Amer-yhtymän tilinpäätöstiedote 2002

Liikevaihto 1.101,9 milj. euroa (1.099,8)
Liikevoitto 103,0 milj. euroa (98,6)
Tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja 95,6 milj. euroa (89,3)
Tulos/osake 2,95 euroa (2,90)
Osinkoehdotus 1,40 euroa osakkeelta (1,10)

Amer-yhtymän liikevoiton kasvu jatkui vuonna 2002 liikevaihdon ollessa edellisvuoden tasolla. Liiketoiminnan kassavirta oli hyvä ja tase säilyi vahvana.

Maailmantalous ei elpynyt vuoden aikana, ja myös urheiluvälinemarkkinoilla tilanne oli haasteellinen. Golfliiketoiminta käänsi kuitenkin tuloksensa voitolliseksi. Atomic kasvatti markkinaosuuksiaan laskevilla talviurheilumarkkinoilla ja säilytti erinomaisen kannattavuustasonsa.

Loppuvuodesta Amer-yhtymän liiketoiminta laajeni kuntolaitteisiin yritysoston myötä.

Hallitus ehdottaa vuoden 2002 osingoksi 1,40 euroa osakkeelta, mikä vastaa 49 %:n osinkosuhdetta. Vuodelta 2001 osinkoa maksettiin 1,10 euroa osaketta kohti. Hallituksen ehdotuksen mukaan osingon täsmäytyspäivä on 25.3.2003 ja maksupäivä 1.4.2003.

LIIKEVAIHTO JA TULOS

Konsernin liikevaihto oli 1.101,9 milj. euroa (2001: 1.099,8 milj. euroa). Kuntolaitteita tarjoavan Precorin hankinta lokakuussa kasvatti vuoden 2002 liikevaihtoa 39,5 milj. euroa. Precor sisältyy Amer-yhtymän konsernitilinpäätökseen 1.11.2002 lähtien. Valuuttakurssivaihtelut puolestaan laskivat liikevaihtoa arviolta 38 milj. euroa, mikä johtui lähinnä euron vahvistumisesta suhteessa Yhdysvaltain dollariin.

Markkina-alueittain liikevaihto jakautui seuraavasti: Pohjois-Amerikka 51 %, Eurooppa 37 %, Japani 5 %, Eteläisen Tyynenmeren alue 3 % ja muut maat 4 %. Myynti kasvoi Euroopassa 3 % mutta laski Pohjois-Amerikassa 1 %, Japanissa 7 %, Eteläisen Tyynenmeren alueella 3 % ja muissa maissa 2 %.

Konsernin liikevoitto oli 103,0 milj. euroa (98,6). Uusi kuntolaiteliiketoiminta kasvatti liikevoittoa 5,1 milj. euroa (konserniliikearvon poiston jälkeen). Liikevoittoprosentti oli 9,3 (9,0). Voitto ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 95,6 milj. euroa (89,3) ja tilikauden voitto 68,5 milj. euroa (68,5 milj. euroa). Osakekohtainen tulos oli 2,95 euroa (2,90). Vuoden 2001 liikevoittoon sisältyi saatu 8 milj. Yhdysvaltain dollarin korvaus patenttiriidoista, jotka yhtymä voitti USA:ssa.

Nettorahoituskulut laskivat 20 % ja olivat 7,4 milj. euroa (9,3). Nettorahoituserät olivat 0,7 % liikevaihdosta.

Tilikauden verot olivat 26,5 milj. euroa (20,5). Veroaste nousi 23 %:sta 28 %:iin.

Sidotun pääoman tuotto (ROCE) parani edellisvuoden 17,0 %:sta 18,3 %:iin. Oman pääoman tuotto laski 15,6 %:sta 15,5 %:iin.

NELJÄNNEN NELJÄNNEKSEN TULOS

Vuoden viimeisellä neljänneksellä konsernin liikevaihto oli 266,1 milj. euroa (loka-joulukuu 2001: 244,5). Precor konsolidoitiin Amer-yhtymän lukuihin 1.11.2002. Precorin liikevaihto marras-joulukuussa oli 39,5 milj. euroa.

