelen i MIC uppgår härefter till noll vilket innebär att ytterligare negativa resultat från andelen i MIC ej redovisas. MICs resultat av försäljning av aktierna i SEC har återlagts vid beräkning av Kinneviks resultatandel i MIC. Resultatandelen i SEC blev -504 Mkr.

De finansiella intäkterna och kostnaderna uppgick netto till -334 (-113) Mkr. Förändringen förklaras huvudsakligen av en återläggningspost under 1999 av tidigare reserverade räntekostnader samt av valutakursdifferenser.

Resultatet efter finansiella intäkter och kostnader uppgick till 249 (-787) Mkr.

Periodens nettoresultat uppgick till 220 (-829) Mkr.

Resultat per aktie för perioden uppgick till 3,49 (-13,18) kr.

Jämförelsetalen pro forma för perioden januari-september 1999 avser Kinnevikkoncernen med numera ingående bolag.

MELLERSTA SVERIGES LANTBRUKS AB

Skörden är volymmässigt över förväntan. Dock har den regniga julimånaden orsakat vissa kvalitetsförsämringar.

Under skördeperioden och tidiga hösten rådde ett stort utbud på spannmålsmarknaden. Detta pressade ned priserna, vilket i praktiken har tvingat fram en lagring av skördevolymer fram till årskiftet. I år har inget sålts vid skörd, utan allt lagras till slutet av året. Nettoomsättningen för perioden uppgick till 12 (10) Mkr och rörelseresultatet blev 6 (3) Mkr. I resultatet ingår återbetalning av överskottsmedel från SPP med 3 Mkr.

KORSNÄS HOLDING AB

Korsnäs Holding AB är moderbolag till Korsnäs AB, som tillsammans med sina dotterbolag bildar Korsnäskoncernen.

Den ökade efterfrågan på Korsnäs produkter från det första halvåret 2000 har fortsatt under hösten. Samtidigt har den totala prisnivån stabiliserats.

Nettoomsättningen för Korsnäskoncernen under perioden januari-september uppgick till 3.814 (3.718) Mkr och rörelseresultatet blev 495 (339) Mkr. Vinstmarginalen var 13 (9)%. Resultat efter finansnetto uppgick till 565 (392) Mkr.

Korsnäs Skog

Virkesmarknaden i Sverige har under hösten 2000 kännetecknats av höjda massavedpriser och sjunkande sågtimmerpriser. De tidigare låga råvarulagren i Sverige är åter på normal nivå. Korsnäs vedlager ligger på en lämplig nivå för barrmassaved medan björkmassavedlagret ligger över planerad nivå. Korsnäs egna avverkningar har följt uppgjorda planer under perioden och importen av massaved från Ryssland och Baltikum fungerar väl. Råvaruförsörjningen till egen industri är därmed tryggad för hela den kommande vintern. Korsnäs försäljning av sågtimmer till externa sågverk ligger på en hög nivå och leveran-serna kommer att fortsätta att vara omfattande också under resten av 2000.

Övergången från att driva avverkningsarbetena med anställd personal och egna maskiner till att helt köpa tjänster i entreprenadform är i huvudsak genomförd och verksamheten fungerar väl i den nya driftsformen.

Nettoomsättningen under perioden uppgick till 1.057 (1.047) Mkr och rörelseresultatet nådde 152 (153) Mkr.

Korsnäs Industrirörelse

Marknadsläget har under perioden präglats av stark efterfrågan och ökad orderingång inom samtliga produktområden. Successiva prishöjningar har genomförts för såväl kartong som fluffmassa sedan halvårsskiftet 1999. På pappersområdet har prisnivån höjts med viss eftersläpning och efter höjningar under våren och sommaren innevarande år har nu en generellt högre prisnivå etablerats. Medelpriset på avsaluprodukter från Korsnäsverken är därmed för de tre första kvartalen i år ca 10% högre än motsvarande tid föregående år.

Efter utbyggnaden av pappermaskinen PM5 i slutet av 1998 har produktionen av vätskekartong ökats. Produktionen har hittills höjts med knappt 15%. Kvalitetsutfallet motsvarar ställda förväntningar och den successiva övergången till treskiktskartong har utfallit väl.

Den personalöversyn som slutfördes i början av året genomförs enligt uppgjorda planer genom bl a avgångsvederlag och avtalspensioneringar. Även utläggning av vissa verksamheter på entreprenad har gjorts. Ett omfattande utbildningsprojekt i syfte att stärka samtlig personals förmåga att bidraga till hög kvalitet och förbättrad inre effektivitet har startats under våren för att pågå under ett år.

