Telenor og EDB inngår avtaler for økt vekst og lønnsomhet i Norden

"Avtalene er først og fremst et viktig bidrag til å redusere kostnader og skape et enklere og mer fokusert Telenor med sterkere spissing av vår virksomhet. I tillegg gleder vi oss over de spennende innovasjonsmuligheter som skapes ved et sterkere strategisk samarbeid mellom tre betydelige IKT-bedrifter - Telenor, EDB og Accenture ," sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor.

"EDB styrker posisjonen som ledende i Norden innen IT-driftstjenester. Vi oppnår store skala-fordeler og blir størst i Norden på distribuert drift. Vi etablerer et kompetansemiljø som vil møte våre globale konkurrenter med betydelig økt konkurransekraft. Samtidig får vi økt erfaring med store konsolideringsprosjekter. Dette styrker oss i konkurransen om nye, store kontrakter som forventes å komme til markedet," sier konsernsjef Endre Rangnes i EDB.
Avtalene som ble inngått av de to selskapene torsdag 25. mars, har følgende hovedpunkter:
  • Telenor selger hoveddelen av divisjon Driftstjenester til EDB for netto132 millioner kroner etter restruktureringskostnader. Salget medfører at 470 medarbeidere fra 1. mai overføres fra Telenor til EDB.
  • Telenor forlenger og utvider sin driftsavtale med EDB frem til 1. mai 2011. Anslått kontraktsverdi er 4,5 milliarder kroner, hvorav 3,7 milliarder kroner er ny omsetning for EDB.
  • EDB overtar også driftskontrakter med 26 kunder innen handel, industri og offentlig sektor fra Telenor. Avtalene har en forventet kontraktsverdi på om lag 800 millioner kroner.
  • Telenor skal i fremtiden ha EDB som preferert driftspartner for all sin virksomhet i Norden.
  • EDB selger hoveddelen av forretningsområdet Telekom til Accenture for 400 millioner kroner. Salget medfører at 360 medarbeidere fra 1. mai skifter arbeidsgiver fra EDB til Accenture.
  • Telenor inngår en avtale om kjøp av applikasjonstjenester fra Accenture.
  • Accenture skal ha EDB som preferert partner på driftstjenester i Norden.
  • Telenor og EDB sluttfører sammen forhandlingene med internasjonale teknologi-leverandører om en rammeavtale for anskaffelser.
Telenor blir enklere, mer fleksibelt og mer fokusert
Telenor tar med avtalene et nytt viktig skritt i arbeidet med å skape en enklere og mer fokusert organisasjon. "Avtalene bidrar til ytterligere effektivisering av konsernets drift og til at vi kan ta ut betydelige kostnadsreduksjoner. Vi kan nå fokusere IT-ressursene sterkere på strategisk styring og på å utnytte IT til fortsatt styrking av konkurranseevnen.  Telenor får dessuten tilgang på store og brede kompetansemiljøer som har insentiver til å utfordre bruken av IT både operativt og strategisk. Samtidig kan Telenor opptre som krevende kunde til leverandørene av IT-løsninger. Samlet øker dette konsernets innovasjonsevne," sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

EDB styrker sin markedsposisjon og øker konkurransekraften
For EDB betyr avtalene en styrking av konsernets konkurransekraft og vekstmuligheter i det nordiske markedet. Etter at transaksjonen er gjennomført, får EDB en størrelse som gjør at konsernet kan konkurrere også om de største oppdragene i det nordiske markedet. Avtalen betyr at EDB øker sin omsetning innen IT-drift med 400 millioner kroner i 2004. Konsernet får en betydelig kapasitets- og kompetanseøkning som gir mulighet til å konkurrere om store driftskontrakter som forventes å komme til markedet i tiden fremover.

EDB blir størst i Norden på distribuert drift med ansvar for mer enn 55.000 arbeidsplasser og styrker sin posisjon innen drift av Unix/NT-plattformer vesentlig. Gjennom tiltak for konsolidering og samordning av servere og utstyrt etablerer EDB en erfaring og kompetanse som skal brukes til ytterligere vekst i Norden. Ved overføring av driftskontrakter med eksterne kunder fra Telenor styrker EDB sin posisjon innen handel, industri og offentlig sektor, som er et viktig satsningsområde for konsernet. Ved å bli preferert driftspartner for både Telenor og Accenture i Norden legges også grunnlaget for økt vekst utenfor Norge.

Tiltak for effektivisering
Avtalene mellom Telenor og EDB gir grunnlag for effektiviseringstiltak som er en forutsetning for at begge selskaper skal hente ut de kostnadsreduksjoner som ligger til grunn for avtalen. Dette vil omfatte personale, lokaler og innkjøp av bl.a. hardware og software.

Sterkt norsk fagmiljø for applikasjonsutvikling på Fornebu
Gjennom å selge deler av sin virksomhet innen forretningsområdet Telekom til Accenture som samtidig inngår en langsiktig samarbeidsavtale med Telenor, etableres det et sterkt kompetansemiljø. For så vel EDB som Telenor innebærer dette at de verdier som er skapt gjennom et mangeårig samarbeid gis tilgang til et globalt marked.
For Accenture innebærer dagens offentliggjøring et viktig steg videre for et langsiktig, strategisk samarbeid med Telenor.
"Det er meget gledelig at Telenor og Accentures mangeårige samarbeid for å utvikle løsninger for telekommunikasjonsmarkedet nå videreutvikles", sier Nils Øveraas, partner og administrerende direktør for Accenture i Norge. "I tillegg vil avtalen med EDB Business Partner sammen gjøre oss i stand til å effektivt levere integrerte outsourcingstjenester til store virksomheter på det nordiske markedet. Med Telenor som ledende internasjonal tele- og kommunikasjonsaktør og EDB Business Partner som en av de sterkeste leverandørene i Norden innenfor IT tjenester og programvare, tror vi at dette strategiske partnerskapet vil skape betydelig verdi for våre kunder," sier Nils Øveraas.

Økonomiske og finansielle konsekvenser
Avtalen mellom EDB og Telenor innebærer at EDB overtar hoveddelen av divisjon Driftstjenester for et netto vederlag på 132 millioner kroner etter at Telenor har dekket restruktureringskostnader for 50 millioner kroner. Telenor vil motta et ansvarlig konvertibelt lån med to års løpetid, tilsvarende kjøpesummen. EDB overtar fysiske og immaterielle eiendeler fra Telenor for i størrelsesorden 330 millioner kroner og gjør en avsetning for ytterligere restruktureringsbehov på 130 millioner kroner. Gjennom overføringen vil EDB øke sin omsetning for den resterende del av  2004 med om lag 400 millioner kroner, mens tilsvarende beløp for 2005 vil være om lag 500 millioner kroner. Samlet kontraktsverdi på avtalen er 5,3 milliarder kroner over 7-årsperioden, hvorav 4,5 milliarder kommer fra avtalen med Telenor og 800 millioner fra avtaler med eksterne kunder som overføres til EDB.
Avtalen mellom EDB og Accenture, innebærer at EDB selger hoveddelen av forretningsområdet Telekom for 400 millioner kroner. Beløpet forfaller med 100 millioner på oppgjørstidspunktet og den resterende del i løpet av annet halvår 2004. EDB forventer å bokføre en gevinst på salget på i størrelsesorden 300 millioner kroner. Salget innebærer at forretningsområdet Telekom i 2004 vil ha en samlet omsetning på i størrelsesorden 330 - 350 millioner kroner, som omfatter full aktivitet i ett kvartal og redusert aktivitet som følge av salget i årets tre siste kvartaler.

Til redaksjonen:

Presse- og analytikerkonferanse
I forbindelse med avtalen holdes en presse- og analytikerkonferanse i auditorium A i Telenor Expo Besøkssenteret på Fornebu kl 0930 fredag 26. mars. Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas og konsernsjef i EDB Endre Rangnes gir en orientering om avtalen.

Internett
Pressekonferansen overføres direkte på Internett, se: http://www.telenor.no/ir. Opptak fra konferansen vil være tilgjengelig samme sted.

Illustrasjoner
Bilde- og illustrasjonsmateriell finnes også på: http://www.telenor.no/ir og http://www.edb.com/.

Kontaktpersoner:
Telenor:          Pressetalsmann Dag Melgaard, tlf.: 67 89 26 71 eller 901 92 000
EDB:   Konserndirektør Reidar Gjærum, tlf.: 22 77 21 05 eller 908 55 101
Accenture:      Kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen, tlf.: 959 98 319