Metsokoncernens bokslut 2000:METSOS LÖNSAMHET FÖRBÄTTRADES BETYDLIGT OCH ORDERINGÅNGEN ÖKADE

- Metsokoncernens omsättning uppgick till 3 891 miljoner euro (3 387 milj. e år 1999).
- Koncernens resultat uppgick till 200 miljoner euro (-10 milj. e) och resultatet före extraordinära poster och skatt till 180 miljoner euro (-28 milj. e).
- Nya order erhölls till ett värde av 4 268 miljoner euro (3 528 milj. e). Koncernens orderstock var i slutet av året 1 907 miljoner euro (1 586 milj. e).
- Styrelsen föreslår för bolagsstämman, som enligt planerna skall hållas 28.3.2001, att en dividend på 0,60 euro (0,40 euro) per aktie betalas ut.

År 2000 ökade Metsos omsättning med 15 procent jämfört med året innan och lönsamheten förbättrades klart. Metso Papers omsättning ökade mer än genomsnittet och lönsamheten förbättrades klart till följd av bättre utnyttjande av produktionskapaciteten och interna effektiviseringsåtgärder. Metso Automations omsättning ökade och lönsamheten förbättrades starkt tack vare produktsortimentet och tidigare genomförda strukturförändringar. Metso Minerals omsättning steg och lönsamheten var god speciellt för mobile-produkter till entreprenadsegmentet.

Genom företagsförvärv och -avyttringar stärktes den strategienliga koncentrationen till valda områden av processindustrin. I juni lämnade Metso ett köpeanbud på aktierna i svenska Svedala Industri Ab och väntar på ett godkännande av affären från konkurrensmyndigheterna i USA. Köpeanbudets giltighet har förlängts till 9.3.2001. Bruttoinvesteringarna inklusive företagsförvärv uppgick till 313 miljoner euro, varav företagsförvärven stod för 186 miljoner euro.

Värdet på ingående order (med avyttrade Timberjack eliminerad) ökade med 34 procent och orderstocken med 26 procent. Antalet anställda var 22 024 i slutet av år 2000.

"Lönsamheten förbättrades genom de saneringsåtgärder som genomfördes år 2000 i samverkan med höjt kapacitetsutnyttjande", konstaterar Metsokoncernens verkställande direktör Tor Bergman. "Vi förväntar oss att koncernens resultatutveckling fortsätter gynnsamt år 2001. Vår orderstock vid årsskiftet är stark och vi förväntar oss att den gynnsamma marknadssituationen fortgår. Dessutom kommer synergifördelarna och kostnadsinbesparingarna efter Metsos uppkomstfusion att ge full effekt från och med år 2001."

BILAGA Metso Abp:s boksluts

Metsokoncernens bokslut 2000