ASPO-KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE

Aspo-konsernin liikevoitto oli 5,6 milj. euroa (1,6 MEUR), voitto rahoituserien jälkeen 4,4 milj. euroa (1,4 MEUR) ja voitto ennen veroja 4,3 milj. euroa (6,9 MEUR). Konsernin liikevaihto oli 107,5 milj. euroa (83,5 MEUR). Tulos/osake oli 0,35 euroa (0,13 euroa). Osinkoehdotus on 0,55 euroa/osake. Hallitukselta ehdotukset yhtiö-kokoukselle antivaltuutuksista ja omien osakkeiden hankinnasta.

TOIMINNAN YLEISPIIRTEET

Vuosi 2000 oli Aspo-konsernin jakautumisessa lokakuussa 1999 syntyneen Aspo Oyj:n ensimmäinen kokonainen tilikausi, joten konsernituloslaskelmassa edellisen tilikauden vertailutiedot ovat pro forma -lukuja.

Aspo-konsernin liikevaihto vuonna 2000 oli 107,5 miljoonaa euroa (83,5 milj. euroa) ja tulos rahoituserien jälkeen 4,4 miljonaa euroa (1,4 milj. euroa).

Aspo-konserni kasvoi voimakkaasti teollisuuden logistiikkaan liittyvillä Chemicals-, Shipping- ja Systems- toimialoillaan. Myös tulos vahvistui tuntuvasti ja konsernin pääomien tuottoa kuvaavat tunnusluvut paranivat.

Liiketoimintaa kehitettiin vuonna 1999 laaditun toimialakohtaisen strategian mukaisesti. Merenkulun navigointijärjestelmiin keskit-tyvä liiketoiminta yhtiöitettiin Navintra Oy:ksi osana Systems-toimialaa. Chemicals-toimialaa vahvistamaan perustettiin tytär-yhtiö Pietariin. Aspo Systems Oy perusti tytäryhtiöt Latviaan ja Liettuaan.

Chemicals-toimialalla vuoden painopistealueita olivat trading-toiminnan ja laatujärjestelmien kehittäminen. Lisäksi käynnistet-tiin muovien sekoituslinja, joka on uusi toimitusaikaa merkittä-västi lyhentävä lisäarvopalvelu Suomessa.

Shipping-toiminnassa lastimäärät olivat vuoden aikana kasvussa. ESL Shipping Oy:lle valmistui japanilaiselta telakalta tilattu uusi irtolastialus, joka vastaanotettiin 9. helmikuuta 2001. Samalla tehtiin ns. bareboat-sopimus, jolla alus myytiin ja vuokrattiin takaisin varustamon käyttöön. Heikko euro sekä kansainvälisten rahtien hintataso vaikuttivat myönteisesti varustamon tulokseen. ESL Shipping Oy:stä tuli 2.11.2000 Aspo Oyj:n täysin omistama tytäryhtiö.

Systems-toimialaan kuuluvan Aspo Systemsin toimintaa leimasi yrityskaupan haltuunottoprosessi. Toiminnanohjausjärjestelmä uusittiin vuoden aikana ja yhtiö muutti uusiin toimitiloihin.

Liikevaihto kasvoi voimakkaasti, mutta tulos jäi epätyydyttäväksi ja oli tappiollinen.

Helsingin kaupunki ja Aspo Oyj sopivat lopullisesti vireillä olleen oikeudenkäynnin, jossa kaupunki oli vaatinut Aspolta ja eräiltä muilta yhtiöiltä korvauksia Herttoniemen öljysatama-aluetta koskeneessa asiassa.

LIIKEVAIHTO

Konsernin liikevaihto kasvoi 24,0 miljoonalla eurolla 107,5 mil-
joonaan euroon. Konsernin suora vienti yhdessä ulkomaisten tytär-yhtiöiden liikevaihdon kanssa oli 15,7 miljoonaa euroa (11,4 milj. euroa).

Chemicals-ryhmän liikevaihto nousi 20,2 % ja oli 54,7 miljoonaa euroa (45,5 milj. euroa).

Shipping-ryhmän liikevaihto nousi 26,5 %:lla 34,8 miljoonaan euroon (27,5 milj. euroa).

Systems-ryhmän liikevaihto kasvoi 71,2 %:lla 18,0 miljoonaan euroon (10,5 milj. euroa).

TULOS

Konsernin liikevoitto oli 5,6 miljoonaa euroa (1,6 milj. euroa).

