Salg av Farmland Hydros andeler til Cargill godkjent

Oslo (2002-11-06)
Avhendelsen av Hydros 50 prosent eierandel i Farmland Hydro L.P til Cargill er nå endelig godkjent av amerikanske myndigheter. Avhendelsen er et ledd i Hydro Agris arbeid med å konsentrere seg om sine kjerneområder. Skifteretten i Kansas City har avgitt en kjennelse som tillater at Farmland Industries Inc. samtykker i salg av aktiva i Farmland Hydro L.P. til Cargill Fertilizer, Inc. Det Florida-baserte selskapet Farmland Hydro L.P er et joint venture-selskap som eies likt av Hydro Agri North America, Inc. og Farmland Industries, Inc. Den 31. mai 2002 søkte Farmland Industries Inc. om beskyttelse mot sine kreditorer i skifteretten i Kansas City. De økonomiske konsekvensene for Hydro av avhendelsen til Cargill er tatt i Hydros regnskaper.

Cargill vil overta Farmland Hydros L.P.-gjødselanlegg i Green Bay i nærheten av Bartow, Florida, i slutten av denne uken. Cargill antar at de vil beholde om lag 270 av 290 ansatte ved anlegget. Som del av avtalen vil Cargill også overta et område på om lag 15.000 mål som eies av Farmland Hydro og inneholder betydelige fosfatforekomster. Betingelsene i avtalen er ikke offentliggjort.

Hydro Agri er et av Norsk Hydros kjerneområder. De to andre er Olje og Energi og Aluminium. Hydro Agri er verdens ledende leverandør av nitrogengjødsel, med salgskontorer i 60 land over hele verden. Salgsvirksomheten støttes av agronomer og utgjorde 20 millioner tonn i 2001. Hydro Agri har markedsført Hydros nitrogengjødsel i Nord-Amerika i over 50 år.

Ingegerd Rafn
Telefon  +47 22532848