Nokia perustaa uuden tukipalvelun riippumattomille ohjelmistokehittäjille

Nokia esitteli tänään Nokia Developer ProPoint -tukipalvelun, joka on suunnattu Nokian matkapuhelimiin tarkoitettujen sovellusten ja palveluiden kehittäjille. Uusi tukipalvelu täydentää Nokian maailmanlaajuisen kehittäjäyhteisön Forum Nokian tarjoamia palveluita.

Ohjelmistoja kehittäville yrityksille on Nokia Developer ProPointin välityksellä tarjolla lukuisia jäsenpalveluita, kuten edistyksellisiä sovelluskehitystyökaluja ja ohjeistusta, teknistä tukea sekä jäsenille suunnattu uutislehti. Työkalujen avulla kehittäjät voivat ennen sovellustensa ja palveluidensa julkistamista testata niiden yhteensopivuutta Nokian puhelinten kanssa. Lisäksi tukipalvelu tarjoaa jäsenilleen markkinointimahdollisuuksia, joiden avulla voidaan lisätä sekä sovelluksia kehittävän yhtiön että itse sovellusten näkyvyyttä. Näihin kuuluvat muun muassa oikeus käyttää Nokia OK -logoa Nokia 9210 Communicatoriin kehitetyissä sovelluksissa sekä mahdollisuus osallistua messuille ja konferensseihin yhdessä Nokian kanssa.

"Nokia on vahvasti mukana uusien avoimiin teollisuusstandardeihin pohjautuvien langattomien sovellusten ja palveluiden kehittämisessä", sanoi Nokia Mobile Phonesin johtaja Jouko Häyrynen Business Development -yksiköstä. "Tarjoamalla kehittäjille teknistä tukea ja markkinointimahdollisuuksia voimme edistää sovellusten valmistumista ja niiden laajempaa jakelua. Pyrimme luomaan Nokia Developer ProPointista sellaisten kehittäjien yhteenliittymän, jotka haluavat hyödyntää Nokian matkapuhelimiin räätälöityjen sovellusten ja palveluiden kehittämisestä syntyviä mahdollisuuksia yhdessä Nokian kanssa. Sovelluskehittäjien ja Nokian yhteistyöllä voidaan löytää molempia osapuolia hyödyttäviä uusia bisnesmahdollisuuksia ja luoda lisätarjontaa matkapuhelinten käyttäjille."

Nokia Developer ProPoint -palvelu esiteltiin Nokian Aasian ja Tyynenmeren alueen kehittäjäyhteisön ensimmäisessä alueellisessa kokoontumisessa Singaporessa. Kesäkuun 19.-20. päivinä pidettävä Nokia Developers Conference on osa Nokia Connection -tapahtumaa. Nokian virtuaaliyhteisöön kuuluvat sovelluskehittäjät voivat lähettää hakemuksensa Nokia Developer ProPoint -palveluun Internet-sivujen kautta osoitteesta www.forum.nokia.com. Amerikan alueella toimivat kehittäjät voivat hakea mukaan ohjelmaan americas.forum.nokia.com -sivustolta.

Forum Nokia on virtuaaliyhteisö, joka on suunnattu langattomia sovelluksia tuottaville itsenäisille ohjelmistokehittäjille. Rekisteröityneille jäsenille on tarjolla laaja valikoima kehitystyökaluja ja kirjallista materiaalia, ja yhteisön kautta he voivat vaihtaa mielipiteitä myös muiden kehittäjien kanssa. Lisäksi rekisteröinti mahdollistaa sivuston muokkaamisen omia erityistarpeita ja mieltymyksiä vastaavaksi. Forum Nokia tarjoaa ohjelmistokehittäjille myös business-to-business -tukea toisen kehittäjille suunnatun yhteenliittymän, Nokia Developer NetPointin, välityksellä. Forum Nokia -yhteisö perustettiin vuonna 1995, ja nykyään siinä on lähes puoli miljoonaa jäsentä.

Lisätietoja lehdistölle ja analyytikoille:
Nokia Mobile Phones
Viestintäosasto
www.nokia.com

Lisätietoja yhteistyöstä kiinnostuneille ohjelmistokehittäjille:
www.forum.nokia.com