Kinnevik: Konvertering av skuldebrev i invik & co.

Kinnevik: Konvertering av skuldebrev i invik & co.Investment AB Kinnevik med dotterbolag ("Kinnevik") har idag begärt konvertering av samtliga skuldebrev Kinnevik äger i Invik & Co. AB ("Invik") till aktier.De konvertibla skuldebreven har ett nominellt belopp om 235 Mkr och kommer att konverteras till 2.148.710 A-aktier och 2.370.520 B-aktier i Invik till den förbestämda konverteringskursen 52 kronor per aktie. Kinnevik ägde före denna transaktion inga aktier i Invik och kommer efter konvertering äga 14,2% av kapitalet och 25,2% av det totala antalet röster i Invik efter full utspädning. Till följd av konverteringen kommer Kinneviks nettoskuld att öka med 235 Mkr. För ytterligare information, besök www.kinnevik.se eller kontakta:Mia Brunell, VD och koncernchef +46 (0) 8 562 000 00Henrik Persson, Investor relations+46 (0) 8 562 000 87 +46 (0) 707 62 00 87 Investment AB Kinneviks syfte är att bereda vinst till sina aktieägare, i huvudsak genom värdeökning i sin portfölj av tillgångar. Moderbolaget förvaltar en värdepappersportfölj bestående av långsiktiga investeringar i ett antal noterade bolag såsom Tele2, Modern Times Group MTG, Millicom International Cellular, Metro International, Transcom WorldWide och Invik & Co. Kinnevik söker att aktivt verka genom företagens styrelser. Koncernens dotterbolag är främst verksamma inom tillverkning av kartong och papper inom Korsnäs samt jordbruksverksamhet inom Mellersta Sveriges Lantbruk. Investment AB Kinnevik är noterat på Stockholmsbörsens nordiska lista för stora bolag och ingår i sektorn finans och fastigheter. Aktien handlas under kortnamnen KINV A och KINV B.Attachment: Pressmeddelande (PDF)Text version / Internet version / Print / Close