Nokian hallitus aikoo hankkia omia osakkeita ja kutsuu koolle varsinaisen yhtiökokouksen 2003

Nokian hallitus aikoo hankkia omia osakkeita ja
tekee ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle 27.3.2003

- Suunnitelma takaisinosto-ohjelmaksi omien osakkeiden hankkimiseksi
  vuonna 2003
- Osinkoehdotus 0,28 euroa osakkeelta
- Ehdotus uudeksi optio-ohjelmaksi Nokian avainhenkilöille
- Ehdotus hallituksella olevien osakeantivaltuuden sekä omien osakkeiden osto- ja luovutusvaltuuksien
  uusimiseksi

Nokian hallituksen nimitysvaliokunnan ehdotus yhtiökokoukselle
- Ehdotus nykyisten jäsenten uudelleenvalinnaksi

Suunnitelma takaisinosto-ohjelmaksi omien osakkeiden hankkimiseksi vuonna 2003
Nokian hallitus aikoo hankkia omia osakkeita vuoden 2003 aikana. Hankinnat on tarkoitus aloittaa 27.3.2003 pidettävän varsinaisen yhtiökokouksen jälkeen. Tähän liittyen hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle omien osakkeiden hankintavaltuutuksen uusimista alla esitettävin tavoin.

Osinkoehdotus
Nokian hallitus tulee varsinaisessa yhtiökokouksessa 27.3.2003 esittämään maksettavaksi osinkoa,
joka on 0,28 euroa osakkeelta.

Ehdotus uudeksi optio-ohjelmaksi
Nokia kilpailee parhaasta henkilöstöstä maailmanlaajuisesti ja tarvitsee siksi kilpailukykyisiä kannustusjärjestelmiä. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osana Nokian kannustusjärjestelmää Nokia-yhtymän avainhenkilöille annetaan enintään 94,6 miljoonaa optio-oikeutta, jotka oikeuttavat merkitsemään yhteensä enintään 94,6 miljoonaa nimellisarvoltaan 6 sentin osaketta. Osakepääoma voi optio-ohjelman perusteella nousta enintään 5 676 000 eurolla, mikä vastaa noin 1,98 prosenttia tällä hetkellä rekisteröidystä osakepääomasta. Ohjelma on kaksivuotinen sisältäen 2003- ja 2004-optio-oikeuksia. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintähinnat perustuvat Nokian osakkeen markkinahintaan julkisessa kaupankäynnissä. Osakkeiden merkintäajat alkavat aikaisintaan 1.7.2004 ja päättyvät viimeistään 31.12.2009.

Ehdotus hallituksen valtuutuksien uusimiseksi
Nokian hallitus ehdottaa, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 225 miljoonan oman osakkeen hankkimisesta. Ehdotettu määrä vastaa noin 4,7 prosenttia osakkeiden kokonaislukumäärästä tällä hetkellä. Osakkeet voidaan hankkia yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi, käytettäväksi yrityskauppojen tai muiden järjestelyiden rahoittamisessa tai toteuttamisessa, avainhenkilöiden kannustustarkoituksessa tai siihen liittyen sekä muutoin edelleen luovutettaviksi tai mitätöitäviksi. Osakkeet voidaan hankkia joko kaikille osakkeenomistajille osoitetulla ostotarjouksella yhtäläisin ehdoin tai julkisessa kaupankäynnissä, mahdollisesti käyttäen tiettyjä johdannais-, osakelainaus- ja muita järjestelyitä.

Hallitus ehdottaa myös, että se valtuutetaan päättämään enintään 225 miljoonan osakkeen luovuttamisesta hallituksen päättämään hintaan. Valtuutuksen ehdotetaan sisältävän oikeuden luovuttaa osakkeita muutoin kuin siinä suhteessa, jossa osakkeenomistajilla on etuoikeus yhtiön osakkeisiin. Osakkeet voidaan luovuttaa myös julkisessa kaupankäynnissä.

Edelleen hallitus ehdottaa, että se valtuutetaan päättämään osakepääoman korottamisesta uusmerkinnällä, antamalla optio-oikeuksia tai ottamalla vaihtovelkakirjalainaa yhdessä tai useammassa erässä, yhteensä enintään 57 miljoonalla eurolla eli 950 miljoonalla osakkeella. Avainhenkilöiden kannustusjärjestelmistä johtuva korotus voi olla enintään 3 miljoonaa euroa eli 50 miljoonaa osaketta. Koko osakepääoman korotus vastaa noin 19,9 prosenttia osakkeiden kokonaisäänimäärästä tällä hetkellä. Hallitus ehdottaa valtuutuksen sisältävän myös oikeuden korottaa osakepääomaa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen.

Kaikkien valtuutusten esitetään olevan voimassa yhden vuoden ajan 27.3.2004 saakka.

Hallituksen kokoonpano vuonna 2003
Nimitysvaliokunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle 27.3.2003 yhtiön hallituksen lukumääräksi yhdeksän ja kaikkien nykyisten hallituksen jäsenten - Paul J. Collins, Georg Ehrnrooth, Bengt Holmström, Per Karlsson, Jorma Ollila, Robert F. W. van Oordt, Marjorie Scardino, Vesa Vainio ja Arne Wessberg - valitsemista uudelleen seuraavalle toimikaudelle.

Hallituksen ehdotukset yhtiökokoukselle ovat saatavissa Nokian Internet-sivuilla 10.2.2003 jälkeen osoitteessa www.nokia.com/agm.

Lisätietoja antaa:

Nokia