Konsernin liikevoitto loka-joulukuussa oli 25,8 milj. euroa (17,0), mistä Precorin osuus oli 5,1 milj. euroa (konserniliikearvon poiston jälkeen). Liikevoittoa nosti myös golfin parempi tulos edellisvuoteen verrattuna. Voitto ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 23,6 milj. euroa (15,5).

Vuoden viimeinen neljännes on talviurheiluliiketoiminnan sesonkiaikaa, ja konsernin liiketoiminta painottuu jaksolla talviurheiluun. Alpeilla lumitilanne oli monin paikoin huono, mikä vähensi saatuja lisätilauksia. Atomicin liikevaihto laski 4 % ja liikevoitto pysyi ennallaan.

LIIKETOIMINTA-ALUEIDEN KATSAUKSET

Mailapeliliiketoiminnan liikevaihto vuonna 2002 oli 243,9 milj. euroa (264,8). Liikevoitto oli 25,6 milj. euroa (26,1 milj. euroa). Vertailukelpoisin valuutoin liikevaihto laski 3 % ja liikevoitto kasvoi 4 % edellisestä vuodesta. Wilsonin asema maailman tennisvälineiden ykkösmerkkinä säilyi vahvana; yhtiön osuus maailmanmarkkinoista oli tennismailoissa 35 % ja -palloissa 22 %.

Golfliiketoiminnan liikevaihto oli 213,3 milj. euroa (235,9) tuloksen ollessa 7,1 milj. euroa voitollinen (2001: -3,3). Vertailukelpoisin valuutoin liikevaihto laski 5 %. Kalliimpien mailojen myynti nousi selvästi, ja lisäksi kannattavuutta paransi vuoden 2001 kustannusleikkauksilla saavutettu alhaisempi kustannustaso. Pallojen myynti heikkeni kovassa kilpailussa ja Wilson menetti jonkin verran markkinaosuuksia golfpalloissa.

Joukkueurheiluliiketoiminnassa liikevaihto oli 203,9 milj. euroa (204,7) ja liikevoitto 24,0 milj. euroa (24,2). Vertailukelpoisin valuutoin liikevaihto nousi 6 %. Baseballräpylöiden myynti nousi 21 %.

Mailapeli-, golf- ja joukkueurheiluvälineiden lisäksi Wilson-lisenssillä valmistettuja muita tuotteita myytiin noin 150 milj. euron arvosta eri puolilla maailmaa.

Talviurheilukaudella 2001/2002 lumitilanne oli monilla keskeisillä markkina-alueilla Euroopassa heikko, ja myös kausi 2002/2003 alkoi monin paikoin vähälumisena. Talviurheiluliiketoiminnan liikevaihto kuitenkin nousi hieman ollen 201,6 milj. euroa (199,3). Liikevoitto pysyi lähes ennallaan ja oli 39,6 milj. euroa (40,2). Laskettelusuksien myynti kasvoi 6 %. Maantieteellisesti kasvu oli nopeinta USA:ssa, 9 %.

Suunnon liikevaihto nousi hieman ja oli 85,3 milj. euroa (83,4). Liikevoitto oli 10,5 milj. euroa (10,1). Rannetietokoneiden myynti nousi 20 % ja sukellusinstrumenttien 7 %. Rannetietokoneiden ja sukellusinstrumenttien osuus Suunnon liikevaihdosta oli 60 %.

Amer-Tupakan liikevaihto nousi 10 % 114,4 milj. euroon (103,9). Liikevoitto laski 4 % 9,2 milj. euroon (9,6). Vuoden alussa yhtiö aloitti uutena liiketoimintana Marlboro-savukkeiden toimitukset verovapaaseen kauppaan Itämeren alueelle. Savukkeiden valmisteveroa yhtiö maksoi 418,3 milj. euroa.

PRECOR-YRITYSKAUPPA

Lokakuussa Amer-yhtymä osti yhdysvaltalaisen kuntolaiteyhtiön Precor Inc.:n myyntiyhtiöineen. Precor konsolidoitiin Amer-yhtymän lukuihin 1.11.2002. Precorin liiketoiminnat muodostavat Amer-yhtymän kuntolaitteiden liiketoiminnan.