Produktionsutfallet för perioden uppgick till 498.000 ton, en ökning med 1% jämfört med 1999. Leveranserna är för perioden ca 3% lägre vilket dock har sitt ursprung i att leveranserna 1999 för samma tid var säsongsmässigt osedvanligt höga.

Den förbättrade prisnivån samt god effekt av kostnadssänkande åtgärder aveende såväl personal som driftsomkostnader har inneburit en betydande resultatförbättring. Hittills har dock inte de nu höga kostnaderna för fossila bränslen fått nämnvärt genomslag i resultaträkningen.

Orderingången har utvecklats positivt för Korsnäs förpackningsverksamhet under årets första nio månader, med undantag för den brittiska marknaden som är fortsatt svag. Nettoomsättningen har ökat med drygt 4%. Resultatet är mycket otillfredsställande, vilket huvudsakligen förklaras av pågående omstrukturering i Tyskland och Danmark. Ledningsbyte för förpackningsverksamheten har genomförts.

I juni träffades en principöverenskommelse om att förvärva UPM-Kymmenes sju säckfabriker i Europa. Fabrikerna är belägna i länder där Korsnäs inte har egen produktion och stärker därmed Korsnäs marknadsposition betydligt i Europa. Omsättningen i dessa fabriker uppgår till cirka 51 MEUR. Efter genomförda förhandlingar och godkännande av konkurrensmyndigheterna i Finland tecknades avtal om förvärvet den 1 november. Den övertagna verksamheten konsolideras i Korsnäs-koncernen från detta datum.

Marknaden för furuträvaror har varit fortsatt instabil med mycket varierande prisstruktur. Leveranserna är 2% högre till ett medelförsäljningspris 3% lägre jämfört med föregående år. Produktionen vid Korsnäs Sågverk ligger 3% högre mot föregående år. Sågverket fortsätter att förändras enligt den tidigare utformade strukturplanen.

Nettoomsättningen under första halvåret uppgick till 3.523 (3.440) Mkr och rörelseresultatet nådde 343 (185) Mkr.

TRANSCOM WORLDWIDE S.A.

Under det första kvartalet 2000 genomfördes en sammanslagning av det av Kinnevik ägda Transcom AB (med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland) med Transcom Europe S.A. (som har verksamhet i Tyskland, Holland, Frankrike, Schweiz, Österrike, Italien och Luxemburg). Transcom Europe S.A. ingick tidigare i SEC-koncernen. Kinneviks ägarandel i den nya konstellationen uppgår till 50,1% av aktier och röster.

Transcoms verksamhet omfattar att bygga, underhålla och utveckla individuellt anpassade kundvårdsprogram för konsumentintensiva företag. Inom detta område är Transcom en av de ledande leverantörerna i Europa. Verksamheten har sedan starten i mitten av 1990-talet expanderat kraftigt vad gäller bredd, kvalitet och volymer. Idag kan Transcom erbjuda skräddarsydda lösningar med hänsyn till företagets specifika behov av servicenivå och kundrelationsprogram. Transcom samarbetar idag med företag inom ett stort antal branscher som t ex telekom, media, resor, underhållning, bank, försäkring samt energibranschen.

Antalet uppdragsgivare har ökat markant under året. Ett närstående bolag står för 84% av Transcoms omsättning. Trots att denna kund förväntas ha stor tillväxt de närmaste åren är det vår bedömning att dess andel av Transcoms omsättning kommer att minska till 70% de närmaste två åren.

Per den 30 september 2000 hade Transcom 4.556 anställda varav 1.945 i de nordiska länderna och 2.611 i övriga europeiska länder. Vid utgången av tredje kvartalet hade Transcom 18 call center fördelat på 11 länder.

Marknaden för tjänster relaterade till kundservice antas fortsätta att växa med mer än 30% i år. Drivkraften bakom utvecklingen är att allt fler konsumentintensiva företag agerar för att höja mervärdet på sina produkter och tjänster i form av en förbättrad och mer tillgänglig service för sina kunder. Transcom har under de tre första kvartalen fortsatt sin starka tillväxt. I juni invigdes ett nytt call center i Halden, Norge, samtidigt som en stor utbyggnad av anläggningen i Strömsnäsbruk, Sverige stod klar. Under tredje kvartalet öppnades ett nytt call center i L'Aquila i Italien och under fjärde kvartalet har en etablering gjorts i Tallin, Estland.

Nettoomsättningen under niomånadersperioden uppgick till 1.007 (693) Mkr, en ökning med 45% och rörelseresultatet uppgick till 14 (19) Mkr. Jämförelsesiffror för 1999 är pro forma och avser både de nordiska bolagen och övriga europeiska bolag.

WORLDWIDE LOYALTY B.V.

Worldwide Loyalty B.V. har till uppgift att leverera lojalitetsprogram till sina kunder genom kundklubben Collect. Bolaget startade sin verksamhet i Sverige i april 1998 och lanserade under hösten 1998 Collect för sina klienter Comviq, Kabelvision, Tele2 och Viasat. Under 1999 anslöt sig energibolaget Sydkraft och resebyråkedjan Big Travel till Collect och under 2000 har fondförvaltaren Moderna Fonder och biluthyrningsfirman Hertz anslutit sig. Expansionen av Collect i Europa påbörjades under hösten 1999. Kundklubbsprogrammet är, förutom i Sverige, även lanserat i Tyskland, Frankrike, Italien, Holland, Schwiez och Österrike. Under fjärde kvartalet skall programmet även etableras i Danmark.

I november 1999 förvärvades 25% av det norska lojalitetsbolaget Trumf Holding AS. Trumfs största kunder är Norska Shell, dagligvaruföretaget Norgesgruppen samt Sparebanken Nor. Under det första kvartalet 2000 anslöt sig Tele2 och Viasat till Trumf. Trumf relanserades under våren 2000 som Collect Trumf.

Antalet medlemmar i Collect uppgår till ca 3.680.000 varav ca 680.000 i Sverige, ca 900.000 i Norge och ca 2.100.000 i övriga Europa. De svenska medlemmarnas omsättning under de tre första kvartalen 2000 har ökat med 58% i jämförelse med motsvarande period 1999. Omsättningen under andra kvartalet 2000 har ökat med 24% i jämförelse med närmast föregående kvartal.

Nettoomsättningen för årets första nio månader 2000 uppgick till 38 (22) Mkr och rörelseresultatet uppgick till -4 (-2) Mkr. Trumf Holding AS omsatte 47 Mkr under samma period.

CIS CREDIT INTERNATIONAL SERVICES AB

CIS etablerades 1995 och tillhandahåller tjänster inom bl a inkasso, kreditkortsscoring och ekonomiadministration. Verksamheten bedrivs främst i Sverige, men den internationella verksamheten är starkt växande. CIS är idag etablerat i Sverige, Norge, Danmark, Luxemburg, Schweiz och Tyskland.

Genom CIS tre verksamhetsområden; Outsourcing - Konsulting - Systemutveckling, erbjuder CIS alla funktioner som ingår i en ekonomiavdelning samt tjänster som naturligt kompletterar ekonomiavdelningen, t ex inkasso, kreditkortsscoring och affärsjuridik.

De tre första kvartalen har präglats av stark tillväxt. En positiv omsättningsutveckling bedöms kunna fortsätta genom att företag outsourcar denna typ av tjänst i ökad omfattning.

Per den 30 september 2000 hade CIS 229 anställda, vilket motsvarar en ökning med 39% jämfört med årsskiftet.

Nettoomsättningen uppgick till 78 (45) Mkr, en ökning med 73%. Rörelseresultatet uppgick till -1 (5) Mkr.

ÖVRIGA DOTTERBOLAG

Övriga dotterbolag består bl a av det rörelsedrivande dotterbolaget AirTime (AT) AB. Under första kvartalet 2000 avyttrade Kinnevik rörelsen i TV1000 Sverige AB till Modern Times Group MTG AB mot likvid i form av aktier i MTG.

En kombination av fortsatta kostnadsreduktioner och förbättrad effektivitet har inneburit en resultatförbättring i jämförelse med föregående år. Ett stort avbräck drabbade AirTime i slutet av september då bolagets största kund TV3 sade upp försäljningsavtalet från den 31 december 2000. Bakgrunden till uppsägningen är den dåliga publicitet som skapats kring AirTime genom TV4s stämningar och kampanjer i media.

Nettoomsättningen för övriga dotterbolag uppgick till 96 (128) Mkr. Rörelseresultatet för de nio första månaderna uppgick till 857 (-11) Mkr. Huvuddelen av resultatet bestod av vinst vid avyttring av rörelsen i TV1000.

INTRESSEBOLAG

MILLICOM INTERNATIONAL
CELLULAR S.A. (MIC) 34%

Marknadsvärdet på Kinneviks innehav av MIC-aktier uppgick per den 30 september 2000 till 5.641 Mkr. Den 6 november 2000 var marknadsvärdet 4.922 Mkr. MIC noteras på Nasdaq i New York samt på Luxemburgs Fondbörs.

MIC är en av världens ledande operatörer för mobiltelefonitjänster med verksamhet i Asien, Latin Amerika, Ryssland och Afrika. Dessutom ingår MACH, det ledande GSM clearing bolaget i världen.

