Brasilianska TV GLOBO utvärderar Net Insights medienätslösning för HDTV, video, data och telefoni

- Net Insights plattform ger oss unika möjligheter att kunna transportera videotrafik av olika kvalitet tillsammans med data och telefoni i vårt TV nätverk. Vi täcker ett stort geografiskt område och är därför i stort behov av ett transportsystem som fungerar över både fiber och den publika telekominfrastrukturen, säger Nelson Faría Junior, Director of Production Engineering, TV GLOBO Network.

TV GLOBO kommer inledningsvis att utvärdera tekniken i ett pilotnät som förbinder Rio de Janeiro och Saõ Paulo med kapacitet för såväl video och HDTV som för data och telefoni. Efter avslutade tester kommer beslut fattas om kommersiell utbyggnad till fler studios och produktionsenheter inom TV GLOBO.

- Det är en mycket spännande utveckling som vi ser framför oss när även den sydamerikanska marknaden öppnar sig. TV GLOBO ger oss möjligheten att arbeta nära ett av världens främsta TV-bolag för att ännu bättre förstå deras behov och hur de bäst kan dra nytta av vår medienätslösning, säger Tomas Duffy, VD på Net Insight.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel: 08 685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net
Nestor Almeida, Director, Sterling Do Brasil.
Phone: +55 21 2622 1536, e-mail: nestor@unisys.com.br