ProSafe fremsetter frivillig tilbud om kjøp av samtlige aksjer i Nortrans Offshore (NOL)

ProSafe har besluttet å fremsette et frivillig tilbud om kjøp av samtlige aksjer i Nortrans. Tilbudet vil bli fremsatt i et tilbudsdokument som forventes sendt samtlige aksjonærer i Nortrans i løpet av ca 2 uker. ProSafe har allerede mottatt forhåndsaksept fra Cherryhayes Ltd, som representerer 59,85% av aksjene i Nortrans. Tilbudet blir dermed sendt ut i forståelse med majoritetsaksjonærene i Nortrans.

Aksjonærene i Nortrans vil bli tilbudt et vederlag på kr 50, samt 0,3846 aksjer i ProSafe for hver aksje i Nortrans. Basert på en aksjekurs i ProSafe på kr 130, er Nortrans i tilbudet verdsatt til kr 1,8 milliarder, eller kr 100 pr aksje.
Hvis gjennomsnittskursen på ProSafe’s aksje 3-5 dager før oppgjørstidspunktet er forskjellig fra kr 130, skal vederlaget på 0,3846 aksjer i ProSafe justeres med 50% av differansen mellom gjennomsnittelig kurs og kr 130.

Tilbudet om kjøp av aksjer i Nortrans vil i det vesentligste gjøres betinget av
- At det oppnåes en akseptgrad på minimum 75%
- At det ikke avdekkes vesentlige negative forhold i forbindelse med at det gjennomføres due diligence på Nortrans’ virksomhet
- At generalforsamlingen i ProSafe ASA beslutter å utstede det antall aksjer som er nødvendig for å gjennomføre transaksjonen
- At det oppnås en tilfredstillende ansettelsesavtale/konkurranseforbud med Hans Hvide (Adm. Dir. i Nortrans)

ProSafe ASA vil forbeholde seg retten til å frafalle ett eller flere av ovennevnte forhold.

Nortrans er en ledende eier og operatør av FPSO (Floating Production Storage and Offloading) og FSO (Floating Storage and Offloading) fartøyer utenfor Nordsjøen. Fra sitt hovedkontor i Singapore har selskapet prosjektert og konvertert en flåte på tilsammen 6 skip hvorav 3 er heleid, 2 er 50% eid mens et opereres på vegne av kunde. Foruten kontorer i Singapore og Houston, har selskapet operasjon og operasjonskontorer i Vietnam, Indonesia, Egypt, Angola og Elfenbenskysten. Markedet for flytende produksjonsenheter er i sterk vekst, og det forventes at antall enheter skal øke med ca. 50 % (ca. 40 enheter) i løpet av de neste 4 år. Størstedelen av økningen forventes å skje i Vest-Afrika, det fjerne Østen og Brasil. For tiden vurderes det også å åpne for FPSO løsninger i US Gulf.

ProSafe’s visjon er å være en ledende leverandør av produkter og tjenester i utvalgte nisjer i den globale olje og gassvirksomheten. Gjennom en sammenslåing med Nortrans visualiseres denne visjonen. På sikt forventes det at det vil oppnåes betydelige synergier som følge av Nortrans’s tilstedeværelse i alle verdens viktigste offshoreregioner foruten Nordsjøen. Videre forventes det at deler av ProSafe’s flåte av halvt nedsenkbare fartøyer kan anvendes innen spesielle prosjekter for flytende produksjon.

En sammenslåing av Nortrans’ kompetanse, ingeniørressurser og markedstilstedeværelse, med ProSafe’s kompetanse og sterke kapitalstruktur vil sette det sammenslåtte selskap i stand til å ta del i den sterke veksten som forventes de nærmeste år.

Adm. Dir. Hans Hvide i Nortrans er sikker på at en sammenslåing av Nortrans med Prosafe vil gi Nortrans den finansielle fleksiblitet og økte ingeniørressurser til å engasjere seg på enda større og mer komplekse flytende produksjons prosjekter. Det forventes at Nortrans vil fortsette under nåværende ledelse som et datterselskap av ProSafe.

Adm. Dir. Arne Austreid i ProSafe er sikker på at en sammenslåing av de to selskapene vil øke ProSafe’s vekst, som følge av at selskapet blir en dominerende aktør innen markedet flytende produksjon, samtidig som selskapet også får fotfeste i alle verdens største olje og gass markeder.