Befimmo: Schorsing van de toekenning van de overheidsopdracht voor vastgoeddiensten « Vastgoedbevak 2006 »

De feiten

Zoals de pers berichtte, heeft de Raad van State het beroep ingewilligd dat door Befimmo werd ingediend in het kader van een procedure bij uiterst dringende noodzakelijkheid en heeft bij besluit van 11 oktober 2006 de schorsing bevolen van het besluit van de overheid om de overheidsopdracht voor vastgoeddiensten Vastgoedbevak 2006 aan een andere kandidaat toe te kennen.

Ter herinnering, de opdracht bestond erin om samen met de overheid een Vastgoedbeleggingsvennootschap met Vast Kapitaal (Vastgoedbevak) op te richten die voornamelijk gebouwen bezit verhuurd aan overheidsinstanties, in brede zin, alsook aandeelhouder in deze Vastgoedbevak te blijven en aan diens ontwikkeling en beheer bij te dragen.

Het beroep ingediend door Befimmo

Befimmo besliste om beroep in te dienen bij de Raad van State omdat gebleken is bij het nader bestuderen van de verslagen opgesteld door de Commissie ter evaluatie van de offertes, dat basisbeginselen zoals de gelijkheid van behandeling van de verschillende intekenaars en de regels van goed bestuur niet werden nageleefd.

In haar beroep bij de Raad van State, haalde Befimmo acht rechtsmiddelen aan die de schorsing van de toekenning van de opdracht verantwoorden, rechtsmiddelen die zowel betrekking hebben op basis- als op procedurekwesties (onregelmatigheden begaan tijdens de procedure).

De Raad van State, die dit beroep inwilligde, heeft de beslissing om de opdracht toe te kennen, geschorst. De Raad van State heeft zijn beslissing tot schorsing op één enkel rechtsmiddel gegrond. De Raad van State heeft de afwezigheid van motivering en verantwoording van het toepassen van de onderhandeldingsprocedure weerhouden, hetgeen het volledige verloop van de procedure in vraag stelt. De Raad van State heeft zich, zeer logischerwijze, niet uitgesproken over de gegrondheid van de andere middelen die, in geen geval, tot een ruimere schorsing konden leiden. De Raad van State heeft dus de andere middelen van Befimmo niet verworpen.

Besluit

De schorsing van de opdracht « Vastgoedbevak 2006 » heeft geen invloed op de resultaten van Befimmo gezien de kwaliteit en de flexibiliteit van haar portefeuille.

Befimmo wenst daarnaast haar aandeelhouders te informeren dat er momenteel geen belangrijke onderhandelingen met de Belgische staat lopende zijn t.a.v. haar portefeuille.

Tot slot bevestigt Befimmo verder positief te willen bijdragen tot de doelstellingen die de Federale regering beoogt.

*   *    *

Meer informatie

Alle bijkomende inlichtingen kunnen gevraagd worden op de maatschappelijke zetel :

Benoît De Blieck
Gedelegeerd bestuurder
Befimmo NV
Beheerder van de Vastgoedbevak Befimmo CVA
Waversesteenweg 1945
1160 Brussel.
Tel. :  02/679.38.60
Fax: 02/679.38.66

Het volledig persbericht kan gedownload worden via volgende link: