METSON SÄÄTÖVENTTIILIT SHELLIN PETROKEMIAN YHTEISYRITYKSEEN KIINAAN

Metso Automation toimittaa neljänneskiertosäätöventtiilit uuteen kiinalaiseen petrokemian tuotantolaitokseen, jonka rakentaa CSPC (China-Shell-Petrochemical Complex). CSPC on Shell Nanhai BV:n ja kiinalaisen China National Offshore Oil Corporation Petrochemicals Investment Limitedin yhteisyritys. Tilauksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa. Toimitukset ajoittuvat vuosille 2003 - 2005. Tilaus kirjautui vuoden 2002 viimeiselle neljännekselle.
Metso toimittaa CSPC:lle noin 3 500 - 4 000 säätöventtiiliä ja niihin liittyvät digitaaliset Foundation Fieldbus -asennoittimet. Tilaus on yksi Metso Automationin suurimmista venttiilitoimituksista hiilivetyteollisuudelle. Shellin ja Metson asiakassuhde alkoi jo 1970-luvun loppuolella.
CSPC-projektin kokonaiskustannukset ovat noin 4,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Valmistuttuaan se on yksi maailman suurimmista petrokemian tuotantolaitoksia. Rakennustyöt Guandongissa Etelä-Kiinassa alkavat vuoden 2003 alkupuoliskolla, ja laitoksen on määrä valmistua vuoden 2005 loppupuolella. Käynnistyttyään CSPC tuottaa vuosittain 2,3 miljoonaa tonnia petrokemian tuotteita, pääasiassa Guandongin ja Kiinan rannikkovyöhykkeen talousalueiden käyttöön. Laitoksen suunnittelussa on otettu huomioon kansainväliset ympäristönsuojelun sekä tehokkaan energian ja raaka-ainekäytön vaatimukset.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2002 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 28 500. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.