Fagerhult: Fagerhult bokslutskommuniké 2006

Fagerhult bokslutskommuniké 2006 · Positiv resultatutveckling under andra halvåret · Nettoomsättning 2 162 (1 759) Mkr · Resultat efter finansnetto, före nedläggningskostnader 105,2 (108,1) Mkr · Nedläggningskostnader tagna med 22,5 Mkr · Resultat efter skatt 58,2 (75,6) Mkr · Resultat per aktie 4,60 (6,03) kronor · Orderingång 2 221 (1 784) Mkr · Utdelning föreslås med 3,75 (3,50) kronor per aktie Kommentar av koncernchef Per Borgvall: · Försäljningstillväxten fortsatt stark, 23 % · Internationella närvaron stärkt genom fortsatt expansion i Kina och nya säljbolag · Förvärv av franskt säljbolag inom butiksbelysning · Beslut om nedläggning av fabrik i Örnsköldsvik under 2007 Fagerhultgruppen med cirka 1 600 anställda är Nordens största och en av Europas ledande belysningskoncerner. Vi utvecklar, tillverkar och marknadsför professionella belysningssystem för publika miljöer samt erbjuder sortiment för inredningsbelysning. Koncernen har säljbolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Holland, Frankrike, Tyskland, Estland, Ryssland och Kina. Tillverkande enheter finns i Habo, Örnsköldsvik, Varberg, Falkenberg, Borås och Åhus i Sverige, Manchester i England och i Suzhou i Kina. Gruppen, där Fagerhults Belysning, Ateljé Lyktan, Belid, Fagerhult Retail, LampGustaf Inredning, Elenco och Whitecroft Lighting ingår, omsätter cirka 2 100 MSEK. AB Fagerhult är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm, Mid Cap -listan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=375931&fn=wkr0001.pdf