Telenor selger tre kundesentre

"Gjennom denne avtalen bidrar vi til å opprettholde 100 arbeidsplasser som ellers ville gått tapt. Det er vi svært fornøyd med," sier Anne Karin Sogn, leder for Telenor Kundeservice.
Økt bruk av elektroniske kundetjenester via Internett og telefon har ført til en sterk reduksjon i bemanningsbehovet i Telenor Kundeservice. I januar besluttet derfor Telenor å redusere antall årsverk i Kundeservice med mellom 250 og 300 innen 2003 ved å legge ned eller selge inntil åtte av atten kundesentre og konsentrere virksomheten til de gjenværende sentrene.

Som ledd i nedbemanningen er de tre kundesentrene i Drammen, Kristiansund og Trondheim solgt til Manpower ContactCenter, som tar over virksomheten fra 1. september i år. I en begrenset periode vil Telenor kjøpe kundesentertjenester fra Manpower. Oppdraget for Telenor vil bli faset ut over tid og de ansatte vil få nye oppdrag for Manpowers kunder.

"Manpower ContactCenter er i sterk vekst og ønsker å etablere seg på flere steder i Norge. Derfor ser vi på de tre sentrene i Drammen, Kristiansund og Trondheim som sammenfallende med vår strategi om hvor vi ønsker å være. Samtidig ser vi positivt på den kompetansen som de ansatte på de nevnte steder har," sier konserndirektør Truls Frogner i Manpower.

Tre andre kundesentre er allerede nedlagt i tillegg til de tre som er solgt. Telenor har søkt å skaffe overtallige i Kundeservice alternativt arbeid i og utenfor Telenor-konsernet. I tillegg er det gjennomført ulike avgangsstimulerende tiltak for de som blir berørt av bemanningsreduksjonene. Nedbemanningen i Kundeservice har til nå foregått helt uten oppsigelser.

For ytterligere spørsmål kontakt:
Adm. dir. Stig Eide Sivertsen, Telenor Plus, tlf 909 55 767 (mailto:stig-eide.sivertsen@telenor.com)
Direktør Anne Karin Sogn, Telenor Plus, tlf 909 12 608 (anne-karin.sogn@telenor.com)
Informasjonssjef Atle Lessum, Telenor Plus, tlf. 415 05 645 (atle.lessum@telenor.com)
Konserndirektør Truls Frogner, Manpower AS, tlf 952 31 679 (truls.frogner@manpower.no)

Telenor ASA
Telenor er et av Norges største børsnoterte selskaper. Ved utgangen av 2001 hadde Telenor-konsernet 22.050 ansatte, og av disse arbeider ca 70 prosent i Norge. Driftsinntektene i 2001 utgjorde 46,0 milliarder. Telenor er Norges ledende innen formidling av tale, informasjon, kunnskap og underholdning og har i tillegg til virksomheten i hjemmemarkedet en omfattende og raskt voksende virksomhet i en rekke land i Europa og Sørøst-Asia.

Manpower
Manpower er et av verdens største selskap innen bemanningsløsninger og har mer enn 3.900 kontorer i 62 land. I Norge har virksomheten levert kompetanse til en rekke bransjer innen både offentlig og privat sektor siden 1965, og har i dag over 50% markedsandel. Rundt 7.000 kunder og 8.000 medarbeidere betjenes fra Manpowers 42 lokalkontorer i Norge. Manpower AS eies 100% av Manpower Inc. i USA, som er børsnotert i New York (MAN) og London (MNSW).