Tuloskatsaus 1.1. - 31.3.2002 KEMIRAN KOKO VUODEN TULOSNÄKYMÄT VAHVISTUMASSA

Vedenpuhdistuskemikaalien ja kauppa- ja rakennusmaalien menekki on ollut hyvä, ja paperi- ja sellukemikaalien markkinoiden uskotaan edelleen kääntyvän paremmiksi vuoden loppupuolella. Liikevaihto nousi 1 % alkaneen vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Tammi-maaliskuun voitto ennen veroja oli 45 milj.e (vuotta aikaisemmin 49 milj.e). Koko vuoden liikevoiton odotetaan muodostuvan paremmaksi kuin vuonna 2001.

Kemira-konsernin liikevaihto kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa oli 656 milj.e, 1 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin (651 milj.e). Konsernin liikevoitto ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli 53 milj.e (57 milj.e) eli 8 % liikevaihdosta (9 %). Osuudet osakkuusyhtiöiden tuloksesta olivat yhteensä 0,4 milj.e. Voitto ennen veroja ja vähemmistöosuutta oli 45 milj.e (49 milj.e) ja voitto verojen jälkeen 31 milj.e (34 milj.e). Voitto per osake oli 0,26 e (0,28 e). Rahavirta investointien jälkeen oli -80 milj.e (-126 milj.e). Liiketoiminnan rahavirta per osake oli -0,00 e (0,07 e). Oma pääoma per osake oli 9,65 e (vuoden alussa 9,35 e).

Konsernin henkilöstön määrä tammi-maaliskuussa oli keskimäärin 10 052 (10 207 vuonna 2001).

UUSI STRATEGIA

Helmikuussa 2002 vahvistetun strategiansa mukaisesti Kemira nopeuttaa kasvuaan yhtiön keskeisillä liiketoiminta-alueilla. Sellu- ja paperikemikaaleissa sekä vedenpuhdistuskemikaaleissa yhtiö pyrkii maailman kolmen johtavan yrityksen joukkoon pääasiassa yritysjärjestelyin. Maalitoimialalla tavoitteena on kasvaa johtavien eurooppalaisten yritysten joukkoon painopisteenä Itämeren ympäristö. Teollisuuskemikaaliliiketoimintaa kehitetään nykyisistä enimmäkseen orgaaniseen kasvuun perustuvista lähtökohdista.

Kemira Agron osalta selvitetään mahdollisuuksia irrottaa koko liiketoiminta konsernista omaksi erilliseksi yritykseksi, jossa Kemiran ja Suomen valtion lisäksi olisi mukana ulkopuolinen teollinen kumppani. Kauppa- ja teollisuusministeriö on myös ilmaissut tukensa tälle tavoitteelle.

CHEMICALS

Chemicalsin liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 13 % ja oli 254 milj.e. Liikevoitto oli 24 milj.e (25 milj.e) eli 10 % liikevaihdosta.

Pulp & Paper Chemicals -yksikön liikevaihto kasvoi osin yritysoston ansiosta 24 %, vaikka asiakkaana olevan paperi- ja selluteollisuuden tuotantomäärät jäivät viimevuotista alhaisemmiksi. Myös liikevoitto oli vähän viimevuotista parempi.

Tammikuun lopulla Yhdysvalloissa vahvistunut Vinings-kauppa teki Kemirasta merkittävän paperi- ja sellukemikaalitoimittajan myös maailmanlaajuisesti. Sen myötä Kemira kasvaa vahvasta eurooppalaisesta yhdeksi merkittävimmistä metsäteollisuutta maailmanlaajuisesti palvelevista erikoiskemikaalitoimittajista. Kauppahinta oli 138 milj. dollaria eli 153 milj. euroa.

Erikoiskemikaalituotannon uusi yksikkö on otettu käyttöön Brasiliassa. Siilinjärvellä rakenteilla oleva kalsiumsulfaattipigmentin laajennus etenee suunnitellusti.

Vedenpuhdistuskemikaaleja tuottavan Kemwater-yksikön liikevaihto nousi 11 % ja liikevoitto säilyi hyvänä.

Industrial Chemicals -yksikön liikevaihto kasvoi 5 %. Yksikön suurin osa on titaanidioksidiliiketoiminta, jonka kannattavuus on heikentynyt hintojen laskettua yleisen taloudellisen kehityksen hidastumisen seurauksena. Helmi-maaliskuussa yksikkö kärsi myös lakkojen aiheuttamista tuotanto-ongelmista. Titaanidioksidipigmenttiä valmistavan Porin tehtaan myyntimäärät kasvoivat 10 %. Hinnat olivat keskimäärin 15 % alemmat kuin vuosi sitten.

