Solid forbedring i første kvartal

Offshore Support Services

Driftsresultatet i første kvartal utgjorde USD 13,0 mill (USD 4,9 mill). Årsaken til økningen i driftsresultatet er høyere utnyttelsesgrad (87% mot 64%).

Alle de fem riggene som opererer i Mexicogolfen, har vært i ordinær drift gjennom hele første kvartal. For øvrig har MSV Regalia operert utenfor Vest-Afrika, mens Safe Caledonia har operert i Timorsjøen. Safe Scandinavia har ikke vært på kontrakt dette kvartalet.

Floating Production

Driftsresultatet for første kvartal utgjorde USD 5,6 mill (USD 3,6 mill). Den viktigste årsaken til resultatforbedringen er Abo FPSO som gikk på rate medio februar 2003. For øvrig er resultatet i perioden positivt påvirket av en kostnadskompensasjon for FPSO Petróleo Nautipa og lave vedlikeholdskostnader.

Drilling Services

Driftsresultatet for første kvartal utgjorde USD 2,0 mill (USD 4,5 mill). Årsaken til resultatnedgangen er i hovedsak at lettvektsriggen Rubicon ikke har vært på kontrakt i første kvartal i år. Første kvartal er normalt det svakeste kvartalet for dette forretningsområdet.

Fremtidsutsikter

Innenfor Offshore Support Services har selskapet i første kvartal fått en kontrakt på 12 måneder ekskl. opsjoner for Safe Caledonia i Vest-Afrika i 2004/2005, og en kontrakt på fire måneder og 20 dager ekskl. opsjoner for MSV Regalia på Visund i 2005. Samlet kontraktsverdi for de faste kontraktsperiodene er USD 55 mill. Etter dette er riggflåten sikret 87% utnyttelse i 2004, 75% i 2005, 62,5% i 2006/2007 og ca. 30% i 2008.

Selskapet har et positivt syn på markedsutsiktene både i Nordsjøen og internasjonalt. Selv med tilgang på mer tonnasje til markedet, vil Prosafe være den klart største aktøren med en kvalitetsflåte og god inntjening. I sum er dermed selskapet godt posisjonert for kommende perioder.
Innenfor Floating Production har markedet vært preget av få prosjekter og utsettelser de siste 18 månedene. Aktiviteten er i ferd med å ta seg noe opp, og nye muligheter er identifisert både i Australasia, Vest-Afrika og Brasil. Selskapets mål er å vinne et nytt FPSO prosjekt i løpet av 2004 i henhold til selskapets uttalte strategi.

Innenfor Drilling Services er hovedfokus i 2004 å sikre ny kontrakt for Rubicon samt Tampen-anbudet for Statoil. Prosafe er optimistisk med tanke på Rubicon, og er videre av den oppfatning at selskapet har levert et godt og konkurransedyktig anbud på Tampen. Priskonkurranse vil ventelig påvirke resultatet fra dette området negativt en periode etter Tampen, men sikker og kostnadseffektiv drift skal over tid sikre fortsatt god lønnsomhet. Utover dette ser styret muligheter til å utvikle selskapets nye teknologi- og brønnmiljø med fokus på Rubicon, undervannsbrønnintervensjon, underbalanserte operasjoner, syklonteknologi og brønnplugging.

Prosafe har en solid ordrereserve og en sterk finansiell stilling. Dette gir selskapet anledning til en konkurransedyktig utbyttepolitikk. Det gir også selskapet anledning til å videreutvikle selskapets virksomhet i tråd med uttalt strategi innenfor de enkelte forretningsområdene.

Oslo, 4. mai 2004

Rapport Q1 2004