Telenor lanserer ”Fornebuløsningen”

Telenor har skapt en arbeidsplass hvor 6000 ansatte nå kan jobbe nær sagt hvor som helst og når som helst med full IT- og telekomtilgang. Nå gjøres kompetansen og løsningene tilgjengelige for andre gjennom en egen produktportefølje kalt Fornebuløsningen. Denne løsningen gir bedrifter og offentlig virksomhet i Norden mulighet til å realisere gevinster knyttet til teknologi og arbeidsprosesser.

Fornebuløsningen, som nå benyttes av Telenor i hele Norge, kan tilbys kundene som en funksjonalitet der Telenor tar fullt driftsansvar. Funksjonaliteten tilbys både som moduler og helhetlige løsninger hvor kundene kan velge blant de løsninger Telenor selv har tatt i bruk på Fornebu. Dette omfatter basiskomponenter som datakommunikasjon, integrert mobil- og fasttelefoni og helt opp til en ny helhetlig IKT-plattform med full applikasjonsdrift. Telenor kan hjelpe kundene med alt fra grunnleggende situasjonsanalyse til implementering og drift av Fornebuløsningen.

”Den nye Fornebuløsningen er vårt innspill til fornyelse av norsk arbeidsliv – både innen privat og offentlig sektor. Ved å ta i bruk denne løsningen vil norske bedrifter kunne få et  konkurranse-fortrinn i utviklingen av nye fremtidsrettede produkter og løsninger. Samtidig oppnår bedriftene en tilpasningsdyktighet som ytterligere vil bidra til å styrke deres mulighet til å lykkes i fremtiden, slik Telenor nå har gjort,” sier konsernsjef i Telenor, Jon Fredrik Baksaas.

Næringsliv og offentlig virksomhet både i Norge og internasjonalt har vist stor interesse for løsningene på Fornebu. Mer enn 400 bedrifter og virksomheter har til nå besøkt Telenors nye hovedkontor for å få demonstrert elementene i den nye Fornebuløsningen.

Ved å ta i bruk Fornebuløsningen har Telenor allerede realisert en rekke gevinster. Samlokaliser-ingen på Fornebu fra 40 kontoradresser i Oslo vil gi en årlig besparelse i bokostnader på om lag 70 millioner kroner og en årlig reduksjon IKT-relaterte driftskostnader på 200 millioner kroner.
De ansatte har gjennom flere brukerundersøkelser gitt utrykk for at de er godt fornøyd med sin nye arbeidsdag.