Nokia ja Vodafone Omnitel soittivat 3G WCDMA-puhelun WCDMA-verkosta GSM-verkkoon

Nokia on menestyksekkäästi soittanut 3G-puhelun WCDMA-verkosta Vodafone Omnitelin kaupalliseen 2G GSM-verkkoon Italiassa. Puhelu tehtiin Nokian Vodafone Omnitelille toimittamien GSM- ja WCDMA -verkkojen välillä ja käyttäen Nokia 6650 -puhelimia.

Lisäksi Omnitelin GSM-verkko on päivitetty ja testattu tukemaan 2G- ja 3G -verkkojen välisiä puhelunsiirtoja maanlaajuisesti.

Joustava siirtymä WCDMA- ja GSM-verkkojen välillä on ratkaisevan tärkeää 2G-3G -verkkojen yhteentoimivuudessa sekä siirryttäessä WCDMA -teknologiaan.

3G WCDMA -verkon yhteentoimivuus 2G GSM -verkon kanssa on erityisen tärkeää WCDMA- teknologian käyttöönoton alkuvaiheessa, koska WCDMA-verkon peittoalue ei ole alussa yhtä kattava kuin laajalle levinnyt GSM-verkon peittoalue. Varmistamalla onnistuneet 3G-puhelut ympäröivässä 2G GSM-verkossa matkapuhelinoperaattorit pystyvät tarjoamaan asiakkailleen keskeytymättömät palvelut myös siirryttäessä WCDMA-verkon ulkopuolelle puhelun aikana.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:

Nokia Networks