Yrityskauppaa koskeva sopimus allekirjoitettiin emoyhtiö Illinois Tool Works Inc.:n kanssa 3.10.2002 ja yrityskauppa saatiin päätökseen 31.10.2002. Lopullinen velaton kauppahinta oli 166 miljoonaa dollaria, joka maksettiin käteisellä. Kaupassa syntyi 144 miljoonan dollarin konserniliikearvo, joka poistetaan 20 vuodessa.

Yrityskaupan rahoituksessa käytettiin konsernin omia kassavaroja sekä lyhytaikaista väliaikaisrahoitusta. Tammikuussa 2003 väliaikaisrahoitus korvattiin pitkäaikaisella pankkirahoituksella.

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen olivat 24,1 milj. euroa (24,2 milj. euroa), mistä Wilsonin investoinnit olivat 12,3 milj. euroa, Atomicin 6,4 milj. euroa, Suunnon 2,3 milj. euroa, Amer-Tupakan 1,7 milj. euroa ja Precorin 0,5 milj. euroa. Investoinnit kohdistuivat pääosin tuotantoon sekä logistiikkaan.

Amer Sports Europe Services GmbH rakensi Saksan Überherrniin logistiikkakeskuksen (5,3 milj. euroa), joka valmistui joulukuussa. Tammikuusta 2003 lähtien Suunnon toimitukset kaikille Euroopan päämarkkinoille on hoidettu suoraan Überherrnistä. Mailapelien ja joukkueurheilun toimitukset Überherrnistä alkavat kesällä 2003. Lisäksi vuoden aikana laajennettiin Nashvillen keskusvarastoa Yhdysvalloissa (3,6 milj. euroa).

Tilikauden aikana myytiin kiinteistöyhtiöiden osakkeita ja muuta käyttöomaisuutta 14,7 milj. euron arvosta.

TUTKIMUS JA TUOTEKEHITYS

Tuotekehitykseen käytettiin 23,9 milj. euroa eli 2,2 % liikevaihdosta. Wilsonin osuus oli 11,9 milj. euroa, Atomicin 5,3 milj. euroa, Suunnon 5,0 milj. euroa ja Precorin 1,7 milj. euroa.

RAHOITUS

Omavaraisuusaste oli tilikauden päättyessä 45,6 % (50,7 %), ja nettovelkaantumisaste oli 47 % (26 %). 31.12.2002 konsernin nettovelka oli 209,9 milj. euroa (114,5 milj. euroa). Konsernin rahoitusasema ja maksuvalmius säilyivät hyvinä.

HENKILÖSTÖ

Konsernin henkilökunnan määrä kasvoi vuoden aikana 205 henkilöllä. Lokakuussa ostetun Precorin palveluksessa oli vuoden lopussa 464 henkilöä. Konsernin palveluksessa oli vuoden päättyessä 3.939 (3.734) ja keskimäärin 3.827 (4.015) henkeä. Wilsonin henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 1.872 (2.125), Atomicin 636 (633), Suunnon 577 (575) ja Amer-Tupakan 346 (356) henkeä. Emoyhtiö Amer-yhtymä Oyj:n palveluksessa oli vuoden lopussa 44 (45) ja keskimäärin 45 henkeä (45).

Vuoden päättyessä konsernin henkilöstöstä Yhdysvalloissa työskenteli 1.578, Suomessa 686, Itävallassa 540 ja muualla 1.135 henkeä.

Vuoden aikana hallitus hyväksyi uuden kannustinjärjestelmän.

