METSO MYY YHDYSVALTALAISEN HODGEN VALIMON

Metso Minerals on saanut päätökseen Hodgen valimon myynnin. Greenvillessä, Pennsylvaniassa sijaitseva valimo on myyty sijoittajaryhmälle, johon kuuluu valimon paikallinen johto, pittsburghilainen Commonwealth Capital Group sekä Hodgen perheen jäseniä. Valimo siirtyi 31.12.2002 uuden, Hodge Foundry, Inc.:n omistukseen. Sen palveluksessa on 90 henkilöä. Kauppahintaa ei julkisteta.
Hodgen valimo on johtava suuriin pallografiitti- ja harmaavalurautavaluihin erikoistunut yksikkö, jonka suurin kappalekoko on 78 tonnia ja vuosivolyymi 16 500 tonnia. Valimo toimittaa Metso Mineralsille valuja suuriin jauhinmyllyihin. Sen muita asiakasteollisuuksia ovat mm. voimalaitokset, terästeollisuus, paperikoneet ja työstökoneet. Vuonna 2002 Hodgen valimon liikevaihto oli yli 10 miljoonaa euroa.
Metso Minerals ilmoitti joulukuussa 2001 aikomuksestaan myydä Hodgen valimo osana ydinliiketoiminnan ulkopuolisista toiminnoista luopumista. Valimo tuli Metso Mineralsin omistukseen osana Svedala-kauppaa syyskuussa 2001.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2001 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 30 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.