Hydros danske landbruksaktiviteter selges

Oslo(2002-09-26): Det børsnoterte danske selskapet Korn- og Foderstof Kompagniet (KFK), der Norsk Hydro eier 68,8 prosent av de utestående aksjene, har i dag offentliggjort at det er inngått avtale om at en vesentlig del av selskapets forretningsaktivitet selges til et konsortium innen landbrukssamvirket i Danmark.

Det er KFKs danske landbruksvirksomhet samt selskapets handels- og distribusjonsvirksomhet  i endel europeiske land som overtas av Dansk Landbrugs Grovvareselskap i samarbeide med andre aktører innen det danske landbrukssamvirket. De virksomhetene som selges hadde i 2001 en samlet omsetning på vel 6 milliarder danske kroner og har omlag 1250 ansatte . Kjøperne betaler kontant 1,6 milliarder danske kronerfor virksomhetene etter fradrag for gjeld som overtas..Den virksomhet som avhendes har de senere år vist en svak økonomisk utvikling. Avhendelsen forventes å medføre et tap på i underkant av 100 millioner kroner for Norsk Hydro, og vil bli belastet resultatet for tredje kvartal.

Transaksjonen er avhengig av tilslutning i KFKs generalforsamling og godkjenning av myndighetene, og forventes å bli gjnnomført i løpet av fjerde kvartal. Kjøperkonsortiet bærer den økonomiske risiko for konkurransemyndighetenes godkjennelse. Etter transaksjonen vil de gjenværende virksomheter i KFK bli videreført under navnet Treka A/S. Dette selskapet vil omfatte selskapene BioMar, Bioenergi, Svenska Foder og Salt. Disse virksomhetene hadde i 2001 en samlet omsetning på omlag 4 milliarder danske kroner og har omlag 800 ansatte. De gjenværende virksomheter hadde i 2001 EBIT på 87 millioner danske kroner, mens de virksomhetene som omfattes av salgsavtalen hadde EBIT på 16 millioner danske kroner i 2001.

Det pågår forhandlinger om salg av KFKs datterselskap Svenska Foder og ytterligere salg av virksomheter i KFK vurderes.

Norsk Hydro vil foreslå overfor de øvrige aksjonærer i KFK at deler av vederlaget fra salg av virksomheter tilbakeføres til KFKs aksjonærer.

Hydro har tidligere annonsert at selskapet tar sikte på å avhende virksomheter som ligger utenfor konsernets kjerneområder.Med den avtale som nå er inngått for en vesentlig del av KFKs virksomhet har Hydro i inneværende år solgt eller inngått avtale om salg for omlag 3 milliarder kroner av virksomheter utenfor  kjernevirksomheten.

Tor Steinum
Telefon  (+47) 22 53 27 31