Chemicals-ryhmän liikevoitto laski 0,2 miljoonaa euroa ja oli 1,9 miljoonaa euroa. Shipping-ryhmän liikevoitto nousi 3,9 miljoonaa euroa edellisvuotisesta ja oli 6,3 miljoonaa euroa. Systems-ryhmän liiketappio oli 0,7 miljoonaa euroa (+0,5 milj. euroa).

Konsernin poistot laskivat 0,7 miljoonalla eurolla ja olivat 6,9 miljoonaa euroa.

Konsernin nettorahoituskulut olivat 1,1 % liikevaihdosta eli 1,1 miljoonaa euroa (0,2 milj. euroa).

Voitto ennen satunnaiseriä ja veroja oli 4,4 miljoonaa euroa (1,4 milj. euroa) eli nousu edellisvuotisesta oli 3,0 miljoonaa euroa. Voitto ennen veroja oli 4,3 miljoonaa euroa (6,9 milj. euroa). Konsernin välittömät verot ja laskennallisen verovelan muutos olivat 1,3 miljoonaa euroa (0,6 milj. euroa).

OSAKEKOHTAINEN TULOS

Konsernin tulos/osake oli 0,35 euroa (0,13 euroa). Oma pääoma/ osake oli 7,18 euroa (7,81 euroa).

INVESTOINNIT JA RAHOITUS

Konsernin investoinnit olivat yhteensä 6,4 miljoonaa euroa (9,4 milj. euroa). Merkittävän osan tästä summasta eli 4,6 miljoonaa euroa muodostaa ESL Shipping Oy:n laivahankinnan ennakkomaksu.

Konsernin rahoitustilanne oli koko vuoden hyvä. Likvidejä varoja oli tilinpäätöshetkellä 7,7 miljoonaa euroa (19,5 milj. euroa). Konsernitaseen tilinpäätöshetken velat olivat yhteensä 21,8 miljoonaa euroa (28,1 milj. euroa), josta korottomat velat olivat 14,7 miljoonaa euroa (14,4 milj. euroa).

Konsernin omavaraisuusaste verovelka huomioon ottaen oli 53,5 % (53,2 %).

OSAKEPÄÄOMA JA OSAKKEET

Aspo Oyj:n osakepääoma on 17 540 832 euroa muodostuen 8 770 416 osakkeesta, joiden kirjanpidollinen vasta-arvo on 2 euroa.

Varsinainen yhtiökokous päätti 13.4.2000 korottaa yhtiön osake-pääomaa rahastoannilla 8 770 416 eurosta 17 540 832 euroon siirtä-mällä vapaasta omasta pääomasta 8 770 416 euroa osakepääomaan.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen hankkimaan markkinahintaan Helsingin Pörssin julkisessa kaupankäynnissä enintään 219 260 yhtiön omaa osaketta, mikä vastaa noin 2,5 % yhtiön koko osake-määrästä. Valtuutuksen nojalla yhtiö on ostanut yhteensä 186 234 omaa osaketta 5,63 euron keskihintaan. Osakkeiden yhteenlaskettu hankintahinta, 1 048 434 euroa, on vähennetty konsernin vapaasta omasta pääomasta. Yhtiön hallussa olevat 186 234 osaketta edustavat 2,1 % koko osake- ja äänimäärästä.

Hallituksella on valtuudet myös yhtiölle hankittujen omien osak-keiden luovuttamiseen, osakepääoman korottamiseen sekä vaihto-velkakirjalainan tai optiolainan liikkeeseenlaskuun. Kaikki valtuutukset ovat voimassa 13.4.2001 saakka.

Tilikauden aikana Aspo Oyj:n osakkeen vaihto Helsingin Pörssissä oli 14,4 miljoonaa euroa ja 1 812 523 osaketta. Hallintarekiste-röityjen ja ulkomaisessa omistuksessa olevien osakkeiden määrä 31.12.2000 oli 328 800 eli 3,8 % osake- ja äänimäärästä. Osakkeen keskikurssi 1.1.-31.12.2000 oli 7,93 euroa. Vastaavan ajan alin kurssi oli 4,50 euroa ja ylin 11,70 euroa. Osakkeen päätöskurssi 31.12.2000 oli 5,00 euroa ja keskikurssi 4,99 euroa. Yhtiön osakkeet kuuluvat arvo-osuusjärjestelmään 1.10.1999 lukien.

