HP ja Nokia rakentavat laitteiden välisiä konekommunikaatioratkaisuja

HP ja Nokia kertoivat tänään kehittäneensä (machine-to-machine, M2M) konekommunikaatioratkaisuja, joissa hyödynnetään Nokian langatonta teknologiaa ja HP:n laitteita ja ohjelmistoja. Yritykset voivat ottaa nyt käyttöönsä järjestelmiä, joiden avulla ne voivat automatisoida liiketoimintaprosessejaan sekä hyödyntää fyysisesti yrityksen ulkopuolella sijaitsevista koneista saatavaa tietoa reaaliaikaisesti. Näin voidaan tehostaa toimintaa, leikata  kustannuksia, parantaa palvelutasoa sekä luoda uusia palvelutuotteita.

Etälaitteita käyttävien, tuottavien ja huoltavien yritysten uskotaan olevan M2M-yhteysratkaisujen ensimmäisiä käyttöönottajia. Laitteiden välisten etäyhteysratkaisujen piirissä olevia sovelluksia ovat muun muassa automaattinen mittarien lukeminen, turvasovellukset, hissien valvonta, ajoneuvojen seurantaja liikennevalvontajärjestelmät.

”Laitteiden välillä tapahtuva yhteydenpito tuo yhä enemmän kilpailuetua yrityksille, joiden liiketoiminta perustuu etälaitteiden suorituskykyyn ja hallintaan”, sanoo HP Mobility Solutionsin johtaja Jerry Meerkatz. ”Uuden M2M-ratkaisun myötä asiakkailla on käytettävissään sekä Nokian että HP:n osaaminen. Ratkaisu voidaan helposti integroida heidän olemassa olevaan IT-ympäristöönsä.  Laitteiden väliset konekommunikaatioratkaisut ovat hyvä esimerkki langattomien ratkaisujen liiketoiminnalle tuomista muutos- ja kehittymismahdollisuuksista”, hän jatkaa.

”Yrityksillä on kasvava tarve integroida etälaitteensa osaksi varsinaista IT-ympäristöään. Vain paras viestinnän, infrastruktuurin ja palvelujen yhdistelmä tuo ratkaisun tähän tarpeeseen. Tässä mielessä Nokian ja HP:n tuotteet täydentävät toisiaan juuri sopivassa suhteessa”, sanoo Lisälaitteet ja langattomat ratkaisut -liiketoimintayksikön johtaja Janne Jormalainen, Nokia Mobile Phones.

IDC:n tutkimusjohtaja Lars Vestergaardin mukaan laitteiden välisen yhteydenpidon markkinat ovat kasvussa. ”HP ja Nokia ovat M2M-markkinoillla mielenkiintoinen yhtälö, sillä molemmilla on vahva osaaminen ja ymmärtämys tältä alueelta”, Vestergaard sanoo. ”Uskon, että asiakkaat ovat tyytyväisiä HP:n ja Nokian yhteistyöhön ja sen tuomiin etuihin.”

Tyypillinen M2M-ratkaisu sisältää Nokia M2M Platform –sovellustalustan  ja HP:n OpenView-tuoteperheen komponentteja HP-UX tai HP ProLiant –palvelimella. Nokia M2M Platform on ympäristö, joka helpottaa laitteiden ja Internet-sovellusten välistä viestintää. Se koostuu kahdesta osasta:

- Nokia M2M Gateway -palvelinohjelmistosta, joka yhdistää GSM-verkon ja yrityksen intranetin. Ohjelmistomuuntaa käytettävän tiedonsiirtoprotokollan  siirryttäessä GSM-verkosta yrityksen intranetiin.

- Nokia GSM etäpäätelaitteista, jotka tarjoavat kaksisuuntaisen kommunikointilinkin IT-järjestelmään. Nokia M2M Gateway -palvelimen kanssa ne kätkevät langattoman verkon kompleksisuuden sovelluksilta, jotka kommunikoivat tämän linkin kautta.

HP OpenView -hallintaympäristöä käytetään hallinnoimaan sekä konekommunikaatioratkaisun infrastruktuuria että laitteilta tulevia hälytyksiä. HP OpenView -ohjelmisto tutkii etälaitteilta tulleet viestit, määrittelee viat, luokittelee hälytykset ryhmiin ja toimittaa ne operaattorille. Jokaiseen hälytystyyppiin voidaan liittää automaattisia toimintoja. Ohjelmisto myös hallinnoi hälytyksiä ja mahdollistaa integraation muun muassa vikaohjelmien kanssa.

Integroidut ja sovitetut M2M-ratkaisut ovat nyt saatavilla Euroopassa, ja ne arvioidaan saatavan markkinoille myös muualla maailmassa lähikuukausien aikana. Nokian ja HP:n M2M-asiantuntijat tukevat paikallisia myynti- ja konsultointialoitteita.

Nokia
Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

HP
HP on johtava tietotekniikkatuotteiden, -teknologioiden, ratkaisujen ja -palvelujen toimittaja kuluttajille ja yrityksille. Yhtiön tarjonta kattaa IT-infrastruktuurin, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, päätelaitteet, maailmanlaajuiset palvelut sekä kuvankäsittelyn ja tulostuksen tuotteet. HP:n ja Compaq Computer Corporationin fuusio saatettiin päätökseen 3.5.2002. Oy Compaq Computer Ab on Hewlett-Packard Companyn täysin omistama yhtiö ja Hewlett-Packard Oy:n sisaryhtiö Suomessa. Lisätietoja HP:stä, sen tuotteista ja palveluista osoitteesta www.hp.com
ja www.hp.fi

Lisätietoja: