Telenor selger eierandel i lokal russisk operatør til VimpelCom

Transaksjonen vil gi Telenor en regnskapsmessig gevinst på omlag NOK 65 millioner før skatt.

­- Salget av vår eierandel i StavTeleSot er i tråd med Telenor Mobiles strategi om å ta kontroll i utvalgte mobilselskaper og å selge oss ut av selskapene i vår portefølje hvor vi ikke ønsker kontroll, sier Telenor Mobiles administrerende direktør, Arve Johansen.

StavTeleSot er den ledende aktøren i Stavropol fylke i Nord-Kaukasus, og selskapet eier også 80 prosent av to mindre selskap i nabofylkene Kabardino-Balkarsky og Karachaevo-Cherkesk. Totalt hadde StavTeleSot inkludert datterselskapene i underkant av 200.000 abonnenter ved utgangen av 2002.

VimpelCom, hvor Telenor eier 29 prosent, hadde i slutten av november 2002 ca. 4,5 millioner abonnenter og har lisenser som dekker rundt 94 prosent av befolkningen i Russland.

- Telenor har betydelige eierinteresser i VimpelCom og vi er fornøyd med at VimpelCom overtar nok en lokal mobiloperatør fra oss, noe som vil bringe VimpelCom nærmere målet om å bli landsdekkende i Russland, sier Arve Johansen.

I tredje kvartal 2002 rapporterte VimpelCom netto driftsinntekter på USD 221,1 millioner, en økning på 93,8 prosent fra tilsvarende periode i 2001. EBITDA for årets tredje kvartal var på USD 102,6 millioner, en økning på 150,5 prosent sammenliknet med samme periode året før. Netto inntekter for tredje kvartal 2002 var på USD 40,5 millioner og selskapets EBITDA margin var 46,4 prosent.

For nærmere informasjon vennligst kontakt:

Dag Vangsnes, kommunikasjonsdirektør, Telenor Mobile
Tlf.: (+47) 917 89 427