Antalet abonnenter i MIC uppgick per den 30 september 2000 till 2.687.760, vilket innebär en ökning med 45% under den senaste 12-månadersperioden. Antalet abonnenter proportionellt till MICs ägarandel uppgick till 1.743.735, en ökning med 48%. Det av MIC minoritetsägda bolaget NetComs abonnentstock är ej medräknad i ovan nämnda abonnentsiffror.

MIC är för närvarande delägare i 31 bolag i 19 länder som tillsammans utgör en marknad omfattande 475 miljoner människor.

Nettoomsättningen uppgick till 411 (402) MUSD. Resultat efter finansnetto uppgick till 410 (-111) MUSD. I resultatet ingår vinst vid försäljning av aktierna i SEC.

SOCIÉTÉ EUROPÉENNE DE
COMMUNICATION S.A. (SEC) 39%

Marknadsvärdet på Kinneviks innehav av SEC-aktier uppgick per den 30 september 2000 till 9.468 Mkr. Den 24 juli 2000 lade NetCom ett bud på samtliga utestående aktier i SEC. För varje 11,5 aktier i SEC erbjöds 1 aktie i NetCom. Vid teckningstidens utgång uppgick NetComs ägarandel i SEC till 99,7%. Sista dag för notering av SEC-aktien var den 3 november 2000. Den 6 november 2000 uppgick marknadsvärdet av de mot NetCom-aktier utbytta SEC-aktierna till 8.819 Mkr.

SEC består främst av Tele2 Europe, vars verksamhet omfattar nationella och internationella fasttelefonitjänster. Verksamhet startades i slutet av oktober 1997 i Holland. Under 1998, 1999 och 2000 har verksamhet startats i Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike, Italien, Luxemburg och Liechtenstein. Bolaget har också licens i Irland, Belgien och Spanien och planerar att starta verksamhet i Belgien och Spanien under första halvåret 2001. SEC tillhandahåller också internettjänster till sina kunder. Dessutom söker SEC etablera sig i alla sina länder som MVNO (Mobile Virtual Network Operator). Antalet abonnenter per den 30 september 2000 uppgick till 5.002.122 (2.201.926), vilket är en ökning med 127% sedan september 1999.

Antalet abonnenter i mobiltelfoniföretaget Tango i Luxemburg och Liechtenstein samt Tele2 Mobile i Schweiz uppgick per den 30 september 2000 till 136.786 (63.344), en ökning med 116% sedan september 1999. Under året har SEC lanserat internetportalen Everyday.com, som man har på licens i samtliga länder där Tele2 bedriver verksamhet.

I SEC ingår även 3C Communications, Transac samt 37% av aktierna i Transcom Worldwide.

Nettoomsättningen uppgick till 464 (193) MEUR. Resultat efter finansnetto uppgick till -155 (-149) MEUR. I resultatet ingår vinst vid försäljning av aktierna i NetCom ASA.

ÖVRIGA INTRESSEBOLAG

Övriga intressebolag består bland annat av Viking Telecom AB 24%, Cherryföretagen AB 29% samt Goodguy Svenska AB 47%. Resultatet från övriga intressebolag uppgick netto till 20 (-22) Mkr.

FINANSIELL STÄLLNING

Koncernens likviditet, inklusive marknadsvärdet av kortfristiga placeringar och outnyttjade kreditlöften var per den 30 september 2000 6.394 (2.754) Mkr.

Koncernens räntebärande nettoupplåning uppgick till 5.380 (5.486) Mkr.

Den genomsnittliga räntekostnaden för perioden uppgick till 4,9% (4,1%) (räknat som räntekostnader i relation till genomsnittliga räntebärande skulder exklusive pensionsskulder).

Koncernens investeringar (exklusive investeringar i finansiella anläggningstillgångar) under perioden uppgick till 440 (547) Mkr.

Under året har samtliga aktier i MTV Produktion AB avyttrats. Reavinsten uppgick till 34 Mkr.

Soliditeten uppgick per den 30 september till 35% (29%). Efter hänsyn tagen till övervärde i börsnoterade värdepapper uppgick soliditeten till 67% (58%).

Nettoflödet av koncernens in- och utflöden av utländsk valuta uppgår på årsbasis till ett nettoinflöde om ca 1.500 Mkr.

NÄSTA RAPPORTTILLFÄLLE

Bokslutskommuniké för helåret 2000 beräknas offentliggöras den 20 februari 2001.

Stockholm 2000-11-07

Verkställande direktören

Delårsrapporten har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.

Delårsrapporten kan laddas ner från nedanstående länk.

Kinnevik: Delårsrapport 2000 1januari- 31 sept