EMOYHTIÖN HALLITUS JA TILINTARKASTAJA

Yhtiökokouksessa 21.3.2002 yhtiön hallituksen jäsenten lukumääräksi päätettiin kuusi. Erovuorossa olleista jäsenistä dipl.ekon. Felix Björklund valittiin uudelleen toimikaudeksi 2002-2004. Muina jäseninä jatkoivat kauppat. maist. Ilkka Brotherus (toimikausi 2000-2002), tekn. lis. Pekka Kainulainen (2001-2003), dipl.ins., MBA Tuomo Lähdesmäki (2000-2002), dipl.ins. Timo Maasilta (2000-2002) ja kauppat. maist. Roger Talermo (2001-2003). Ensimmäisessä kokouksessaan hallitus valitsi keskuudestaan puheenjohtajaksi Pekka Kainulaisen ja varapuheenjohtajaksi Ilkka Brotheruksen.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy päävastuullisena tilintarkastajanaan Göran Lindell, KHT.

OSAKKEET

Vuoden päättyessä yhtiöllä oli 10.689 rekisteröityä osakkeenomistajaa. Osakkeista oli hallintarekisterissä 54 % (50 %).

Yhtiön osakekurssin kehitys oli vuoden 2002 aikana myönteinen. Kurssinousu oli 18 %, kun samaan aikaan kurssit laskivat Helsingissä portfolioindeksillä mitattuna 16 % ja Lontoossa Financial Times -indeksillä mitattuna 39 %. Helsingissä yhtiön osakkeita vaihtui 10,9 milj. kappaletta eli 45 % ja Lontoossa 4,0 milj. kappaletta eli 17 %, yhteensä 62 %. Kurssi oli alimmillaan lokakuussa ja ylimmillään toukokuussa. Ylin kurssi Helsingissä oli 40,00 euroa, alin 25,83 euroa ja keskikurssi 31,48 euroa.

Vuoden aikana rekisteröitiin uusia osakkeita vuoden 1998 A/B-optiotodistuksilla yhteensä 80.100 kappaletta. Marras-joulukuussa 2002 merkittiin yhteensä 30.500 osaketta, joista 20.000 osaketta rekisteröitiin 15.1.2003 ja 10.500 osaketta rekisteröidään helmikuussa 2003. Näiden korotusten jälkeen osakkeiden määrä voi nousta vuoden 1998 optio-ohjelman perusteella tehtävillä merkinnöillä enintään 701.000 kappaleella.

B-optio-oikeuksien merkintäaika alkoi 1.1.2002. B-optio-oikeudet otettiin kaupankäynnin kohteeksi listalle 11.1.2002 ja yhdistettiin A-optio-oikeuksien kanssa yhdeksi arvopaperilajiksi. C-optio-oikeudet, joiden merkintäaika alkoi 1.1.2003, otettiin listalle ja yhdistettiin A/B-optioiden kanssa yhdeksi arvopaperilajiksi 2.1.2003.

Yhtiökokouksessa 21.3.2002 hyväksyttiin uusi optio-ohjelma. Vuoden 2002 optio-ohjelman kaikki 900.000 optio-oikeutta merkittiin määräaikaan mennessä. Merkintäaika oli 10.4.-30.6.2002. Kukin optio oikeuttaa yhden Amer-yhtymä Oyj:n osakkeen merkintään. Osakkeiden merkintäaika on 1.1.2005-31.12.2007 ja merkintähinta 32,36 euroa.

Yhtiökokous 21.3.2002 hyväksyi lisäksi hallituksen valtuutusehdotuksen omien osakkeiden luovutuksesta ja myynnistä. Valtuutuksen kohteena on enintään 1.200.000 osaketta, mikä vastaa 5 % yhtiön rekisteröidystä osakepääomasta 21.3.2002. Vuonna 2002 hallitus ei käyttänyt näitä valtuuksia. Valtuudet ovat voimassa 20.3.2003 saakka. Vuoden lopussa yhtiöllä oli hallussaan 968.300 omaa osakettaan, joiden yhteenlaskettu osuus osakepääomasta ja kaikista äänistä oli 4 %.

Vuoden päättyessä yhtiön osakkeiden kokonaismäärä oli 24.196.020 kappaletta ja osakepääoma 96.784.080 euroa. Yhtiön markkina-arvo omilla osakkeilla vähennettynä oli 31.12.2002 810,6 milj. euroa.

Kertomusvuoden päättyessä hallituksella ei ollut voimassa olevia antivaltuuksia.

TILIKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Tammikuussa 2003 Suunto ilmoitti aloittavansa yhteistyön Microsoftin kanssa. Yhteistyön tuloksena Suunto tuo vuoden 2003 lopulla Pohjois-Amerikan markkinoille uudet Suunto n -sarjan rannetietokoneet, jotka vastaanottavat tekstiviestejä ja käyttäjän määrittelemiä tietoja internetistä. Tiedonsiirrossa käytetään radiotaajuuksia. Lisäksi laitteissa on urheilurannetietokoneiden ominaisuuksia, kuten ajanotto sekä korkeuden ja sykkeen mittaaminen.

IAS-SÄÄNNÖSTEN KÄYTTÖÖNOTTO

EU-komission päätöksen mukaan kaikki EU:n alueella toimivat julkisesti noteeratut yhtiöt laativat konsernitilinpäätöksensä kansainvälisten IAS-tilinpäätösstandardien (International Accounting Standards) mukaisesti viimeistään vuonna 2005. Amer-yhtymän tavoitteena on siirtyä IAS-säännösten käyttöön vuonna 2004.

VUODEN 2003 NÄKYMÄT

Maailmantalouden ja urheiluvälinemarkkinoiden kehitykseen liittyy alkaneena vuonna edelleen epävarmuutta. Urheiluvälineiden kysyntään vaikuttavat kuitenkin talouskehityksen lisäksi voimakkaasti lajikohtaiset tekijät, kuten lajin harrastajamäärän kehitys sekä välineiden kehitykseen liittyvät tuoteinnovaatiot. Amer-yhtymän toimintaa tasapainottavat laaja lajivalikoima sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla.

Sekä tennis-, golf- että joukkueurheiluvälineiden kysynnän maailmassa arvioidaan pysyvän alkaneena vuonna ennallaan. Golfvälineissä kilpailun arvioidaan säilyvän kireänä. Talviurheilussa kysyntää heikentää alkukauden heikko lumitilanne monilla keskeisillä markkinoilla. Urheiluinstrumenttien kysynnän kasvun uskotaan jatkuvan, samoin kuin kuntolaitteiden.

Amer-yhtymä on asettanut tavoitteekseen tulla maailman johtavaksi urheiluvälineyhtiöksi. Vahva liiketoiminnan kassavirta ja tase sekä hyvä asema urheiluvälinemarkkinoilla antavat Amer-yhtymälle vakaan alustan kehittää toimintaansa edelleen strategiansa mukaisesti. Amer-yhtymän liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan kasvavan vuonna 2003.

OSINKOEHDOTUS

Amer-yhtymän tavoitteisiin kuuluu aktiivinen, tulosta myötäilevä osinkopolitiikka, jonka mukaan vähintään kolmannes vuosittaisesta nettotuloksesta maksetaan osinkoina. Hallitus ehdottaa vuodelta 2002 maksettavaksi osinkoa 1,40 euroa osakkeelta (1,10 euroa), mikä vastaa 49 %:n osingonmaksua tilikauden voitosta.

KONSERNITULOS
milj. euroa

Tunnuslukujen laskennassa omat osakkeet on eliminoitu omasta pääomasta ja osakemääristä.

LIIKEVAIHTO LIIKETOIMINTA-ALUEITTAIN
LIIKEVOITTO
LIIKEVAIHTO MARKKINA-ALUEITTAIN
KONSERNIN KASSAVIRTALASKELMA
KONSERNITASE

VASTUUSITOUMUKSET, KONSERNI
Johdon, osakkaiden tai omistusyhteysyritysten puolesta ei ole annettu pantteja tai muita vastuusitoumuksia.

JOHDANNAISINSTRUMENTIT
LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO NELJÄNNESVUOSITTAIN
LIIKEVOITTO

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä, ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

Vuosikertomus julkaistaan viikolla 10. Amer-yhtymän vuoden 2003 osavuosikatsaukset ilmestyvät 29.4., 5.8. ja 28.10.

Amer-yhtymä Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään torstaina 20.3.2003 klo 14.00 yhtiön pääkonttorissa (Mäkelänkatu 91, Helsinki).

tilinpäätöstiedote