Resultat 4. kvartal 2004

Hovedtall
(Tall i parentes refererer til tilsvarende periode i fjor)

Driftsresultatet for 2004 ble USD 88,1 mill (USD 56,5 mill). Utgifter knyttet til utskifting av utstyr på Safe Caledonia er kostnadsført med USD 2 mill i fjerde kvartal. Justert for goodwillavskrivninger på USD 7,6 mill utgjorde driftsresultatet USD 95,7 mill (USD 64,1 mill). Resultatforbedringen skyldes høyere riggutnyttelse innenfor Offshore Support Services og god drift innenfor Floating Production, inkludert fullt driftsår for Abo FPSO.

Netto finansposter i 2004 utgjorde USD -15,1 mill (USD - 19,2 mill), mens årets skattekostnad utgjorde USD 7,5 mill (USD 17,6 mill). Årsaken til lavere netto finanskostnader i 2004 er i hovedsak realisasjon av valutaterminkontrakter i fjerde kvartal. Endringen i skattekostnad skyldes særlig høy skattekostnad i 2003 på grunn av valutagevinst i forbindelse med refinansiering.

Resultat etter skatt for 2004 utgjorde USD 65,6 mill (USD 21,3 mill), og utvannet resultat per aksje utgjorde USD 1,93 (0,63). Justert for goodwill-avskrivninger utgjorde utvannet resultat per aksje USD 2,15 (0,85).

Driftsresultatet for fjerde kvartal utgjorde USD 19,4 mill (USD 8,7 mill). Driftsresultatet før goodwillavskrivninger utgjorde USD 21,3 mill (USD 10,6 mill).

Resultat etter skatt i fjerde kvartal utgjorde USD 18,0 mill (USD 6,8 mill), og fullt utvannet resultat pr. aksje utgjorde USD 0,53 (0,20). Justert for goodwillavskrivninger utgjorde fullt utvannet resultat pr. aksje USD 0,58 (0,26).

Styret foreslår i tråd med selskapets utbyttepolitikk et utbytte for 2004 på NOK 5,00 (4,00) pr. aksje. Dette tilsvarer 43% av årsresultatet for konsernet i 2004.

Totalbalansen utgjorde ved utløpet av perioden USD 969,9 mill (USD 975,1 mill), mens egenkapital-andelen etter avsetning for utbytte var 44,7% (42,9%).

Regnskapsprinsipper

Regnskapet er utarbeidet i henhold til NRS 11 vedrørende delårsrapportering. Prosafe har med virkning fra 1. januar 2004 endret rapporterings-valuta til USD. For øvrig er regnskapet utarbeidet etter de samme regnskapsprinsipper som for årsregnskapet 2003. Fra 1. januar 2005 vil selskapet rapportere i henhold til IFRS.

Implementering av IFRS forventes å gi en økning i bokført egenkapital pr. 1. januar 2004 på USD 4,2 mill, mot tidligere estimert reduksjon på USD 63,0 mill. Årsaken til endret estimat er revidert fortolkning av regnskapsføring av utsatt skatt innenfor norsk rederiordning. Den reviderte fortolkningen tilsier at det i resultatregnskapet ikke skal avsettes for utsatt skatt knyttet til virksomheten innenfor norsk rederiordning, noe som innebærer en videreføring av dagens praksis.

Effekten på USD 4,2 mill fordeler seg som følger:

• uamortisert estimatavvik knyttet til selskapets ytelsesbaserte pensjonsordninger, USD -16,8 mill netto etter justering av utsatt skatt
  • uamortiserte låneutgifter, USD -2,5 mill netto etter justering av utsatt skatt
  • tilbakeføring av avsetninger til vedlikehold, USD +3,2 mill netto etter justering av utsatt skatt
  • omklassifisering av avsatt utbytte fra kortsiktig gjeld til egenkapital, USD +20,3 mill
    EU og det norske tonnasjeskattesystemet

Prosafes riggvirksomhet har siden 1997 vært organisert innenfor det norske tonnasjeskatte-systemet, der beskatning utsettes inntil overskuddet blir utdelt som utbytte eller inntil selskapet trer ut av ordningen.

EUs retningslinjer for statsstøtte, "state aid guidelines" (SAG), legger bindinger på det norske tonnasjeskattesystemet via EØS-avtalen. Disse retningslinjene har vært gjenstand for revisjon.

