METSO OSTAA KOKONAAN SCANDINAVIAN MILL SERVICE OY:N

Metso Paper on tänään sopinut ostavansa YIT Installaatiot Oy:ltä sen omistamat Scandinavian Mill Service Oy:n osakkeet eli 51 prosenttia yrityksen osakekannasta. Scandinavian Mill Service siirtyy näin täysin Metso-konsernin omistukseen. Yritysosto on osa Metso Future Care –liiketoimintakonseptin kehittämistä ja tukee Metso Paperin toimintojen laajentamista sellu- ja paperiteollisuuden päivittäisiin huoltotoimintoihin. Kauppahintaa ei julkisteta.

Scandinavian Mill Service on erikoistunut paperiteollisuuden kunnossapitotoimintaan. Yrityksen liikevaihto vuonna 2001 oli 5,3 miljoonaa euroa. Yrityksen liiketoiminta on tämän vuoden aikana kasvanut voimakkaasti, ja yrityksen palveluksessa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa on tällä hetkellä 140 henkilöä. YIT ja Metso perustivat Scandinavian Mill Service Oy:n vuonna 1999.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2001 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 30 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.