Vinner av Eksportørprisen Midt- Norge 2002: RESLAB AS, Trondheim

Eksportørprisen Midt-Norge ble i dag utdelt for 12. år på rad under Eksportens Dager i Trondheim. SpareBank 1 Midt-Norge, SAS, Adresseavisen, Norges Eksportråd, Euro Info Centre Midt-Norge og SND Sør- og Nord-Trøndelag står bak prisen. Målet med Eksportørprisen er å markere at det gjennom målbevisst satsing og langsiktig tenking er fullt mulig å bli internasjonalt ledende innenfor sitt område med base i Trøndelag.

Juryen har bestått av: Torbjørn Vik, SpareBank 1 Midt-Norge (juryformann) Steinar Gjølme, SAS Lisbeth Vassaas, Euro Info Centre Midt-Norge Vidar Segtnan, Eksportsatsing Trøndelag Eivind Nyhuus, Norges Eksportråd

Vinneren får med seg: a) et grafisk blad av Inger Sitter, gitt av Adresseavisen og SpareBank 1 Midt-Norge b) flybilletter til en verdi av kr 20.000 fra SAS c) kontantsum på kr 30.000,- , fra Norges Eksportråd, Euro Info Centre Midt-Norge og SND Sør- og Nord-Trøndelag.

Juryen har lagt vekt på at ResLab siden knoppskytingen fra SINTEF i 1986 har etablert seg i det internasjonale markedet med å analysere reservoarbergarter over hele verden og bestemme olje- og gassegenskaper som norske og internasjonale oljeselskaper bruker for å kunne produsere olje og gass på en optimal måte. ResLab har hovedkontor i Trondheim med moderne laboratorier for testing av bergarters egenskaper, og har i tillegg kontorer i Oman, Abu Dhabi og London.

Totalt har ResLab ca 90 ansatte i dag, og planlegger økning i tråd med økende ordrebøker. I år ligger omsetningen an til å bli ca 90 mill kr hvorav 2/3 er eksportomsetning. Midtøsten er det viktigste eksportmarkedet, deretter UK. I Brasil og Nord-Afrika har man fått innpass og arbeider aktivt for å befeste stillingen og bli en betydelig aktør. Blant annet har bedriften nylig vunnet storkontrakt på ca 14,5 mill kroner med et oljeselskap i Algerie. Bortsett fra noen år med lave oljepriser på slutten av 90 tallet har ResLab vært et lønnsomt foretak med god vekst og utvikling.

Juryen vil spesielt bemerke at noe av det mest imponerende med ResLab er evnen til å bygge stein-på-stein og lage gode eksportmarkedsplaner som følges opp. Dette har vært blant hovedargumentene for tildelingen av Eksportørprisen 2002 til selskapet. Den økende markedsandelen på internasjonale markeder må tilskrives evnen til å levere tjenester av høy kvalitet med høy servicegrad som kontinuerlig er under utvikling. ResLab har sitt utspring fra teknologimiljøet rundt SINTEF og har beholdt hovedkontoret i teknologihovedstaden.

Trondheim, 14. november 2002 kl 14.30