Telenor FoU og Think samarbeider: Utvikler fremtidens kommunikasjon til reisende

Konseptbilen fra Think inngår i forskningsprosjektet "Intelligente transportsystemer" (ITS) i Telenor Forskning og Utvikling. Dette er et område med store muligheter, som foreløpig er lite utnyttet i Norge. FoU-prosjektet tar utgangspunkt i brukernes behov og teknologiske muligheter innen transportsektoren i et perspektiv fra to til fem år frem i tid.

Prosjektet vil i første rekke rette oppmerksomheten mot brukergrupper som privatreisende med bil og offentlig transport. Hensikten er å utvikle løsninger for å øke trafikksikkerheten, redusere forurensningen, spare tid og penger, samt øke reiseopplevelsen for den enkelte. Stikkord er reiseplanlegging, bildeling, navigasjon, dynamisk trafikkinformasjon, turistinformasjon, samt underholdning.

"Telenor ønsker å samarbeide med andre aktører i markedet for å skape nye tjenester. Konseptbilen fra Think gir oss et spennende utgangspunkt for å prøve ut og demonstrere nye tjenester innen transportsektoren," sier Berit Svendsen, konserndirektør teknologi i Telenor.

"I tillegg til å produsere el-biler, har Think Nordic en målsetting om å bidra til fremtidige transportløsninger, der TH!NK er en del av et større system. I denne sammenheng er det viktig og spennende for oss å kunne bidra overfor Telenor, Norges største teknologibedrift," sier Egil Mollestad, teknisk direktør i Think Nordic.

En god demonstrator kan konkretisere prosjektidéer og vise nye muligheter i praksis. Derfor vil den unike cabrioleten være en sentral del av FoU-prosjektet på Fornebu. Konseptbilen har fått installert skjermer, mikrofoner og høytalere, slik at fremtidens løsninger kan demonstreres.

Klikk her for bilder fra lanseringen:

Ytterligere informasjon finnes på: