USD 56 mill kontrakt for bruk av MSV Regalia på Girassol

Kontrakten har en fast varighet på 12 måneder med ytterligere 4 x 1 måneds opsjoner. Oppstart er mellom 1. oktober og 31. desember 2005. Oppstartsvinduet vil bli redusert til to måneder senere i høst, og til en måned senest seks måneder før oppstart.

Kontrakten inkluderer en mindre oppgradering av MSV Regalia for å tilfredsstille spesielle behov sett av Total E&P Angola. Oppgraderingen er verdsatt til USD 9 mill og vil bli kompensert av kunden.

Total kontraktsverdi, netto etter lokal kildeskatt, er USD 56 mill, ekskl. opsjoner, men inkl. oppgraderingen på USD 9 mill og bidrag til mobilisering og demobilisering på USD 5 mill.

Dette er Prosafes tredje kontrakt for dynamisk posisjonert støtte til en FPSO i Vest Afrika. Markedet for slike rigger er sterkt, og både antallet etterspørselsdrivere og prospekter i flere geografiske områder, samt et høyt nivå på dagrater støtter vårt positive syn på fremtiden for bolig- og servicerigger. Prosafe sin strategi er å forbli den globale leder i dette markedet. Vi vil derfor fortsette å arbeide aktivt for å opprettholde den største og beste flåten for å betjene kommende behov, uavhengig av lokalisering, etterspørselsdriver og kontraktsvarighet.

Rosa-feltet ligger i en vanndybde på 1.300 - 1.500 meter, ca. 15 kilometer fra Girassol FPSO. Det er planlagt at feltet skal komme i produksjon i første halvdel av 2007, og dette vil øke og forlenge FPSOens platåproduksjon. Sociedade Nacional de Combustíveis de Angola (Sonangol) er bevillingshaver til Blokk 17. Total sine samarbeidspartnere er Esso Exploration Angola (Block 17) Ltd, BP Exploration (Angola) Ltd, Statoil Angola Block 17 AS og Norsk Hydro.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare bolig- og servicerigger, en ledende aktør innen plattformboring i Nordsjøen, og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for USD 415 mill i 2003 og sysselsetter ca 2000 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexico-golfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.

Tananger, 19. august 2004