Winst Van Lanschot eerste helft 2002 ruim 10% hoger

Van Lanschot heeft in de eerste helft van 2002 een verbetering van het bedrijfsresultaat na belastingen van 10,1% kunnen realiseren. Dit bedrijfsresultaat, tevens de nettowinst over de betrokken periode, steeg met € 4,7 miljoen tot € 51,2 miljoen (eerste helft 2001: € 46,4 miljoen). De nettowinst over het eerste halfjaar van 2001 was € 57,3 miljoen, maar daarin was toen een buitengewone bate van € 10,8 miljoen begrepen.
De winst per gewoon aandeel, buitengewone baten buiten beschouwing gelaten, beliep in de eerste zes maanden van 2002 € 1,71 tegen € 1,55 in de vergelijkbare periode van vorig jaar. Het rendement op het gemiddeld eigen vermogen kwam uit op 17,8%. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden kon een verdere uitbreiding van het aantal doelgroeprelaties tot stand worden gebracht. Het aantal particuliere doelgroeprelaties in Nederland steeg met 723 (+ 1,6%), terwijl dit in het buitenland per saldo vrijwel gelijk bleef. Ook het aantal zakelijke doelgroeprelaties nam toe. Van Lanschot kon ultimo juni 2002 5.334 (familie)bedrijven tot haar cliënten rekenen, een groei van 192 (+3,7%).

Aan het begin van het jaar introduceerde de bank in samenwerking met De Baak/VNO-NCW met succes de Opvolgersacademie, een leergang ten behoeve van toekomstige directeuren/eigenaren van familiebedrijven.

De baten zijn in de eerste helft van 2002 met 3,3% of € 6,2 miljoen gegroeid tot € 194,3 miljoen. De groei van de rente-inkomsten heeft de daling van de provisies ruim overtroffen. Het renteresultaat steeg met € 15,3 miljoen (16,2%) tot € 110,0 miljoen. Deze gunstige ontwikkeling is vooral te danken aan de uitbreiding van de kredietverlening aan doelgroeprelaties en een groei van de rentemarge.

De provisies daalden in vergelijking met de eerste zes maanden van vorig jaar met € 10,5 miljoen (-12,8%) tot € 71,9 miljoen. Dit is de resultante van een daling van de effectenprovisies met € 12,4 miljoen (-19,7%) en een stijging van de overige provisie-inkomsten met € 1,9 miljoen (+9,2%). In het bijzonder de assurantieprovisies toonden een gunstige ontwikkeling, mede door de overname van een assurantiekantoor in Rotterdam, nu geheten Van Lanschot Van Harskamp Assurantiën.

Het onzekere beursklimaat leidde tot een afname van het aantal effectenorders door particulieren. De bank heeft daarop ingespeeld door in de advisering veel aandacht te geven aan de inperking van risico's. Tevens is met Van Lanschot Fund Support gestart, een nieuw adviesconcept voor beleggingsfondsen.

De bedrijfslasten stegen in vergelijking met die in de eerste zes maanden van 2001 slechts met € 0,5 miljoen. De personeelskosten zijn ten opzichte van het eerste halfjaar van 2001 gestegen met € 4,5 miljoen (+6,9%). De andere beheerskosten daalden met € 5,7 miljoen (-13,8%). Deze ontwikkeling is vooral te danken aan een strikte bewaking van de uitgaven en aan efficiencyverbetering.

De efficiency ratio verbeterde als gevolg van de ontwikkeling van de baten en lasten in vergelijking met het eerste halfjaar van 2001 met 1,7 procentpunt tot 58,8%. Het balanstotaal bleef nagenoeg onveranderd op € 10,7 miljard. De kredietverlening ontwikkelde zich voorspoedig. De kredietportefeuille groeide met € 406 miljoen (5,0%). De kredietverlening aan de overheid nam met € 50 miljoen af. De kredieten in de private sector zijn daarentegen gegroeid met € 456 miljoen.

De hypothekenportefeuille toonde een toename van € 184 miljoen. Gezien de marktomstandigheden acht de bank deze groei, die onder meer te danken is aan de succesvolle introductie van de Garantierente Hypotheek en het adviesconcept Kroon Wonen, zeer bevredigend. De overige groei van de debiteurenportefeuille komt voor rekening van zowel de zakelijke als de particuliere markt. De toevertrouwde middelen zijn in vergelijking met eind 2001 licht gedaald, met € 91 miljoen ofwel 1,2%. De spaargelden daalden met € 78 miljoen; de overige toevertrouwde middelen met € 13 miljoen. Het voor cliënten bewaarde vermogen daalde ten opzichte van ultimo 2001 met € 1,2 miljard of 7,9% tot € 14,1 miljard. Dit is een gevolg van de sterk gedaalde beurskoersen en van de keuze van de beleggers voor Index Garantie Contracten en Index Deposito's in plaats van aandelenbeleggingen.

Vooruitzichten
Van Lanschot voorziet ook in de tweede helft van 2002 een voortgaande groei van het aantal cliënten, de onzekerheden op de financiële markten ten spijt. De kosten en de personeelsaantallen zullen goed bewaakt blijven, terwijl ook verder aan verbetering van de efficiency zal worden gewerkt. Een stijging van de lasten zal daardoor minder sterk zijn dan die van de baten. Gezien de resultaten over het eerste halfjaar rekent Van Lanschot erop dat de winst per gewoon aandeel (exclusief buitengewone baten) in geheel 2002 - onvoorziene omstandigheden voorbehouden - een stijging van ten minste 12% zal tonen, hetgeen in lijn is met de middellange termijndoelstelling.

Perscontacten Van Lanschot:
J.A. Stein, Manager Interne en Externe Betrekkingen.
Telefoon +31 (0)73 548 33 50;
telefax +31 (0)73 614 04 15.

Investor Relations Van Lanschot:
drs A.J.J. Barens, Directeur Investor Relations.
Telefoon +31 (0)73 548 81 77;
telefax +31 (0)73 548 80 06.

E-mail mailto:vanlanschot@vanlanschot.com
Internet http://www.vanlanschot.com

*** Gelieve onderstaande link te gebruiken om het complete persbericht inclusief tabellen te kunnen bekijken: ***

Halfjaarresultaten 2002