Et sentralt element i de reviderte retningslinjene er presiseringen av statsstøttereglenes virkeområde til kun å omfatte aktiviteter definert som "maritim transportvirksomhet". Dette kan medføre at Prosafes riggvirksomhet som i dag omfattes av det norske tonnasjeskattesystemet, ikke lenger vil kunne videreføres innenfor ordningen i fremtiden.

Selskapet er kjent med at myndighetene arbeider med problemstillingen. Samtidig er næringen i gang med å forberede seg til en argumentasjon om mest mulig optimale overgangsordninger dersom dette skulle få effekt.

Offshore Support Services

Driftsinntektene fra Offshore Support Services utgjorde i 2004 USD 168,8 mill (USD 129,3 mill), mens driftsresultatet ble USD 56,5 mill (USD 30,8 mill). Utnyttelsesgraden i 2004 var 87% (73%), som er det høyeste som er oppnådd hittil.

Driftsresultatet i fjerde kvartal utgjorde USD 9,7 mill (USD 5,3 mill). Utnyttelsesgraden for riggene var 86% (82%).

Årsaken til økningen i driftsresultatet for 2004 totalt sett, og for fjerde kvartal isolert, er den økte flåteutnyttelsen, samt bedre resultat for MSV Regalia.

Safe Caledonia har operert utenfor Vest-Afrika i hele fjerde kvartal, mens Safe Scandinavia og MSV Regalia har operert på henholdsvis Sleipner til midten av oktober og Troll til begynnelsen av desember.

Floating Production

Virksomheten i Floating Production genererte i 2004 driftsinntekter på USD 89,3 mill (USD 83,1 mill), mens driftsresultatet utgjorde USD 24,5 mill (USD 15,1 mill). Årsaken til resultatforbedringen er et fullt operasjonsår for Abo FPSO i 2004, høy driftsregularitet, samt lavere avskrivninger av FSO Endeavor og FPSO Petróleo Nautipa som følge av kontraktsforlengelser. I tillegg var 2003 belastet med kostnader knyttet til opplag og nedskrivning av M/T Serene Sky på totalt USD 3,3 mill.

Driftsresultatet for fjerde kvartal utgjorde USD 7,6 mill (USD 2,4 mill). Årsakene til resultatforbedringen er høy driftsregularitet og lavere avskrivninger, samt at fjerde kvartal i 2003 var belastet med USD 2,6 mill knyttet til opplagskostnader og nedskrivning av M/T Serene Sky.

Drilling Services

Driftsinntektene for Drilling Services i 2004 utgjorde USD 212,7 mill (USD 205,0 mill) og driftsresultatet USD 11,1 mill (USD 14,5 mill). Årsaken til resultatnedgangen er i hovedsak at Rubicon har vært av kontrakt i hele 2004.

Driftsresultatet for fjerde kvartal utgjorde USD 3,4 mill (USD 2,3 mill). Årsakene til et godt perioderesultat er engangseffekter i forbindelse med avslutningen av Tampen-kontraktene og bedre underliggende drift.

Fremtidsutsikter

Innenfor Offshore Support Services har selskapet i 2004/2005 vunnet nye kontrakter til en samlet verdi av USD 168 mill. Etter dette er riggflåten hittil sikret 82 % utnyttelse i 2005, 82 % i 2006, 62 % i 2007 og 34 % i 2008.

Markedsutsiktene for bolig- og servicerigger er positive både på kort og lengre sikt. I tillegg til en allerede høy kontraktsdekning, er det identifisert flere nye kontraktsmuligheter fremover. Selskapet ser dermed med optimisme på mulighetene for videre lønnsom utvikling av forretningsområdet.

Innenfor Floating Production er samtlige enheter på kontrakt, og operasjonene går godt med høy driftsregularitet. Selskapet ser gode muligheter for forlengelser for de enheter som har fast kontrakt med utløp i 2005. På markedssiden for øvrig viser antall prospektive tildelinger av nye FPSO prosjekter i 2005 en vesentlig forbedring i forhold til de foregående to år. En god kostnadsstruktur og høy driftsregularitet, sikrer gode resultater i perioder uten nye konverteringsprosjekter.

Innenfor Drilling Services er underliggende drift forbedret i forhold til foregående periode. Med lavere faste kostnader og Rubicon i drift fra februar 2005, er det lagt til rette for god lønnsomhet innen dette forretningsområdet i inneværende år, på tross av bortfallet av Tampen-kontraktene. På lengre sikt ser selskapet gode muligheter for videre lønnsom utvikling basert på blant annet økt volum innen tekniske tjenester, utleie av boreutstyr og underbalanserte operasjoner.

Rapport Q4 2004