Rekordresultat i tredje kvartal

Hovedtall
(Tall i parentes refererer til tilsvarende periode i fjor)

Driftsresultatet for tredje kvartal utgjorde USD 31,6 mill (USD 19,5 mill), og er det beste kvartalsresultatet i selskapets historie. Driftsresultatet før goodwillavskrivninger utgjorde USD 33,5 mill (USD 21,4 mill).

Netto finansposter utgjorde i tredje kvartal USD - 7,1 mill (USD - 4,6 mill). Årsaken til økte finanskostnader i perioden er i hovedsak et regnskapsmessig urealisert valutatap knyttet til selskapets obligasjonslån på NOK 500 mill.

Resultat etter skatt i tredje kvartal utgjorde USD 23,2 mill (USD 13,7 mill), og fullt utvannet resultat pr. aksje utgjorde USD 0,68 (0,40). Justert for goodwillavskrivninger utgjorde fullt utvannet resultat pr. aksje USD 0,74 (0,46).

Kontantstrømmen fra operasjonelle aktiviteter utgjorde USD 29,8 mill (USD 22,5 mill), tilsvarende USD 0,87 (0,66) pr. aksje.

Driftsresultatet hittil i år utgjorde USD 68,7 mill (USD 47,8 mill), mens driftsresultat før goodwillavskrivninger utgjorde USD 74,4 mill (USD 53,5 mill).

Resultat etter skatt hittil i år utgjorde USD 47,6 mill (USD 14,5 mill). Kontantstrømmen fra operasjonelle aktiviteter utgjorde USD 67,2 mill (USD 9,8 mill), mens utvannet resultat pr. aksje og utvannet kontantstrøm pr. aksje utgjorde henholdsvis USD 1,40 (USD 0,43) og USD 1,98 (USD 0,29). Justert for goodwillavskrivninger utgjorde utvannet resultat pr. aksje USD 1,57 (USD 0,60).

Offshore Support Services

Driftsresultatet i tredje kvartal utgjorde USD 23,4 mill (USD 11,4 mill). Utnyttelsesgraden for riggene var 98 % (68 %). Årsaken til økningen i driftsresultatet er den høye utnyttelsesgraden, og bedre bidrag for Safe Caledonia og MSV Regalia.

Alle de fem riggene som opererer i Mexicogolfen har vært i ordinær drift gjennom hele tredje kvartal. Safe Caledonia har operert utenfor Vest-Afrika i hele tredje kvartal, mens Safe Scandinavia og MSV Regalia har operert på henholdsvis Sleipner og Troll fra midten av juli.

Floating Production

Driftsresultatet for tredje kvartal utgjorde USD 5,9 mill (USD 5,3 mill). Avskrivningene er noe lavere som følge av kontraktsforlengelse for FSO Endeavor, og at FPSO Petróleo Nautipa har fortsatt utover den første, faste toårsperioden. I tillegg var samme periode i fjor belastet med opplagskostnader knyttet til M/T Serene Sky som ble solgt i januar i år.

Drilling Services

Driftsresultatet for tredje kvartal utgjorde USD 3,1 mill (USD 3,6 mill). Årsaken til resultatnedgangen er i hovedsak at lettvektsriggen Rubicon ikke har vært på kontrakt i tredje kvartal i år. Avslutning av aktivitetene og nedbemanning i Tampen (Gullfaks, Snorre og Heidrun) har utviklet seg noe bedre enn planlagt. Dette til tross for at Heidrun og Gullfaks A allerede ble avsluttet i september, mens aktivitet på øvrige installasjoner i Tampen ble avsluttet suksessivt i oktober. Imidlertid har regularitetsproblemer på to av selskapets øvrige installasjoner, i hovedsak som en følge av utstyrsproblemer, medført betydelig resultatsvikt i perioden. Salg av utstyr i forbindelse med avvikling i Tampen har derimot gitt en gevinst på USD 2,5 mill, og sikrer dermed et godt resultat for perioden.

Fremtidsutsikter

Innenfor Offshore Support Services har selskapet hittil i år blitt tildelt nye kontrakter til en samlet verdi på USD 161 mill. I tillegg har Safe Scandinavia og MSV Regalia fått kontraktsforlengelser på henholdsvis to uker på Sleipner og fire uker på Troll i 2004. MSV Regalia har imidlertid vært ute av drift i perioden 26. oktober til 31. oktober for å skifte propell som en følge av hydraulisk lekkasje. Etter dette er riggflåten sikret 87 % utnyttelse i 2004, 79 % i 2005, 82 % i 2006, 62 % i 2007 og 34 % i 2008.

Selskapet opprettholder et positivt syn på markedsutsiktene både i Nordsjøen og internasjonalt. Imidlertid ser man, som selskapet tidligere har antydet, at antall prospektive oppdrag pr. i dag er lavere i 2005 enn i inneværende år. De langsiktige markedsutsiktene er positive basert på flere etterspørselsdrivere og flere geografiske anvendelsesområder, og antall prospektive oppdrag øker igjen fra 2006.

Innenfor Floating Production går operasjonene godt. På markedssiden er det hittil i år tildelt kun to FPSO-prosjekter, ett i Vest-Afrika og ett i Brasil. Flere prosjekter er imidlertid identifisert i både Vest-Afrika, Brasil og Asia, og aktiviteten ventes å øke gjennom 2005. Kostnadsstruktur og driftseffektivitet sikrer gode resultater i perioder uten nye konverteringsprosjekter.

Innenfor Drilling Services vil de bemannings- og kostnadsreduksjoner som gjennomføres i forbindelse med Tampen-avviklingen - og de tiltak som iverksettes etter driftsmessige utfordringer på enkeltinstallasjoner i siste periode - være grunnlag for å vente en bedring i underliggende drift fra gjenværende kontrakter i kommende perioder. Drift av Rubicon, som nå har planlagt operasjonsstart på Montrose i britisk sektor i desember, vil være viktig for lønnsomheten innenfor Drilling Services.

Selskapet venter et generelt høyt aktivitetsnivå innen plattformboremarkedet i Nordsjøen fremover, basert på høy oljepris og fokus på økt utvinning. Selskapet vil følge med på fremtidige kontraktsmuligheter i både norsk og britisk sektor, i tillegg til å ha fokus på sikker og effektiv drift av plattformborekontrakter, Rubicon og tekniske tjenester.

Oslo, 3. november 2004

Rapport Q3 2004