Tytäryhtiöosakkeet

Aspo Oyj:n hallituksen päätettyä lunastaa osakeyhtiölain 14 luvun 19 §:n perusteella tytäryhtiö ESL Shipping Oy:n muiden osakkeen-omistajien osakkeet käyvästä hinnasta Aspo Oyj:n omistusosuus nousi noin 99,9 %:iin. Asiaa käsiteltiin lunastushinnan osalta välimiesoikeudessa, joka vahvisti 1 800 osakkeen lunastushinnaksi 132 mk osakkelta lisättynä 6 %:n vuotuisella korolla 2.11.2000 alkaen. ESL Shipping Oy:stä tuli Aspo Oyj:n täysin omistama tytäryhtiö 2.11.2000 Aspo Oyj:n asetetttua välimiesoikeuden määräämän vakuuden. Päätös sai lainvoiman 14.1.2001.

KESKENERÄISET OIKEUSASIAT

Verotus

Jakautumissuunnitelman mukaisesti yhtiön vastattavaksi siirtyi keskeneräinen verotusasia, jossa Helsingin veroasiamies on
vaatinut mm. lisättäväksi Polttoaine Oy:n (sittemmin sulautunut Aspo Oyj:hin) vuoden 1994 tuloon 123 Mmk (20,7 milj.euroa) peiteltynä osingonjakona ja Aspoyhtymä Oy:n (jakautunut Aspo Oyj) tuloon samansuuruista peiteltyä osinkoa. Veroasiamiehen muutok-senhaku koskee vuonna 1994 toteutetussa Aspo Oy:n ja Oy Troili
Ab:n fuusiossa ja sitä edeltäneissä fuusioissa ja vaihdoissa käytettyjä vastikkeiden arvoja.

Uudenmaan lääninoikeus kumosi 15.10.1999 antamillaan päätöksillä Helsingin verotuksen oikaisulautakunnan asiassa tekemät päätökset ja toimitetun verotuksen sekä palautti asian Uudenmaan veroviras-tolle uudelleen käsiteltäväksi.

Aspo Oyj on hakenut Korkeimmalta hallinto-oikeudelta valituslupaa lääninoikeuden päätöksiin siltä osin kuin lääninoikeus on ottanut kantaa asiaratkaisuihin.

HENKILÖSTÖ

Aspo-konsernin henkilöstön määrä oli tilikauden lopussa 384 (366) ja tilikauden aikana keskimäärin 375 (300). Toimihenkilöiden keskimäärä oli vuoden aikana 156 ja työntekijöiden 219.

OLENNAISET TAPAHTUMAT TILIKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEEN

ESL Shipping Oy on 9.2.2001 vastaanottanut uuden irtolastialuksen japanilaiselta telakalta. Samalla yhtiö on tehnyt ABB Credit Oy:n kanssa ns. bareboat-sopimuksen, jolla alus on myyty ABB Credit Oy:lle ja vuokrattu kymmeneksi vuodeksi ESL Shipping Oy:n käyttöön. Bareboat-sopimuksella ei ole vaikutusta ESL Shipping Oy:n tulokseen. Sopimuksen ansiosta yhtiön tase ei kasva ja sen odotetaan parantavan sidotun pääoman tuottoa merkittävästi. Myös Aspo-konsernin sidotun pääoman tuoton odotetaan tästä syystä paranevan kuluvana vuonna.

Pohjola-Yhtymä Vakuutus Oyj ilmoitti 1.3.2001, että sen osuus on alittanut 5 % Aspo Oyj:n osakkeista ja äänistä.

HALLITUKSEN OSINGONJAKOEHDOTUS

Hallitus ehdottaa 26.4.2001 koollekutsuttavalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että 31.12.2000 päättyneeltä tilikaudelta maksetaan perusosinkoa 0,30 euroa osakkeelta ja lisäosinkoa 0,25 euroa osakkeelta eli yhteensä 0,55 euroa osakkeelta. Osingon-maksupäiväksi ehdotetaan 9.5.2001, jolloin osingonmaksun täsmäytyspäivä on 2.5.2001.

NÄKYMÄT VUODELLE 2001

Aspo-konsernin kuluvan vuoden kasvunäkymät vaikuttavat lupaavilta. Sektorit, joilla Aspon asiakaskunta toimii, ovat vankalla pohjalla ja toimintaedellytykset ovat edelleen hyvät. Aspon liikevaihdon odotetaan kasvavan yli kaksi kertaa bruttokansantuotetta nopeammin ja edellytykset tuloksen paranemiselle ovat tämänhetkisen arvion mukaan hyvät.

