Norsk Hydro anbefaler ilandføring av Ormen Lange-gass

Oslo(2002-09-24)
: Norsk Hydro vil anbefale at gassen fra Norges nest største gassfelt Ormen Lange ilandføres til Nyhamna i Aukra kommune i Møre og Romsdal. Lønnsomheten er på samme nivå ved prosessering på land som ved at hele utbyggingen gjøres til havs. Anbefalingen er foruten økonomi, også basert på en vurdering av teknologi,
helse, miljø, sikkerhet og samfunnsmessige forhold, sier Hydros generaldirektør Eivind Reiten.

Produksjonsstart for Ormen Lange er planlagt til oktober 2007. Søknad med plan for utbygging og drift skal leveres myndighetene i løpet av 2003 . Byggestart vil skje i 2004. De to alternative utbyggingskonsepter er enten en fullprosess plattform til havs eller et undervanns produksjonsanlegg til havs i kombinasjon med landanlegg for prosessering og gasseksport til markedet.

Norsk Hydro som operatør i utbyggingsfasen vurderer begge alternativene som lønnsomme og teknisk gjennomførbare, men anbefaler at Ormen Lange bygges ut med undervanns produksjonsinstallasjon på feltet i kombinasjon med prosess-og eksportanlegg på land i Nyhamna i Aukra kommune.

Anbefalingen av utbyggingskonseptet for Ormen Lange skal bearbeides av rettighetshaverne utover høsten. Det endelige konseptvalget skal gjøres i lisensen i løpet av året. Inntil beslutning foreligger, vil Norsk Hydro videreutvikle de to alternative konseptene parallelt slik at endelig konseptvalg kan gjøres uten risiko for forsinkelser.

Ormen Lange er det største gassfeltet som er under utvikling på norsk sokkel. Feltet ligger ca. 100 km ut fra Møre kysten, på tusen meters havdyp og med anslåtte reserver på 375 milliarder Sm3 gass.

Rettighetshaverne i Ormen Lange lisensen er : Norsk Hydro(Operatør i utbyggingsfasen), Norske Shell (Operatør i driftsfasen ), Petoro, Statoil, ExxonMobil og BP.

Kontakt:

Hege Marie Norheim