Tune-feltet i produksjon

- Oppstarten av Tune-feltet er en viktig milepæl for Hydro som gasselskap. Produksjonen fra Tune vil gi en betydelig vekst i Hydros gassproduksjon, sier direktør Torgeir Kydland i Hydro Drift & Utvinning Norge.

Tune-utbyggingen består av en brønnramme med fire brønner knyttet opp mot Oseberg feltsenter. Totale reserver i Tune-feltet er 22,9 milliarder kubikkmeter gass og 5,8 millioner kubikkmeter kondensat. De samlede utbyggingskostnader for Tune-prosjektet er 3,2 milliarder kroner inkludert boring av produksjonsbrønner.

Gassvolumene fra Tune vil bli brukt til injeksjon i Oseberg og dermed frigjøre økte mengder Oseberg-gass for eksport. Dette bidrar til en mer optimal utnyttelse av ressursene i Oseberg-feltet. Hydro står overfor en betydelig vekst i gassproduksjonen fra dagens nivå på rundt 7 milliarder kubikkmeter pr. år til et nivå på 12-14 milliarder kubikkmeter årlig mot slutten av tiåret. Tune er et viktig felt i denne sammenheng og produksjonen fra Tune vil i 2003 representere om lag 15  prosent av Hydros samlede gassproduksjon.

Tunefeltet ble funnet ved en letebrønn i 1995 og bekreftet med en avgrensningsbrønn i 1996. Produksjonsstart på Tune skjer dermed kun seks år etter at feltet ble bekreftet.

Partnerskapet på Tune besluttet opprinnelig å legge rørledninger mellom Tune og Oseberg i kromstål. Målet var å redusere bruk av korrosjonshemmende kjemikalier og dermed redusere miljøkonsekvensene av prosjektet. På grunn av lekkasjeproblemer i rørledningene besluttet partnerne i juli 2002 å legge nye rørledninger i karbonstål. Ekstrakostnadene i forbindelse med utskifting av rørledningene er gjenstand for et forsikringsoppgjør. Resultatet av dette oppgjøret er ikke avklart.

Partnere i Tunefeltet
Hydro (operatør) - 40,00 prosent
Petoro - 40,00 prosent
TotalFinaElf - 20,00 prosent.

Mobil
Gisle Johanson