Sekä kalsiumkloridin että muurahaishapon kysyntä on hyvä. Pesuaineteollisuudessa ympäristömyötäisenä valkaisuaineena käytetyn natriumperkarbonaatin markkinat ovat kehittyneet odotusten mukaisesti. Hienokemikaaliliiketoiminnan tulos oli selvästi viimevuotista parempi.

Investointiprojektit titaanidioksidi- ja muurahaishappotuotannon laajentamiseksi etenevät suunnitellusti.

PAINTS AND COATINGS

Maaliliiketoiminnan liikevaihto oli 101 milj.e (104 milj.e). Tammi-maaliskuun liikevoitto oli 4,6 milj.e (3,5 milj.e) eli 5 % liikevaihdosta. Tikkurilan ja viime vuoden alussa ostetun Alcro-Beckersin liiketoimintojen yhdistämisestä syntyvät säästöt alkavat näkyä tuloksessa.

Kauppa- ja rakennusmaaleja valmistavan Tikkurila Decon liikevaihto oli viime vuoden tasolla. Kasvu on jatkunut vahvana Baltiassa ja Venäjällä.

Teollisuusmaaleja valmistavan Tikkurila Coatingsin liikevaihto laski 12 %, kun teollisuuden ja maatalouden investoinnit ovat heikkojen talousnäkymien vuoksi pysyneet vähäisinä. Erityisesti Ison-Britannian markkinat ovat olleet heikot.

AGRO

Kasvinravinteita tuottavan Agron liikevaihto oli 312 milj.e eli 5 % vähemmän kuin vuosi sitten. Liikevoitto oli 27 milj.e (31 milj.e).

Erikoislannoitteisiin keskittyneen Kemira Agro Specialties -yksikön liikevaihto oli viime vuoden tasolla. Merkittävää muutosta ei ollut myöskään lannoitteiden myyntimäärissä tai hinnoissa. Raaka-aineista ammoniakin hinta oli selvästi viimevuotista alempi. Rehufosfaattiliiketoiminta on kehittynyt suotuisasti sekä liikevaihdon että kannattavuuden suhteen. Yksikön liikevoitto parani.

Typpiliiketoimintaan keskittyneen Kemira Agro Nitrogen -yksikön liikevaihto laski viime vuodesta. Kasvuodotuksista huolimatta lannoitteiden toimitusmäärät jäivät viime vuoden tasolle. Hintataso oli noin 10 % alempi kuin viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Liikevoitto jäi viimevuotista heikommaksi.

Toimintojen tehostamisprojekti yksikön kilpailukyvyn ja kannattavuuden kehittämiseksi Manner-Euroopassa edistyy suunnitelmien mukaisesti.

MUU LIIKETOIMINTA

Pakokaasukatalysaattoreita valmistavan Kemira Metalkatin liikevaihto oli 9 milj.e, 22 % edellisvuotista pienempi. Liiketappio oli 0,3 milj.e (liikevoitto 0,5 milj.e).

INVESTOINNIT

Kemira-konsernin rahavirtalaskelmaan sisältyvät bruttoinvestoinnit olivat 85 milj.e (138 milj.e). Koko vuoden bruttoinvestointien arvioidaan olevan edellisen vuoden tasolla.

RAHOITUS

Tammi-maaliskuun nettorahoituskulut olivat 7,5 milj.e (8,2 milj.e). Valuuttakurssivoitot olivat 0,2 milj.e (tappio 1,7 milj.e). Kiinteäkorkoisten lainojen osuus oli noin 42 % korollisten lainojen kokonaissummasta (poisluettuna eläkelainat, joita ei katsota täysin kiinteäkorkoisiksi).

Korollinen nettovelka oli 900 milj.e, 214 milj.e suurempi kuin viime vuoden lopussa, pääosin Viningsin oston ja toiminnan kausiluonteisuudesta aiheutuvan korkean liikepääoman seurauksena.

YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Yhtiökokous vahvisti vuodelta 2001 maksettavan osingon määräksi 0,30 e (0,30 e) per osake eli yhteensä 35,5 milj.e (36,7 milj.e). Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen ostamaan markkinoilta yhtiön omia osakkeita siten, että yhtiöllä voi olla omia osakkeita hallussaan enintään 5 % yhtiön koko osakemäärästä eli 6 118 000 kpl. Osakkeita voidaan kuitenkin hankkia enintään 1 928 000 kpl, koska yhtiöllä on jo aiemmin hankittuja omia osakkeita hallussaan 4 190 000 kpl. Se myös valtuutti hallituksen luovuttamaan yhtiön hallussa oston jälkeen olevia osakkeita edelleen sekä myymään niitä Helsingin Arvopaperipörssin välityksellä. Niitä voidaan myös käyttää osana henkilöstörahastoille maksettavia voittopalkkioita ja henkilöstön palkkioita (mikäli sellaisia päätetään ottaa käyttöön) tai maksuvälineenä yrityskaupoissa. Valtuutuksen kohteena on enintään 6 118 000 kpl yhtiölle hankittua omaa osaketta. Valtuutus on voimassa yhden vuoden ajan yhtiökokouksen päätöksestä.

Yhtiökokous päätti myös muuttaa yhtiöjärjestystä siten, että yhtiökokous valitsee yhtiön hallituksen ja sen puheenjohtajan, ja hallitus valitsee yhtiön toimitusjohtajan ja hänen sijaisensa.

Hallitukseen valittiin seuraavaan yhtiökokoukseen saakka entiset jäsenet lukuun ottamatta pääjohtaja Tauno Pihlavaa, joten hallituksessa ei enää ole jäsenenä yhtiön toimihenkilöitä. Uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin Matti Packalén.

LOPPUVUODEN NÄKYMÄT

Sellu- ja paperikemikaalien kysynnässä näkyy edelleen asiakassektorin taantuma. Suhdanteen uskotaan kuitenkin kääntyvän nousuun vuoden loppupuolella. Amerikkalaisen Viningsin osto on lujittanut merkittävästi Kemiran asemia sellu- ja paperikemian maailmanmarkkinoilla: yhtiön maantieteellinen läsnäolo on voimistunut ja myös tuote- ja palveluvalikoima laajentunut.

Vedenpuhdistuskemikaaleissa kysynnän odotetaan jatkuvan vahvana. Samoin teollisuuskemikaaleissa tulos kehittyy hyvään suuntaan. Titaanidioksidipigmenteissä käännettä parempaan odotetaan toisella vuosipuoliskolla, sillä tuottajien hinnankorotusilmoitukset ennakoivat alan kysynnän ja hintojen alkavaa elpymistä. Maaliskuun toimitusmäärät olivat ennätyksellisen korkealla ja tuottajien varastot ovat laskusuunnassa. Kemikaaliliiketoiminnan koko vuoden tuloksen odotetaan paranevan edellisvuodesta.

Maalien myynnin kotimarkkinoille odotetaan kehittyvän hyvin. Maaliliiketoiminnan kasvun odotetaan jatkuvan vilkkaana mm. Venäjällä ja Baltiassa. Kun myös synergiaedut Alcro-Beckersin toimintojen yhdistämisestä Kemiran muuhun maaliliiketoimintaan alkavat toteutua enenevässä määrin, liiketoiminta-alan koko vuoden liikevoiton odotetaan ylittävän viimevuotisen tason.

Agron erikoislannoitteiden markkinoiden odotetaan kehittyvän suotuisasti. Sen sijaan typpilannoitteissa Keski-Euroopan kysyntä ei vielä vastoin odotuksia ole vilkastunut, mikä on jo aiheuttanut tuotannonrajoituksia. Kokonaisuudessaan Agron tuloksen odotetaan kuitenkin ylittävän viimevuotisen, koska kustannusleikkaukset alkavat kantaa hedelmää ja koska keskeisen raaka-aineen maakaasun hinta on laskenut. Toisella vuosipuoliskolla kaasun hinta tosin kääntynee nousuun öljyn kallistumisen vuoksi. Agro on mm. sulkenut ylikapasiteettia Hollannissa ja Tanskassa. Lisäksi yhtiö tehostaa entisestään Euroopan jakelu- ja logistiikkatoimintojaan sekä typpihappotuotantoaan Belgian Tertressä. Tunnustelut teollisen liiketoimintakumppanin löytämiseksi lannoiteliiketoimintaan ovat käynnissä. Kemira pyrkii irrottamaan agroliiketoimintansa omaksi erilliseksi yhtiöksi, johon se jää mahdollisesti vähemmistöosakkaaksi.

Kemira-konsernin liikevoiton odotetaan tänä vuonna nousevan viimevuotista paremmaksi. Myös operatiivisen nettotuloksen uskotaan paranevan.

Helsinki 6.5.2002

Hallitus

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Tuloskatsaus 1.1. - 31.3.2002