Kemikaalien ja muoviraaka-aineiden kysyntä kotimaassa ja lähimarkkinoilla näyttäisi jatkuvan tasaisena. Toimitettavien volyymien odotetaan kasvavan. Aspokemin ulkomaisten tytäryhtiöiden myynnin odotetaan kasvavan ja volyymien kasvu parantaa niiden tulosta. Euron mahdollinen vahvistumien vaikuttaisi myönteisesti itä-länsi -tradingkauppaan ja parantaisi maahantuotavien muoviraaka-aineiden kilpailukykyä. Kemikaalien ja teknisten muovien hinnat jatkunevat melko vakaina, mutta suuret kapasiteetin lisäykset saattavat laskea volyymimuovien hintoja vuoden aikana. Chemicals-toimialan liikevaihdon kasvun odotetaan jatkuvan ja kannattavuuden parantuvan.

ESL Shipping Oy kasvattaa kuljetuskapasiteettiaan vuoden toisen neljänneksen alussa, kun sen uusin, 9.2.2001 vastaanotettu alus aloittaa liikennöinnin Itämerellä. Kapasiteetin lisääntymisen odotetaan kasvattavan varustamon liikevaihtoa tänä vuonna. Alusten käyttöasteen ja toiminnan kannattavuuden ennustetaan säilyvän nykytasolla. Kannattavuuden arviointia vaikeuttavat valuutta-kurssien potentiaaliset muutokset sekä varsinkin energiasektorin kuljetusmäärien vaihtelut. Myös kansainvälisten bulkrahtien taso on viime aikoina heikentynyt, mikä saattaa heijastua Itämeren rahtitasoon.

Systems-toimialan liiketoiminta selkeytyi, kun Aspo Systems Oy ja Navintra Oy keskittyvät omiin erikoisaloihinsa. Merenkulun navigointijärjestelmissä Navintra on onnistunut vahvistamaan markkina-asemaansa ja yhtiöllä on vahva tilauskanta kuluvalle vuodelle. Tuloksen kannalta tilauskannan hallinta on yrityksen suurin haaste. Navintran liikevaihdon ennakoidaan kasvavan huomattavasti ja tuloksesta tulee voitollinen.

Aspo Systems Oy:n liikevaihtoon vaikuttaa myönteisesti euron käyttöönotto Suomessa. Huoltamoiden maksuautomaattien ohjelmointi- ja muutostyöt alkavat kuluvana vuonna ja jatkuvat vuoden 2002 alkupuolelle. Yhtiö on myös vahvistanut asemaansa sekä kotimaassa että ulkomailla huoltamoketjujen teknisen huollon yhteistyö-kumppanina. Vuoden 2001 tuloksen ennakoidaan olevan voitollinen viime vuoden notkahduksen jälkeen.

Kokonaisuutena Aspo-konsernin liikevaihdon odotetaan kasvavan ja liikevoiton paranevan kuluvana vuonna.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS

Aspo Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään torstaina, 26. huhtikuuta 2001 klo 14.00 Aspotalossa, Suolakivenkatu 1, 00810 Helsinki. Yhtiökokouksen täsmäytyspäivä on 12.4.2001.

Kokouksessa käsitellään varsinaisen yhtiökokouksen asioiden lisäksi hallituksen ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle yhtiöjärjestyksen muuttamisesta siten, että viimeinen ilmoittautumispäivä yhtiökokoukseen voi olla aikaisintaan kymmenen päivää ennen kokousta; hallituksen valtuuttamisesta päättämään osakepääoman korottamisesta uusmerkinnällä ja/tai vaihtovelka-kirjalainan ottamisesta ja/tai optio-oikeuksien antamisesta sekä hallituksen valtuuttamisesta päättämään omien osakkeiden hankkimisesta ja luovuttamisesta.

VUOSIKERTOMUS 2000

Aspo-konsernin vuoden 2000 vuosikertomus julkistetaan 9.4.2001.

OSAVUOSIKATSAUKSET 2001

Aspo Oyj julkaisee osavuosikatsaukset 3.5.2001, 8.8.2001 ja 31.10.2001.

ASPO Oyj

JAKELU:
Helsingin Pörssi
www.aspo.fi

Täydellinen raportti on ladattavissa alla olevasta linkistä.

ASPO-KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE