Ahold stroomlijnt back-office activiteiten bij vier Amerikaanse supermarktketens

Zaandam, 8 januari 2003 - Ahold zal bij vier van de Amerikaanse Ahold-supermarktketens verdere herstructurering van de back-office activiteiten doorvoeren.

De Ahold-supermarktondernemingen Giant-Carlisle en Tops zullen hun commerciële en administratieve processen verder integreren. Dit is een vervolg op het integratieproces dat deze ondernemingen twee jaar geleden hebben ingezet. BI-LO en Bruno's zullen starten met het herstructureringsproces van bepaalde organisatorische en administratieve functies. Deze reorganisatie bij vier van de zes Amerikaanse Ahold retailondernemingen is gericht op kostenreductie, verbetering van de concurrentiekracht in de huidige markt en klantgerichtheid.

'Deze reorganisatie heeft weinig of geen invloed op de winkelactiviteiten, omdat allevier de ondernemingen onder hun eigen merknaam blijven werken,' zei Bill Grize, lid van Ahold's Raad van Bestuur en President & CEO van Ahold USA Retail. 'De voordelen zijn vergroting van de efficiëntie en schaalvoordelen door de stroomlijning van activiteiten, op een wijze die geen gevolgen zal hebben voor de manier waarop wij onze klanten van dienst zijn.'

'Om ons te verzekeren van de kwaliteit van onze plannen, zullen we veel van onze mensen betrekken bij de invulling en de uitvoering van de veranderingen,' vervolgde Grize. 'We blijven ons onverminderd richten op het voorzien in de behoeften en wensen van onze klanten. We verwachten dat deze veranderingen uiteindelijk zullen resulteren in een betere concurrentiepositie, een goede toekomst voor het merendeel van onze medewerkers en een nog betere dienstverlening aan onze klanten.'

Ahold's Amerikaanse retailactiviteiten
Ahold heeft meer dan 1.600 winkels, verdeeld over zes supermarktondernemingen langs de oostkust van de Verenigde Staten: Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle, Tops, BI-LO en Bruno's. De omzet van deze ondernemingen bedroeg in 2002 USD 26,3 miljard.

Noot voor de redactie:

Profiel van de vier betrokken Ahold-werkmaatschappijen

BI-LO, met het hoofdkantoor in Mauldin, South Carolina, heeft 303 supermarkten onder de merknamen BI-LO en FoodSmart en 140 Golden Gallon gemakswinkels in North en South Carolina, Georgia en Tennessee. President & CEO Dean Cohagan zal tevens fungeren als President & CEO van Bruno's. Hij zal leiding geven aan de geherstructureerde organisatie.

Bruno's, met het hoofdkantoor in Birmingham, Alabama, is een regionale supermarktketen met 188 winkels in Alabama, Florida, Georgia en Mississippi onder de merknamen Bruno's, Food World, FoodMax en Food Fair. President & CEO Jim Demme heeft, na vijf jaar leiding te hebben gegeven, besloten de onderneming te verlaten.

Giant Food Stores, met het hoofdkantoor in Carlisle, Pennsylvania, heeft 113 supermarkten onder de namen Giant en Martin's in Pennsylvania, Maryland, Virginia en West Virginia. President & CEO Tony Schiano zal samen met President & CEO Frank Curci van Tops leiding geven aan de geherstructureerde organisatie.

Tops, met het hoofdkantoor in Williamsville, New York, heeft 156 winkels in New York, Ohio en noordelijk Pennsylvania. De keten heeft tevens 206 gemakswinkels in New York onder de namen Wilson Farms, Tops Express en Sugar Creek en negen B-Kwik Markets. President & CEO Frank Curci zal samen met President & CEO Tony Schiano van Giant Carlisle leiding geven aan de geherstructureerde organisatie.

Ahold
Ahold hanteert een multi-format strategie, waarin met verschillende winkelformules wekelijks tegemoetgekomen wordt aan de wensen en behoeften van 40 miljoen klanten in 27 landen op vier continenten. De onderneming realiseerde in 2002 een geconsolideerde omzet van Euro 72,7 miljard. Ahold beschikt over een hecht netwerk van foodretail- en foodservice-ondernemingen, die hoogstaande service en een uitstekend winkelklimaat bieden in de lokale markt. Ahold-ondernemingen opereren onder hun eigen merknaam, met circa 9.000 supermarkten, hypermarkten en gemakswinkels in de Verenigde Staten, Europa, Latijns-Amerika en Azië. Ahold ontplooit tevens aanzienlijke foodservice-activiteiten in de Verenigde Staten en drie Europese landen.

US Retail Companies